Τα μέτρα εντάσσονται στο σχεδιασμό μιας «πράσινης» φορολογικής μεταρρύθμισης, η οποία προβλέπει μείωση των φόρων απασχόλησης και επέκταση της φορολόγησης πέραν της ενέργειας και των οχημάτων κατά την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Κάνοντας ένα βήμα πιο πέρα ο Οργανισμός προτείνει ακόμη και κατάργηση των φοροαπαλλαγών στην χρήση του πετρελαίου θέρμανσης, υποστηρίζοντας ότι οι πάγιες αυτές πρακτικές αποδυναμώνουν τα κίνητρα για αποδοτική χρήση της ενέργειας.
Ο δεύτερος αιφνιδιασμός έρχεται με τις προτάσεις για την φορολόγηση των μεταφορών. Ενώ στην Ελλάδα υπάρχει πλήθος αντιδράσεων για την αύξηση των τιμών των διοδίων, ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι τα «διόδια δεν έχουν προσαρμοστεί επαρκώς στον πληθωρισμό», επισημαίνοντας ότι «η Ελλάδα πρέπει να αναθεωρήσει τις τιμές χρήσης των δρόμων και τους φόρους επί των καυσίμων και των οχημάτων ώστε να αντανακλούν καλύτερα τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των μεταφορών»!
Όπως αναφέρει, ο στόλος οχημάτων στη χώρα μας έχει αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια ενώ το ποσοστό φόρων στις τιμές των καυσίμων είναι από τα χαμηλότερα μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών –μελών του Οργανισμού, παρά το γεγονός ότι από τις αρχές Μαϊου θα εφαρμοστεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης σε όλα τα είδη ηλεκτρικής ενέργειας πλην των ΑΠΕ.
Η έκθεση που παρουσιάστηκε αναλυτικά την Δευτέρα στο υπουργείο Εξωτερικών από τον Γενικό Γραμματέα του ΟΟΣΑ κ. Άνχελ Γκούρια, την υπουργό Περιβάλλοντος κ. Τίνα Μπιρμπίλη και τον υφυπουργό Εξωτερικών κ. Σπύρο Κουβέλη, αποδεικνύει ότι η χώρα μας παραμένει «μετεξεταστέα» στα θέματα περιβάλλοντος, παρά το γεγονός ότι σε σχέση με την προγενέστερη έκθεση του 2000 έχουν γίνει κάποια μικρά βήματα προόδου.
Πρωταθλητές στην αυθαίρετη δόμηση
Αχίλλειος πτέρνα της Ελλάδας παραμένει η εφαρμογή της περιβαλλοντικής πολιτικής και της πολιτικής χρήσεων γης. Τονίζεται ότι η δόμηση προηγείται του σχεδιασμού, στερεί ελεύθερους χώρους, προξενεί αστική εξάπλωση και εντείνει το κυκλοφοριακό προκαλώντας τεράστια προβλήματα στις παράκτιες ζώνες και στις αστικές περιοχές.
Στα μείον μας συγκαταλέγεται επίσης η έλλειψη εθνικής στρατηγικής για τη βιοποικιλότητα, η καθυστέρηση του εθνικού κτηματολογίου, η γραφειοκρατία των διοικητικών διαδικασιών που σχετίζονται με τις περιβαλλοντικές και οικοδομικές άδειες αλλά και η απουσία ελέγχων στις κατασκευές που τρέφει την αυθαίρετη δόμηση.
Ανησυχητικές εμφανίζονται οι συγκεντρώσεις των ρύπων στην ατμόσφαιρα αλλά και η υπέρβαση συχνά των οριακών τιμών τους. Οι εκπομπές οξειδίου του θείου είναι μεταξύ των υψηλότερων στους κόλπους του ΟΟΣΑ λόγω της κυριαρχίας του λιγνίτη και του πετρελαίου στο μείγμα καυσίμων όπως επίσης και οι δείκτες των αιωρούμενων σωματιδίων και του όζοντος.
Ελλιπή χαρακτηρίζονται τα βήματα που έχουν γίνει στον τομέα της επεξεργασίας αποβλήτων αλλά και διαχείρισης υδάτων, κυρίως σε μικρούς οικισμούς (π.χ έλλειψη βιολογικών καθαρισμών) ενώ τονίζεται ότι τα νοικοκυριά πληρώνουν δυσανάλογα υψηλότερη τιμή στο νερό από ότι οι εμπορικοί χρήστες.
Η μεγαλύτερη σπατάλη γίνεται από τη γεωργία, η οποία αντιπροσωπεύει το 85% των συνολικών απολήψεων, με τεράστιες επιπτώσεις στην εξάντληση των υδάτινων πόρων. Όμως ο τομέας αυτός, τονίζεται ότι εξακολουθεί να πληρώνει χαμηλή τιμή στην κατανάλωση νερού, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν και κίνητρα εξοικονόμησης.
Τι απαντά η υπουργός ΠΕΚΑ
Τις πολιτικές της στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης αλλά και τα μέτρα που έχει πάρει το υπουργείο για να ευθυγραμμιστεί με τις 44 συστάσεις του ΟΟΣΑ, παρουσίασε η κ. Τίνα Μπιρμπίλη.
Οι αναφορές της αφορούσαν τον τομέα της προώθησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, την προστασία της βιοποικιλότητας και των περιοχών που είναι ενταγμένες στο δίκτυο Νatura καθώς και τα μέτρα θωράκισης των καμένων περιοχών, με την δημιουργία ενός πιλοτικού συστήματος εντοπισμού αυθαιρέτων.
Σε κατ’ ιδίαν δηλώσεις της στους δημοσιογράφους η υπουργός ανέφερε ότι το υπουργείο έχει πάρει τις πρώτες αεροφωτογραφίες από τα καμένα της Αττικής στις οποίες εντοπίζονται δύο κτίσματα και ένα δρόμος.
Όπως είπε μέσα στις επόμενες μέρες οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος θα επισκεφτούν την περιοχή προκειμένου να ελέγξουν την ταυτότητα των κτιρίων και αν ο δρόμος προϋπήρχε ή ανοίχτηκε μετά τις πυρκαγιές.
Στο πλαίσιο, τέλος, της προσπάθειας να περιοριστεί η δόμηση, η κα Μπιρμπίλη αποκάλυψε ότι σύντομα σκοπεύει να παρουσιάσει ένα ειδικό νομοθετικό πλαίσιο για την εκτός σχεδίου δόμηση και την αντιμετώπιση της διασποράς της στα νησιά ενώ ανέφερε ότι η ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους θα ανακοινωθεί πριν από το Πάσχα.
Πηγή protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου