Δευτέρα 17 Μαΐου 2010

Προς Υπογραφή Συμφωνίας για Eίσοδο Botas στον IGI

Εντός των επομένων δύο εβδομάδων τοποθετούν παράγοντες της ενεργειακής αγοράς την υπογραφή της συμφωνίας εισόδου της τουρκικής Botas στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Ποσειδών, η οποία διαχειρίζεται την υποθαλάσσια διασύνδεση φυσικού αερίου IGI που θα συνδέει την Ελλάδα και την Ιταλία.

Για το συγκεκριμένο ζήτημα το energia gr. πληροφορείται ότι, στο περιθώριο της πρόσφατης επίσκεψης Ερντογάν στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκαν πολύωρες συζητήσεις ανάμεσα σε εκπροσώπους της τουρκικής εταιρείας καθώς και των Edison και ΔΕΠΑ, οι οποίες έως τώρα κατέχουν εξ ημισείας το μετοχικό κεφάλαιο του Ποσειδώνα.

Αν και προ μηνός η επίσκεψη του Τούρκου πρωθυπουργού είχε τεθεί ως ορόσημο υπογραφής της σχετικής συμφωνίας, αρμόδιες πηγές εκτιμούν ότι αυτή αναμένεται, πλέον, να τεθεί εντός των επόμενων δύο εβδομάδων.

Η δε συμμετοχή της Botas πρόκειται, το πιθανότερο, να αφορά και το ιδιοκτησιακό αλλά και την εμπορία φυσικού αερίου στην ιταλική χερσόνησο, όπου μέχρι τώρα τα δικαιώματα ανήκουν κατά 80% στους Ιταλούς και κατά 20% στην ελληνική πλευρά, ενώ έχει προβλεφθεί και πρόσβαση τρίτων για μικρές, πάντως, ποσότητες. Αντίθετα, οι Τούρκοι δεν φαίνεται ότι θα εμπλακούν στην κατασκευή του έργου.Η υπογραφή της συμφωνίας συνδέεται και με την άμβλυνση της τουρκικής απαίτησης για παρακράτηση του 15% των διερχόμενων προς την Ευρώπη ποσοτήτων φυσικού αερίου μέσω του αγωγού ITGI. Απαίτησης που ουσιαστικά έχει μπλοκάρει την υπογραφή της 4μερούς διακρατικής συμφωνίας (Αζερμπαϊτζάν – Τουρκία – Ελλάδα – Ιταλία) η οποία θα έβαζε σε οριστική τροχιά υλοποίησης το έργο. Αθήνα και Ρώμη εκτιμούν ότι η συμμετοχή της Botas στο μετοχικό κεφάλαιο του IGI καθιστά το συνολικό εγχείρημα του τουρκοελληνοϊταλικού αγωγού ITGI ιδιαίτερα ελκυστικό, πλέον, και για τους Τούρκους, οι οποίοι συμμετέχουν μέσω της Botas και στον ανταγωνιστικό αγωγό Nabucco.

Όπως είναι γνωστό, τόσο ο ITGI και ο Nabucco έχουν σχεδιαστεί με πρώτη πηγή τροφοδοσίας το αέριο του Αζερμπαϊτζάν, το οποίο ωστόσο είναι σαφές ότι δεν επαρκεί για την πλήρωση του Nabucco, ο οποίος καταλήγει στην κεντρική Ευρώπη παρακάμπτοντας την Ελλάδα. Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι στο Μνημόνιο Κατανόησης (Memorandum of Understanding), το οποίο υπεγράφη από την υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κα. Τίνα Μπιρμπίλη και τον Τούρκο ομόλογό της κ. Γιλντίζ, δεν υπάρχει αναφορά στην προοπτική εισόδου της BOTAS στον IGI, ωστόσο είναι σαφές ότι και οι δύο πλευρές δεσμεύονται για την έγκαιρη ολοκλήρωση του ITGI αλλά και για την εντός του έτους “λήψη πιθανών μέτρων που θα υποστηρίξουν και θα επιταχύνουν την υλοποίηση του σχεδίου του τουρκοελληνοϊταλικού αγωγού”.

Θυμίζουμε ότι ο ITGΙ έχει συμπεριληφθεί στα πρώτης προτεραιότητας ευρωπαϊκά δίκτυα, η δημιουργία των οποίων έχει συνδεθεί με τον γενικότερο σχεδιασμό ανάκαμψης των ευρωπαϊκών οικονομιών από την οικονομική κρίση.

Πηγή energia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου