Tο Μνημόνιο (Memorandum of UInderstanding) αναμένεται να υπογραφεί ανάμεσα στην ιταλική Edison, την τουρκική Botas και την Δημόσια Επιχείρηση Αερίου, αλλά είναι πιθανό τελικώς στην ιταλική πρωτεύουσα να υπογράψουν Ιταλοί και Τούρκοι και η ελληνική εταιρεία να θέσει την υπογραφή της στο πλαίσιο της προγραμματισμένης για τον Μάιο επίσκεψης του Τούρκου πρωθυπουργού στην Αθήνα.Όπως είναι γνωστό, στην εταιρεία Ποσειδών, η οποία θα έχει υπό την ιδιοκτησία της τον αγωγό IGI, κατέχουν από 50% η Edisonκαι η ΔΕΠΑ. Επιπλέον, ως προς το εμπορικό σκέλος, το 80% των ποσοτήτων που θα διατίθενται στην ιταλική αγορά θα ανήκουν στους Ιταλούς, το υπόλοιπο 20% στην ελληνική πλευρά, ενώ έχει προβλεφθεί και πρόσβαση τρίτων για μικρές, πάντως, ποσότητες.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η συμμετοχή της Botasπρόκειται, το πιθανότερο, να αφορά και το ιδιοκτησιακό αλλά και την εμπορία φυσικού αερίου. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η σχετική πληροφορία κυκλοφόρησε χτες στο διαδίκτυο από το blog “ελληνικό καφενείο”, το οποίο μάλιστα δημοσίευσε και τμήματα του προς υπογραφή Μνημονίου, τα οποία ωστόσο δεν εμφάνιζαν την ΔΕΠΑ ως συνυπογράφουσα αλλά ως δίδουσα την έγκρισή της για είσοδο της Botasστο σχήμα.
Αρμόδιες πηγές επιβεβαίωσαν στο energiagr. την προοπτική υπογραφή της συμφωνίας, τονίζοντας πάντως ότι η εκδοχή που δημοσιεύθηκε από το συγκεκριμένο blogείναι προγενέστερη – φέρει ημερομηνία 15 Φεβρουαρίου – καθώς και ότι είναι δεδομένο πως στην προς υπογραφή συμφωνία συμμετέχει και η ελληνική εταιρεία.“Είναι μία έξυπνη κίνηση της ελληνοϊταλικής πλευράς, η οποία με αυτόν τον τρόπο καθιστά το συνολικό εγχείρημα του τουρκοελληνοϊταλικού αγωγού ITGI (ο IGI– Ποσειδών αποτελεί μέρος του) ως ιδιαίτερα ελκυστικό, πλέον, και για τους Τούρκους, οι οποίοι συμμετέχουν μέσω της Botas και στον κατά κάποιο τρόπο ανταγωνιστικό αγωγό Nabucco”, εξηγούσαν οι ίδιες πηγές.
Όπως είναι γνωστό, ο ITGI και ο Nabuccoέχουν σχεδιαστεί με πρώτη πηγή τροφοδοσίας το αέριο του Αζερμπαϊτζάν, το οποίο ωστόσο είναι σαφές ότι δεν φτάνει για την πλήρωση του Nabucco, ο οποίος καταλήγει στην κεντρική Ευρώπη παρακάμπτοντας την Ελλάδα. Οι τελικές συμφωνίες για τον ITGI (υπογραφή 4μερους διακρατικής σύμβασης) παραμένουν κολλημένες επί μία διετία και πλέον και εικάζεται ότι η παροχή του συγκεκριένου κινήτρου προς την τουρκική Botas είναι ικανή να τις απεμπλέξει από τις επιμέρους διεκδικήσεις, καθώς οι Τούρκοι, ως μέτοχοι, ήδη, του Nabucco, είναι προφανές ότι επιζητούσαν πιο συγκεκριμένα οφέλη από την παρουσία τους στο συνολικό εγχείρημα του τουρκοελληνοϊταλικού αγωγού.
Μάλιστα, οι ίδιες πηγές δηλώνουν αισιόδοξες ότι σε αντιστάθμισμα της εισόδου στον IGI, η Botasθα αμβλύνει ή και θα εγκαταλείψει τις απαιτήσεις της για παρακράτηση του 15% των ποσοτήτων αερίου που πρόκειται να διέρχονται μέσω του ITGI. Μία τέτοια εξέλιξη σαφώς και επιδιώκεται από Αθήνα και Ρώμη, αφού θα δρομολογήσει και τη συμφωνία ανάμεσα σε Τούρκους και Αζέρους, με τελικό αποτέλεσμα την υπογραφή της 4μερούς διακρατικής σύμβασης και την θέση του ITGI στον δρόμο της υλοποίησης. Θυμίζουμε ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελλάδα ο διευθύνων σύμβουλος της Edison κ. Umberto Quadrino είχε αναφερθεί στην επικείμενη συνάντηση Μπερλουσκόνι – Ερντογάν, εκτιμώντας ότι αυτή θα δρομολογούσε λύσεις στα θέματα που παρεμποδίζουν τον ITGI, χωρίς ωστόσο να αναφερθεί στην προοπτική υπογραφής του Μνημονίου.
Οι συζητήσεις για την είσοδο της Botas στον IGI είναι γνωστές, πάντως, στον ενεργειακό χώρο εδώ και κάποια χρόνια, αλλά φαίνεται ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδιασμού.
Πηγή energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου