Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2011

Εμπορικός «Πόλεμος» Μεταξύ Ε.Ε. - Καναδά για τη Βιομηχανία Άμμου Πετρελαίου


Eντονες πιέσεις έχει δεχτεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από κυβερνήσεις και ομάδες πίεσης προκειμένου να συμπεριλάβει την παραγωγή πετρελαίου από την καινοτόμο, αλλά εξαιρετικά ρυπογόνο άμμο πετρελαίου, στην Οδηγία για την ποιότητα των καυσίμων της Ευρώπης.

Μεταξύ Σεπτεμβρίου του 2009 και Ιουλίου του 2011, η κυβέρνηση του Καναδά και εκπρόσωποι από βιομηχανίες πετρελαίου διοργάνωσαν πάνω από 110 εκδηλώσεις ενημέρωσης στις Βρυξέλλες (και πάνω από μία ανά εβδομάδα) και το Φεβρουάριο αναφέρθηκε ότι η Οττάβα απείλησε με εμπορικό πόλεμο για την προώθηση του ζητήματος.Η άμμος πετρελαίου είναι ένα μείγμα από πηλό, άμμο, νερό και μια «πάστα» από υδατάνθρακες η οποία μέσω χημικών διεργασιών μπορεί να διαχωριστεί και να μετατραπεί σε πετρελαϊκά προϊόντα. Απαιτεί δύο έως πέντε βαρέλια νερού για κάθε βαρέλι πίσσας που εξάγεται, το οποίο οδηγείται στη συνέχεια σε τεράστιες λίμνες αποβλήτων επικίνδυνες για την υγεία. Επειδή η εξόρυξη και η επεξεργασία της απαιτεί τεράστια ποσά ενέργειας και νερού, εκτιμάται ότι ελευθερώνει τρεις με πέντε φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από το συμβατικό πετρέλαιο.
Η Οδηγία για την ποιότητα των καυσίμων υιοθετήθηκε για την εφαρμογή του πακέτου για το κλίμα και την ενέργεια του 2008. Ζητά από τους προμηθευτές βενζίνης και πετρελαίου που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές να μειώσουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου έως και 10% μέχρι το 2020. Εκτοτε, η Ε.Ε. προσπαθεί να επινοήσει μια μεθοδολογία για τον υπολογισμό των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου προερχομένων από διαφορετικούς τύπους καυσίμων.
Τα μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ψήφισαν σχεδόν ομόφωνα στην τελευταία τους ψηφοφορία (4 Οκτωβρίου) για την αναθεώρηση της Οδηγίας στην οποία καθορίζεται η βασική τιμή εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στον τομέα των μεταφορών.
Η πρόταση ακόμη χρειάζεται έγκριση από τις εθνικές κυβερνήσεις, αλλά με τον υπολογισμό των εκπομπών που υιοθετήθηκε, θα αποκαλυφθεί ότι οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου της ασφαλτούχου άμμου είναι μεγαλύτερες σε σχέση με τις αντίστοιχες του αργού πετρελαίου, φανερώνοντας με αυτό τον τρόπο το καταστροφικό αντίκτυπο που θα έχει στο περιβάλλον.
Με τη Οδηγία πλήττονται και άλλες μη συμβατικές πηγές όπως το πετρέλαιο σχιστόλιθου και ο υγροποιημένος άνθρακας που έχουν επίσης υψηλές ρυπογόνες εκπομπές.
Ρυπογόνος η χρυσή άμμος
«Αυτό ίσως σημαίνει το τέλος μιας εποχής στην οποία η βιομηχανία πετρελαίου μπορεί να επιβάλει τις απόψεις της στους διαμορφωτές πολιτικής,» δήλωσε στον ιστότοπο για ευρωπαϊκά θέματα, EurActiv, εκπρόσωπος της οργάνωσης «Φίλοι της Γης».Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν μία μεγάλη νίκη για την Κόνι Χέντεγκαρντ, την Επίτροπο για την Κλιματική Δράση, που ασκούσε πίεση για την κατάργηση της χρήσης άμμου πετρελαίου, η οποία είναι περισσότερο ρυπογόνος από το συμβατικό πετρέλαιο. «Με αυτό το μέτρο, στέλνουμε ένα καθαρό μήνυμα στους προμηθευτές ορυκτών καυσίμων», δήλωσε η Επίτροπος. «Καθώς τα ορυκτά καύσιμα θα εδραιωθούν στο εγγύς μέλλον, είναι σημαντικό να τα αποτιμήσουμε σωστά». Σημειώνεται ότι αποθέματα άμμου πετρελαίου υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά τα μεγαλύτερα βρίσκονται στην Αλμπέρτα του Καναδά που κατέχει περίπου το 85% των παγκοσμίων αποθεμάτων. Μεγάλα αποθέματα υπάρχουν και στη Βενεζουέλα.
Εκμετάλλευση των αποθεμάτων πετρελαίου
Αποψίλωση 740.000 στρεμμάτων δάσους
Ο Καναδάς κατέχει το 12% των παγκοσμίων αποθεμάτων πετρελαίου, κυρίως με τη μορφή άμμου πετρελαίου. Επίσης είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας πετρελαίου προς τις ΗΠΑ. Πέραν τούτου, όμως, η Οττάβα βασίζει την ενεργειακή της στρατηγική στο διπλασιασμό της παραγωγής άμμου πετρελαίου με σκοπό να εξάγει ημερησίως περισσότερα από 1,8 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου στις ΗΠΑ μέχρι το 2020. Για να το επιτύχει αυτό, απαιτείται η κατασκευή του 1.700 μιλίων αγωγού Keystone XL, ο οποίος θα μεταφέρει πίσσα στις ακτές του κόλπου του Τέξας, ενώ θα χρειαστεί να κοπούν 740.000 στρέμματα δάσους.
Σύμφωνα με έρευνα, η εκμετάλλευση των αποθεμάτων πετρελαίου στον Καναδά και τη βόρεια Αμερική μπορεί να αυξήσει τα παγκόσμια ατμοσφαιρικά επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα έως και 15%. Αυτό βεβαίως θα καταστήσει αδύνατη για τον Καναδά την εφαρμογή του Πρωτοκόλλου του Κιότο για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αν και ο Καναδάς ανακοίνωσε το 2006 ότι αποσύρεται από τη συμφωνία. Φήμες ότι η συμπερίληψη της άμμου πετρελαίου στην Οδηγία για την ποιότητα των καυσίμων θα προκαλέσει ανταγωνισμό στις υπερατλαντικές σχέσεις της Ε.Ε., επανήλθαν και στις 5 Οκτωβρίου με δημοσίευμα στον αμερικανικό Τύπο κάνει λόγο για πιθανά σενάρια εμπορικής διαμάχης.
(από την εφημερίδα "Ημερησία")

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου