Μία ελληνική επιχείρηση και τρεις από άλλες ευρωπαϊκές χώρες επιλέχθηκαν
από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές για να παράσχουν στις χώρες-μέλη της
Ε.Ε. μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones) και συναφή επίγεια συστήματα που
θα παρακολουθούν και θα καταγράφουν κάθε δραστηριότητα στις ευρωπαϊκές
θάλασσες, αναζητώντας ρύπανση που προξενείται από τη ναυτιλία.
Σύντομα, όμως, αναμένεται να παράσχουν και υπηρεσίες επιτήρησης των συνόρων. Πληροφορίες αναφέρουν πως, ήδη, τουλάχιστον μία χώρα-μέλος την Ε.Ε. ζήτησε βοήθεια σε αυτόν τον τομέα, ενώ η Ελλάδα εκτιμάται πως θα ζητήσει ευρεία χρήση των υπηρεσιών drones στο Ανατολικό Αιγαίο λόγω προσφυγικού. Ο Frontex, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των Κρατών Μελών, είναι επίσης μεταξύ των δυνητικών χρηστών.
Το πρόγραμμα «τρέχει» η European Maritime Safety Authority (EMSA),
οργανισμός που παρέχει τεχνική, λειτουργική και επιστημονική βοήθεια
στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στα κράτη-μέλη στους τομείς της ασφάλειας
της ναυσιπλοΐας, της ασφάλειας στη θάλασσα, της πρόληψης και
αντιμετώπισης της ρύπανσης που προκαλείται από πλοία, καθώς και της
αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης που προκαλείται από εγκαταστάσεις
πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η EMSA, σε διαγωνισμό προϋπολογισμού 67
εκατ. ευρώ για την προμήθεια εξοπλισμού και λειτουργικής διαχείρισης μη
επανδρωμένων αεροσκαφών, επέλεξε μεταξύ 11 υποψηφίων την ελληνική Altus
LSA, τη βρετανική Martek και την πολεμική αεροπορία της Πορτογαλίας για
το project.Σύντομα, όμως, αναμένεται να παράσχουν και υπηρεσίες επιτήρησης των συνόρων. Πληροφορίες αναφέρουν πως, ήδη, τουλάχιστον μία χώρα-μέλος την Ε.Ε. ζήτησε βοήθεια σε αυτόν τον τομέα, ενώ η Ελλάδα εκτιμάται πως θα ζητήσει ευρεία χρήση των υπηρεσιών drones στο Ανατολικό Αιγαίο λόγω προσφυγικού. Ο Frontex, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των Κρατών Μελών, είναι επίσης μεταξύ των δυνητικών χρηστών.
Η αποστολή
Τα drones τους θα πετούν συνεχόμενα σε 6ωρες βάρδιες, με πρώτη αποστολή τους να παρακολουθούν τις εκπομπές ρύπων από τα εμπορικά και επιβατικά πλοία που πλέουν σε ευρωπαϊκά ύδατα. Εκτός από κάμερες, θα είναι εφοδιασμένα με διάφορους αισθητήρες, μεταξύ των οποίων και ειδικές συσκευές όσφρησης (sniffers) που θα μπορούν να μετρούν τα επίπεδα εκπομπής διοξειδίου του θείου ώστε να ελέγχουν τη συμμόρφωση των πλοίων με τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς που τέθηκαν σε εφαρμογή το 2015. Εκτός από τις τρεις προαναφερθείσες εταιρείες, ακόμα μία κοινοπραξία, της πορτογαλικής Tekever και της γαλλικής CL Group, θα προμηθεύσει την EMSA με drones μεγαλύτερου βεληνεκούς.
Οι ανάδοχοι έχουν ξεκινήσει ήδη τις προετοιμασίες για την εγκατάσταση μονάδων χειρισμού των drones στα κράτη-μέλη και την έναρξη των επιχειρήσεων νωρίς το 2017. Το σύνολο των πληροφοριών που θα συλλέγουν όμως, πέραν των δεδομένων για τα επίπεδα ρύπων, θα τροφοδοτούν μια ευρεία βάση δεδομένων, η οποία με τη σειρά της θα υποστηρίξει το λεγόμενο European Maritime Single Window (EMSW). Πρόκειται για το σύστημα που θα μπορεί να χρησιμοποιεί η κάθε εξουσιοδοτημένη αρχή στην Ευρώπη.
Η ελληνική Altus LSA έγινε αρχικά γνωστή φέτος το καλοκαίρι οπότε και ολοκλήρωσε την απογραφή των ζημιών από την πυρκαγιά στη Θάσο χρησιμοποιώντας τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη της. Η μέθοδος που εφάρμοσε ήταν βασισμένη στο μοντέλο FERMIS (Fire Event Remote Management Information System), που αποτελεί καρπό της συμμετοχής της σε ευρωπαϊκά προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης.
Ομως η διαδρομή της ξεκινάει αρκετά χρόνια νωρίτερα, με έργα όπως η
προμήθεια μη επανδρωμένων ιπτάμενων στόχων για τις Ενοπλες Δυνάμεις της
Ελλάδας και άλλων χωρών. Εχει σειρά διεθνών συνεργασιών και θεωρείται
από τις υποσχόμενες μικρές ελληνικές επιχειρήσεις τεχνολογίας. Εστιάζει
την προσοχή της στην παροχή υπηρεσιών και στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων
και των δραστηριοτήτων του συστήματος άμυνας καθώς και καινοτόμων
προγραμμάτων τεχνολογίας. Το άλλο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα στο
οποίο συμμετέχει –και ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες– είναι το SUNNY
(έξυπνο αφύλακτο εναέριο δίκτυο αισθητήρων για την ανίχνευση πλοίων που
χρησιμοποιούνται στη διασυνοριακή εγκληματικότητα και στην παράνομη
είσοδο).
Για να προσεγγίσει τη διεθνή αγορά, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε στρατηγικές συνεργασίες με ομίλους του κλάδου της διεθνώς, όπως με ινδικές και ισραηλινές επιχειρήσεις, ενώ το έργο που «τρέχει» τώρα για την EMSA εκτιμάται πως μπορεί να αποτελέσει διαβατήριο και για άλλες αγορές.
Για να προσεγγίσει τη διεθνή αγορά, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε στρατηγικές συνεργασίες με ομίλους του κλάδου της διεθνώς, όπως με ινδικές και ισραηλινές επιχειρήσεις, ενώ το έργο που «τρέχει» τώρα για την EMSA εκτιμάται πως μπορεί να αποτελέσει διαβατήριο και για άλλες αγορές.
(Πηγή: Καθημερινή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου