Λειτουργούν αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια μέσω των φωτοβολταϊκών πάνελ που τοποθετούνται στην οροφή, έχουν αυτονομία ηλεκτρικού ρεύματος μέχρι και τρεις ημέρες σε περίπτωση κακοκαιρίας και συννεφιάς, αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι με τη λειτουργία τους οι οργανισμοί αστικών συγκοινωνιών και οι δημοτικές αρχές μπορούν να εξοικονομήσουν μεγάλα χρηματικά ποσά από την κατανάλωση ρεύματος.
Τέσσερις σπουδαστές από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Design της Βαρκελώνης, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή τους Χόρχε Πέρεζ, σχεδίασαν μια πρωτοποριακή ηλιακή στάση και σε συνεργασία με ισπανική βιομηχανία άρχισε η μαζική παραγωγή. Στην πόλη της Βαρκελώνης έχουν τοποθετηθεί εκατό πράσινες στάσεις λεωφορείων, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία εγκατάστασής τους στην Μπολόνια και τη Φλωρεντία της Ιταλίας, αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις για την εξυπηρέτηση των επιβατών που χρησιμοποιούν λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ.
Μία από τις ηλιακές στάσεις εκτίθεται στην αποθήκη Δ΄ του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του 1ου Φεστιβάλ Καινοτομίας που άρχισαν στην πόλη τη Δευτέρα και ολοκληρώνονται την Κυριακή.
Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» ένας από τους τέσσερις εμπνευστές της πρωτοποριακής κατασκευής, ο 24χρονος σπουδαστής Ρούμπεν Ογια, στην ηλιακή στάση εκτός από τον φωτισμό υπάρχουν οθόνες μέσω των οποίων ο χρήστης μπορεί να ενημερωθεί από τους χάρτες για τις διαδρομές που ακολουθούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, για τις καθυστερήσεις ή για τις αλλαγές δρομολογίων. «Εκτός από την οικονομία ρεύματος (η στάση καταναλώνει μόλις 72 Watt ημερησίως) οι εταιρείες συγκοινωνιών και οι δήμοι μπορούν να κερδίσουν χρήματα και από τις διαφημίσεις που προβάλλονται στις οθόνες των στάσεων.
Επιπλέον έχουν και παιδαγωγικό χαρακτήρα, καθώς χιλιάδες επιβάτες καθημερινά γνωρίζουν από κοντά και ενημερώνονται για τις τεράστιες και ανέξοδες δυνατότητες της ηλιακής ενέργειας», λέει ο 24χρονος σπουδαστής.
Κατά τη διάρκεια εκδήλωσης θα παρουσιαστεί στις οθόνες και μια φουτουριστική εκδοχή ηλιακής στάσης (Εye Stop) κατασκευασμένη από φωτοβολταϊκά και πλέξιγκλας, η οποία θα παρέχει επιπλέον δωρεάν υπηρεσίες στους χρήστες. Συγκεκριμένα, δίνει τη δυνατότητα στους κατόχους φορητών υπολογιστών να σερφάρουν στο Ιντερνετ (μέσω συστήματος Wi Fi) την ώρα που περιμένουν το λεωφορείο, να φορτίζουν τα κινητά τους τηλέφωνα και να ενημερώνονται μέσω μηνυμάτων για τα ωράρια των διαδρομών, για τις αλλαγές δρομολογίων, για τις μετεωρολογικές προβλέψεις κ.ά.
(από την εφημερίδα "Τα Νέα", 13/5/2010)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου