«Στοπ» στο συνεχές και απρογραμμάτιστο «ξεχείλωμα» των 119 δήμων της Αττικής βάζει το σχέδιο για το νέο ρυθμιστικό σχέδιο, που εκπόνησε ο Οργανισμός Αθήνας και βασίστηκε στις εκτιμήσεις των ειδικών ότι ο πληθυσμός έως το 2021 προβλέπεται στην ουσία να σταθεροποιηθεί.
Την επόμενη δεκαετία η αναμενόμενη αύξηση θα είναι της τάξης του 0,8%, έναντι 5% που έχει καταγραφεί στη δεκαετία 1971-81, οπότε καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση της μεταπολιτευτικής περιόδου.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του αναπληρωτή υπουργού Νίκου Σηφουνάκη, έχει ήδη θεσμοθετήσει την επανάκριση όλων των εντάξεων στο σχέδιο πόλης που έχουν γίνει στο σύνολο της χώρας τα τελευταία χρόνια, αφού έχει διαπιστώσει ότι οι επεκτάσεις και η προσφορά πολεοδομημένης γης στις περισσότερες περιπτώσεις υπερκαλύπτουν τις στεγαστικές ανάγκες σε βάθος μεγαλύτερο και των 30 χρόνων.
Ανάλογα χαρακτηριστικά εντοπίζονται και στην Αττική, όπου μόνον 25 δήμοι δεν διαθέτουν γενικά πολεοδομικά σχέδια. Εκτιμάται ότι σε πολλές από τις τακτοποιημένες περιπτώσεις, κυρίως στα Μεσόγεια και συνήθως με υπουργικές ή νομαρχιακές αποφάσεις, έχουν μπει στο σχέδιο μεγάλα τμήματα γεωργικής γης.
Οι βασικές προτάσεις του νέου Ρυθμιστικού, σύμφωνα με τον καθηγητή Γιάννη Πολύζο, πρόεδρο του Οργανισμού Αθήνας, προβλέπουν:
*Αντικίνητρα για τη δόμηση στις εκτός σχεδίου περιοχές της Αττικής, με όλες τις πληροφορίες να συγκλίνουν στη θέσπιση ιδιαίτερα υψηλών επιβαρύνσεων που θα την καθιστούν στην πράξη ασύμφορη. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα επιπλέον ποσά θα κατατίθενται υπέρ του «πράσινου ταμείου» για την περιβαλλοντική αναβάθμιση περιοχών αυθαιρέτων.
*Καθιέρωση της «αρχής του υπερτιμήματος», που θα θεσπίζει φορολογικές επιβαρύνσεις σε ακίνητα τα οποία βρίσκονται σε περιοχές εκτεταμένων αναπλάσεων και αποκτούν υπεραξία.
*Τόνωση του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά με την προώθηση πολυμέτωπων παρεμβάσεων, πολιτική που θέτει τέρμα στο μοντέλο του Ρυθμιστικού του 1985 με τη δημιουργία περιφερειακών κέντρων (Μαρούσι, Κηφισιά, Καλλιθέα, Γλυφάδα κ.λπ.).
*Επιστροφή των παραγωγικών δραστηριοτήτων μέσα στην πόλη με τη χορήγηση αδειών για εγκαταστάσεις χαμηλής και μεσαίας όχλησης, με σημείο αναφοράς την περιοχή του Ελαιώνα.
*Ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής, που έως την δεκαετία του '90 ήταν βασική δραστηριότητα στην περιφέρεια της Αττικής. Μεγάλο μέρος έχει αστικοποιηθεί, κυρίως λόγω του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα.
*Στροφή στα μέσα μαζικής μεταφοράς, με έμφαση σε αυτά που κινούνται σε σταθερή τροχιά (μετρό, τραμ, προαστιακός), με πρόβλεψη για διπλασιασμό του σημερινού δικτύου, που θα φθάσει τα 200 χλμ. και θα καλύπτει ολόκληρο το Λεκανοπέδιο.
Η τελευταία πρόταση έχει πολύ «ζουμί», καθώς συνδέεται με το «ψαλίδισμα» του προγράμματος το οποίο είχε προωθηθεί στις αρχές του 2009 και προβλέπει σημαντικές επεκτάσεις των αυτοκινητόδρομων με επέκταση της Αττικής Οδού προς τα νότια και κατασκευή δρόμων ταχείας κυκλοφορίας στα Μεσόγεια που θα διατρέχει ολόκληρη την ανατολική παράκτια ζώνη, από το Σούνιο έως τον Ωρωπό. Για την αλλαγή αυτή είχε δώσει μάχη η Τίνα Μπιρμπίλη με το υπουργείο Υποδομών και έχει ενδιαφέρον πώς θα εξελιχθεί το θέμα μετά την αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας και στα δύο υπουργεία.
Πηγή enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου