Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

Πιο Οικολογικά και Πιο Ασφαλή Φορτηγά Προωθεί η Κομισιόν


Οικολογικότερα φορτηγά προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με πρόταση που κατέθεσε την προηγούμενη εβδομάδα, η οποία προβλέπει την περικοπή των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την ενίσχυση της ασφάλειας των οδηγών. Η πρόταση της Επιτροπής περιλαμβάνει ρυθμίσεις που θα περιορίσουν την κατανάλωση καυσίμων κατά 7% έως 10%. Η δημιουργία θαλάμων οδήγησης με στρογγυλεμένο σχήμα και η χρήση αεροδυναμικών εκτροπέων στο πίσω μέρος του ρυμουλκούμενου κρίνονται απαραίτητα για την οικολογικότερη συμπεριφορά των φορτηγών.
Αποτίμηση των κερδών
Τα μέτρα που προτείνονται αναμένεται να οδηγήσουν σε εξοικονόμηση περίπου 5.000 ευρώ τον χρόνο από το κόστος των καυσίμων για τα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων, που διανύουν 100.000 χιλιόμετρα. Σε επίπεδο αερίων του θερμοκηπίου εκτιμάται ότι θα περιοριστεί η εκπομπή τους κατά 7% έως 10% (ή 7,8 τόνων CO2 για το ίδιο φορτηγό μεγάλων αποστάσεων).

Την ίδια στιγμή, μελέτες έχουν δείξει ότι η στρογγυλεμένη καμπίνα οδήγησης αυξάνει το οπτικό πεδίο του οδηγού, ενισχύοντας την οδική ασφάλεια. Υπολογίζεται, μάλιστα, ότι η διεύρυνση του οπτικού πεδίου των οδηγών μπορεί να σώσει από 300 έως 500 ζωές των ευάλωτων χρηστών του δρόμου, όπως είναι οι πεζοί και οι ποδηλάτες. Η πρόταση της Επιτροπής, η οποία εάν υιοθετηθεί (πρέπει να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη, πριν αποκτήσει ισχύ νόμου) θα οδηγήσει τα οικολογικότερα και ασφαλέστερα φορτηγά στους δρόμους μεταξύ του 2018-2020 και περιλαμβάνει έξι βασικά σημεία.
1. Με δεδομένο ότι οι ενεργειακές ανάγκες των μεταφορών εξαρτώνται από τα πετρελαιοειδή σε ποσοστό 96%, πιθανή μείωση της κατανάλωσης καυσίμων μεταφράζεται σε σημαντικό περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος, κυρίως για τις εμπορευματικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Η πρόταση για τροποποίηση του σχήματος του αμαξώματος επιτρέπει τη χρήση βαρύτερων συσσωρευτών, που απαιτούνται για εναλλακτικά συστήματα προώθησης φορτηγών, όπως είναι τα υβριδικά ή ηλεκτρικά.
2. Οδική ασφάλεια: Σε περίπτωση σύγκρουσης φορτηγού, το σημερινό τους σχήμα (σχήμα τούβλου) αυξάνει τη σοβαρότητα τραυματισμού των χρηστών της οδού, ενώ περιορίζει το εύρος του οπτικού πεδίου του οδηγού στα πλάγια. Ευνοημένοι από το νέο σχήμα της καμπίνας οδήγησης είναι κυρίως οι ποδηλάτες και οι πεζοί, καθώς ο οδηγός έχει μεγαλύτερη ορατότητα.
3. Οφελος για τους μεταφορείς: Η βελτιωμένη αεροδυναμική των οχημάτων θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση περίπου 5.000 ευρώ ετησίως από το κόστος καυσίμων για ένα κλασικό φορτηγό μεγάλων αποστάσεων το οποίο διανύει περίπου 100.000 χλμ.
4. Οφελος για τη βιομηχανία: Ενθερμοι υποστηρικτές των προτάσεων της Επιτροπής είναι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές βαρέων οχημάτων οι οποίοι κατέχουν ηγετική θέση στην αγορά, επενδύοντας σημαντικά στην έρευνα και την ανάπτυξη του κλάδου. Η ανάπτυξη νέων μοντέλων αναμένεται να ενισχύσει τη βιομηχανία, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.
5. Περιορισμός της φθοράς των οδών: Οι προτάσεις περιλαμβάνουν συστήματα ζύγισης, ενσωματωμένα στα οχήματα, που θα συνδέονται με τον ταχογράφο. Τα συστήματα αυτά θα λειτουργούν ακόμα και όταν το όχημα βρίσκεται εν κινήσει και θα συμβάλλουν στον διεξοδικότερο έλεγχο του φορτίου. Υπολογίζεται ότι το ένα τρίτο των ελεγχόμενων οχημάτων είναι υπερφορτωμένο, προκαλώντας ζημιές στους οδικούς άξονες και παράλληλα θέτοντας σε κίνδυνο το σύνολο των χρηστών τους. Η υπερφόρτωση των φορτηγών σήμερα εκτιμάται ότι κοστίζει στους φορολογούμενους 950 εκατ. ευρώ ετησίως.
6. Συνδυασμένες μεταφορές: Η τροποποίηση του αμαξώματος υπολογίζεται ότι θα διευκολύνει τη μεταφόρτωση των εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ πλοίων, σιδηροδρόμου και οδικών οχημάτων, γεγονός που θα περιορίσει σημαντικά και τη γραφειοκρατία.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 27/04/2013)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου