Το γερμανικό Ινστιτούτο Öko προειδοποίησε ότι η ΕΕ θα πρέπει να
περιορίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές κατά
94% μέχρι το 2050 για να σταματήσει η θερμοκρασία του πλανήτη αυξάνεται
πάνω από το όριο των δύο βαθμών που συμφωνήθηκε από τους ηγέτες του όλου
κόσμου στην σύνοδο κορυφής στο Παρίσι το Δεκέμβριο του 2015.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα της EurActiv, οι ειδικοί
προειδοποιούν ότι ακόμη και μια αύξηση των δύο βαθμών θα έχει
καταστροφικές συνέπειες και θα οδηγήσει ακόμη και σε απώλεια ζωών. Η
συμφωνία του Παρισιού, η οποία τέθηκε σε ισχύ το Νοέμβριο του τρέχοντος
έτους, καθορίζει το ανώτατο όριο σε δύο βαθμούς πάνω από τα
προβιομηχανικά επίπεδα, με ένα φιλόδοξο στόχο παράλληλα της τάξης του
1,5 βαθμού.
Το συντριπτικό 96,34% του τομέα των μεταφορών της ΕΕ βασίζεται σε
ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την
περασμένη εβδομάδα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος.*
Οι μεταφορές ευθύνονται για το ένα τέταρτο σχεδόν των εκπομπών αερίων
του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Οι οδικές μεταφορές αντιπροσώπευσαν
περισσότερο από το 70% του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου
του συγκεκριμένου τομέα το 2014, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το
Öko-Institut διεξήγαγε την έρευνα, η οποία περιήλθε κατ’
αποκλειστικότητα στην κατοχή της EurActiv.com, για την ΜΚΟ Transport
& Environment, μιας ΜΚΟ. Η εν λόγω έρευνα επικεντρώθηκε στους υπό
σχεδιασμό στόχους των εκπομπών στην ΕΕ, σε τομείς όπως οι μεταφορές.
Όπως υπενθυμίζεται στο δημοσίευμα, η ΕΕ διαθέτει δύο βασικά νομικά
εργαλεία τα οποία στοχεύουν στην τήρηση των συμφωνηθέντων στο Παρίσι. Το
Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (Emissions Trading System – ETS),
το οποίο βρίσκεται επί του παρόντος υπό αναθεώρηση, και τον Κανονισμό
Επιμερισμού Ευθυνών (Effort-Sharing Regulation – ESR). Το ETS καλύπτει
τις μεγαλύτερες αγορές εκπομπών άνθρακα, το ESR καλύπτει τους τομείς,
συμπεριλαμβανομένων των κτιρίων, της θέρμανσης, τη γεωργίας και των
μεταφορές.
Μετά την υποβολή του από την Κομισιόν τον Ιούλιο, το ESR έχει ως
στόχο τη μείωση των εκπομπών κατά 30% μέχρι το 2030. Το νομοσχέδιο είναι
βρίσκεται τώρα ανοιχτό για τροποποιήσεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και
στο Συμβούλιο των Υπουργών. Και τα δύο θεσμικά όργανα θα πρέπει τελικά
να συμφωνήσουν σε ένα πανομοιότυπο κείμενο πριν να μπορέσει να
ενσωματωθεί στην κοινοτική νομοθεσία.
Σύμφωνα με την έρευνα, ο στόχος του 30% μεταφράζεται σε μείωση κατά
1% ανά έτος. Για να πιάσει τον στόχο του 94% των εκπομπών αερίων του
θερμοκηπίου, το ποσοστό πρέπει να είναι πιο κοντά στο 2% ή 3%. Αλλά
υπάρχει συζήτηση μεταξύ των κρατών μελών για το ESR, με ορισμένες χώρες
να πιέζουν για ένα χαμηλότερο στόχο από το 30%. Το ESR επιμερίζει την
ευθύνη μεταξύ των κρατών μελών να καταλήξουν σε ένα στόχο που να αφορά
το σύνολο της ΕΕ.
Ο Carlos Calvo Ambel, από την Transport & Environment, δήλωσε:
«Οι προτάσεις από κάποιες κυβερνήσεις θα μπορούσαν να μειώσουν με
αποτελεσματικό τρόπο κατά το ήμισυ τους πιο φιλόδοξους στόχους.
«Ισχυρίζονται ότι είναι δυσαρεστημένοι με τον τρόπο που οι προσπάθειες
επιμερίζονται, αλλά αν αυτό είναι πραγματικά το πρόβλημα, θα πρέπει να
προτείνουν αλλαγές που δεν αποδομούν εντελώς τους στόχους για το 2030».
Πηγή energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου