Μη χρηματοδοτήσιμες από το τραπεζικό σύστημα θα γίνουν οι επενδύσεις σε αιολικά πάρκα, εφ΄όσον ισχύσουν οι διατάξεις του νομοσχέδιου που έδωσε στη δημοσιότητα το ΥΠΕΚΑ.
Αυτό τονίζει σε επιστολή της προς τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Ασημάκη Παπαγεωργίου η Επιστημονική Εταιρεία Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ), σημειώνοντας ότι με όσα προβλέπει αυξάνει ακόμη περισσότερο το ρίσκο των επενδύσεων σε αιολικά πάρκα, οι οποίες απαιτούν μεγάλα κεφάλαια, σε βαθμό που να αρνείται τη χρηματοδότησή τους οποιαδήποτε τράπεζα.
Οι κύριες αντιρρήσεις της ΕΛΕΤΑΕΝ αφορούν την πρόβλεψη για καθορισμό τιμής κιλοβατώρας, με την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας του αιολικού. Με αυτήν, υφίσταται ο κίνδυνος κατά τη διάρκεια της κατασκευής ενός έργου ο Υπουργός να αποφασίσει να μειώσει την τιμή πώλησης, με αποτέλεσμα να ανατραπεί το επιχειρηματικό σχέδιο με βάση το οποίο εγκρίθηκε η χρηματοδότηση.
Το γεγονός αυτό εισάγει αβεβαιότητα που είναι μη διαχειρίσιμη από οποιοδήποτε χρηματοδοτικό οργανισμό, με αποτέλεσμα οι επενδύσεις Α.Π.Ε. στην Ελλάδα να αποκλείονται από χρηματοδότηση (non bankable).
Η διάταξη ισοδυναμεί με το τέλος των επενδύσεων τονίσει η ΕΛΕΤΑΕΝ και καλεί το ΥΠΕΚΑ, την ύστατη έστω στιγμή, να επικοινωνήσει με τράπεζες και χρηματοδοτικούς οργανισμούς προκειμένου να κατανοηθεί το άτοπο και καταστροφικό της διάταξης.
Επίσης, η κατάργηση της ετήσιας αναπροσαρμογής της τιμής με το 50% του πληθωρισμού για όλες τις Α.Π.Ε, σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ στερείται οικονομικής λογικής, καθώς οι επενδύσεις Α.Π.Ε. είναι επενδύσεις κεφαλαίου και έχουν υψηλό κεφαλαιουχικό κόστος και χρηματοοικονομικό κόστος κατά τη λειτουργία τους για την εξυπηρέτηση των δανείων τους.
Το κόστος αυτό εξαρτάται ευθέως από τον πληθωρισμό, όπως άλλωστε από τον πληθωρισμό εξαρτάται το κόστος της οικονομίας και συνεπακόλουθα όλα τα υπόλοιπα κόστη λειτουργίας των επενδύσεων. Η προτεινόμενη ρύθμιση τονίζει η ΕΛΕΤΑΕΝ, έχει τιμωρητικό και αναδρομικό χαρακτήρα.
Καταλαμβάνει εν λειτουργία επενδύσεις και ανατρέπει τα επιχειρηματικά σχέδια στα οποία βασίστηκε η χρηματοδότησή τους. Πρέπει ιδιαιτέρως να υπογραμμισθεί ότι η διάταξη αυτή εφαρμόζεται ακόμα και σε έργα που είναι οριακά βιώσιμα ή και μη βιώσιμα με τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν με τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις, όπως είναι τα εν λειτουργία αιολικά πάρκα σε μέσο ή χαμηλό (αλλά μέχρι πριν λίγο διάστημα αξιοποιήσιμο) αιολικό δυναμικό.
Τέλος, αναφορικά με τη διάταξη που επιτρέπει με απλή υπουργική απόφαση να καθορίζονται οι τιμές όλων των ΑΠΕ, η ΕΛΕΤΑΕΝ επισημαίνει ότι σε μια ευνομούμενη Πολιτεία, για την οποία η επενδυτική σταθερότητα και ασφάλεια καθώς και η εμπιστοσύνη στη Διοίκηση και την Εκτελεστική Εξουσία είναι ακρογωνιαίοι λίθοι, μια τέτοια επιλογή -που συνιστά υποχώρηση του επιπέδου ασφάλειας- θα μπορούσε να συζητηθεί αν και πάλι θα απαιτούσε ουσιαστικά επιχειρήματα για να τεκμηριωθεί.
Στην Ελλάδα όμως, που δυστυχώς χαρακτηρίζεται από έλλειμμα επενδυτικής ασφάλειας, ασφάλειας δικαίου και αξιοπιστίας, η κατάργηση του δια νόμου καθορισμού των τιμών που ισχύει από το 1994 είναι μια εξαιρετικά ατυχής επιλογή που πλέον μηδενίζει την επενδυτική ασφάλεια σε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο.
Θα πρέπει απαραίτητα να παραμείνει η αρμοδιότητα στη Βουλή, με την υποχρέωση στην αιτιολογική έκθεση να περιλαμβάνεται τεχνική-επιστημονική κρίση της αρμόδιας Υπηρεσίας Α.Π.Ε. και της ΡΑΕ καθώς και παρουσίαση των βασικών πορισμάτων-παρατηρήσεων της δημόσιας διαβούλευσης που πρέπει να προηγείται, σημειώνει.
(από www.euro2day.gr, 23/04/2013)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου