Τετάρτη 13 Ιουλίου 2011

Τουρκία και Βουλγαρία Επιχειρούν να Σώσουν τον Αγωγό Nabucco


Η Βουλγαρία και η Τουρκία πρόκειται να χρησιμοποιήσουν τα συμβόλαια που διαθέτουν ώστε να εξασφαλίσουν περισσότερο αέριο για τον αγωγόNabucco, ανακοίνωσαν οι πρόεδροι Παρβάνωφ και Γκουλ κατά την επίσκεψη του δεύτερου στη Βουλγαρία τη Δευτέρα. Με τον τρόπο αυτό, οι δύο γειτονικές χώρες έδωσαν μια νέα πνοή στο συγκεκριμένο έργο, η κοινοπραξία του οποίου αγωνίζεται να εξασφαλίσει επαρκείς ποσότητες από το Αζερμπαϊτζάν και άλλα κράτη της Κασπίας.
Ο κ. Παρβάνωφ δήλωσε σχετικά: «Η Βουλγαρία, μέσω των συμβολαίων της, διαθέτει συμφωνίες με το Αζερμπαϊτζάν, το Τουρκμενιστάν και άλλες χώρες, οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν δυνητικές πηγές για το Nabucco. Τα συμβόλαια της Τουρκίας με αυτές και άλλες πλευρές είναι ακόμη πιο μεγάλα, οπότε η Τουρκία και η Βουλγαρία είναι το κλειδί για να καλύψουν και να υπερκαλύψουν τις ανάγκες του Nabucco, οι οποίες ανέρχονται σε 31 δις κ. μ. ετησίως».
Πρόκειται για μια κίνηση που αλλάζει τα δεδομένα όσον αφορά το «παιχνίδι» των αγωγών. Μέχρι στιγμής, το Αζερμπαϊτζάν εμφανιζόταν απρόθυμο να προσφέρει σε έναν συγκεκριμένο αγωγό το σύνολο της παραγωγής της δεύτερης φάσης ανάπτυξης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ. Για τον λόγο αυτό, οNabucco δεν μπορούσε να εξασφαλίσει τις τεράστιες ποσότητες που χρειάζεται για να λειτουργήσει, με αποτέλεσμα το έργο να παραμένει στάσιμο και δίχως χρηματοδότηση.
Πλέον όμως, αν η Τουρκία χρησιμοποιήσει τις ποσότητες κασπιανού αερίου που έχει εξασφαλίσει για την ίδια, ώστε να καλύψει το Nabucco, τότε το έργο πιθανώς γίνεται βιώσιμο ξαφνικά. Σε όλα αυτά, θα πρέπει να προσθέσουμε ότι η κυβέρνηση Μπορίσωφ πιέζει αυτή τη στιγμή τους Ρώσους να τους επιτρέψουν να μεταπωλούν το ρωσικό αέριο σε τρίτους, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας, Τράικο Τράικωφ, την περασμένη εβδομάδα. Η Σόφια προσπαθεί δηλαδή να γεμίσει έμμεσα με ρωσικό αέριο τον αγωγό Nabucco! Βεβαίως, είναι μια προσπάθεια στην οποία οι Ρώσοι θα αντισταθούν, αλλά δεν παύει να έχει τη σημασία της.
Όπως είναι προφανές, το όλο ζήτημα έχει σαφείς πολιτικές και γεωπολιτικές προεκτάσεις, καθώς ο Nabucco είναι ένα έργο το οποίο στηρίζει η Ε.Ε και οι Αμερικάνοι. Επομένως, γίνεται πλέον εμφανής ένας από τους λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση Μπορίσωφ στη Βουλγαρία επιμένει τόσο πολύ τα τελευταία χρόνια να εναντιώνεται στα ενεργειακά σχέδια των Ρώσων. Και για την ίδια την Τουρκία όμως, η προώθηση του Nabucco θα προσφέρει στους Ευρωπαίους και στους Αμερικανούς ένα καλό δώρο σε μια περίοδο ψυχρών σχέσεων.
Πηγή energia.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου