Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013

Ενέργεια Ίση με Αυτή που Καταναλώνει μια Κωμόπολη 1000 Κατοίκων, Εξοικονόμησε η Εγνατία Οδός

Ενέργεια, ίση περίπου με αυτή που καταναλώνει μια κωμόπολη, ή ένα νησί χιλίων κατοίκων, εξοικονόμησε η "Εγνατία Οδός ΑΕ", σε διάστημα σχεδόν ενάμιση, με προφανή οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη, χάρη στα μέτρα, που ελήφθησαν κατά μήκος του οδικού της δικτύου.


Συγκεκριμένα, έχοντας απενεργοποιήσει -κατόπιν μελέτης- περίπου 14.500 φωτιστικά σώματα, σε σημεία της οδού όπου δεν υπήρχε επίπτωση στην οδική ασφάλεια, η εταιρεία κατόρθωσε να μειώσει την εγκατεστημένη ισχύ στο δίκτυό της κατά 5,2 ΜW (μεγαβάτ). Η δε συνολική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, στο διάστημα Μαΐου 2011-Δεκεμβρίου 2012, συρρικνώθηκε κατά 4,3 GWh (γιγαβατώρες), όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το στέλεχος της Εγνατίας Οδού, Αθανάσιος Σαραμούρτσης, που μαζί με τους συναδέλφους του, Δημήτριο Καλτσά και Αγγελο Αστραντζή, παρουσίασαν σχετική εργασία στο 6ο συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές. Το συνέδριο συνδιοργάνωσαν στη Θεσσαλονίκη, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ και ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ).

Συνολική κατανάλωση ίση με την πόλη της Καστοριάς Το 2012, η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στην Εγνατία ανήλθε σε περίπου 67,23 GWh, εκ των οποίων το 68,2% αφορούσε τις σήραγγες και το 31,8% την ανοιχτή οδοποιία. Εν ολίγοις, η οδός κατανάλωσε την ενέργεια που καταναλώνουν περίπου 13.500 κάτοικοι ή μια πόλη, με τον πληθυσμό της Καστοριάς. Ωστόσο, η ενέργεια αυτή ήταν σημαντικά μειωμένη, εν συγκρίσει πχ, με το 2010, όταν είχε καταναλώσει 74,9 GWh, αλλά και σε σχέση με το 2011 (72,92 GWh).

'Οσον αφορά το ανοιχτό οδικό δίκτυο (εκτός σηράγγων), επιλέχθηκε η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης μέσω της διακοπής λειτουργίας του οδοφωτισμού, σε τμήματα της οδού, των οποίων τα τεχνικά, γεωμετρικά και κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά το επέτρεπαν.

Έμπνευση και από τη Βρετανία Παρόμοιες δράσεις, με στόχο τη δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), είναι -σύμφωνα με τους μελετητές- σε εξέλιξη και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως π.χ. στην Αγγλία, όπου η αρμόδια υπηρεσία "Highways Agency", έχει προβεί τόσο σε μερική διακοπή (σβέση), από τα μεσάνυχτα έως τις 5 τα ξημερώματα, όσο και σε ολική-κατάργηση του φωτισμού, σε 62 και 59 μίλια αυτοκινητοδρόμων αντίστοιχα, χωρίς κάποια ουσιαστική αρνητική επίδραση στην οδική ασφάλεια. Στην Εγνατία οδό υλοποιήθηκε η σβέση του υφιστάμενου οδοφωτισμού αρχικά μόνο για τους θερινούς μήνες (από Απρίλιο έως Οκτώβριο), σε προσεκτικά επιλεγμένα τμήματα ανοικτής οδοποιίας, μήκους περίπου 17 χιλιομέτρων. Για λόγους αυξημένης οδικής ασφάλειας και για την αντιμετώπιση έντονων φαινομένων ομίχλης, αποφασίστηκε ο οδοφωτισμός να ενεργοποιείται ξανά κατά τους χειμερινούς μήνες.

Αισθητήρες ομίχλης υπό δοκιμή Στο μεταξύ, σε εξέλιξη βρίσκονται δοκιμές συστήματος αισθητήρων ομίχλης, το οποίο που θα επιτρέπει την αυτόματη έναρξη και λειτουργία του οδοφωτισμού τμημάτων καθ'Α όλο το έτος μόνο σε περιπτώσεις έντονης ομίχλης, όταν πραγματικά απαιτείται για λόγους οδικής ασφάλειας. Πάντως, εξετάζοντας τα οδικά ατυχήματα, κατά το έτος 2012 πρώτο πλήρες έτος εφαρμογής του προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας, δεν παρατηρήθηκε αύξηση του αριθμού ατυχημάτων στην Εγνατία Οδό.

Επίσης, παρατηρείται και σημαντική μείωση του αριθμού των θανατηφόρων ατυχημάτων και συγκεκριμένα, συνέβησαν 10 θανατηφόρα ατυχήματα, αριθμός μειωμένος κατά 52% σε σχέση με το προηγούμενο έτος 2011 και η σημαντική αυτή μείωση οφείλεται μόνο εν μέρει στη μείωση του όγκου της κυκλοφορίας, ο οποίος κατά το ίδιο διάστημα μειώθηκε κατά περίπου 15%.

Οι ΑΠΕ ΑΠΕχουν ακόμη... Πάντως, αν με τις κινήσεις αυτές επετεύχθη σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας και εκπομπής ρύπων,οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) θα αργήσουν, μάλλον, να ενσωματωθούν -σε μεγαλύτερο βαθμό- στα ενεργειακά συστήματα της Εγνατίας Οδού.

«Εγνατία Οδός Α.Ε.» εκπονεί μεν σχέδιο ανάπτυξης και εκμετάλλευσης ΑΠΕ για τις ανάγκες ηλεκτροδότησης της οδού, αλλά, όπως υπογραμμίζουν οι μελετητές, "το ισχύον όμως σήμερα νομοθετικό πλαίσιο αλλά και τεχνικά προβλήματα και εμπόδια, όπως ο κορεσμός του δικτύου ΔΕΗ και η αναστολή αδειών φωτοβολταϊκών, αποτελεί τροχοπέδη για την εγκατάσταση παρόμοιων ενεργειακών έργων σε αυτοκινητοδρόμους στην Ελλάδα".

Το πιθανό δυναμικό εγκατάστασης ΑΠΕ Στο πλαίσιο της μελέτης αξιολογούνται ορισμένες διαθέσιμες προς εκμετάλλευση παρόδιες εκτάσεις, οι οποίες κατατάσσονται βάσει της οικονομικής αποδοτικότητας και ελκυστικότητάς τους για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Οι μορφές ΑΠΕ που εξετάζονται για ηλεκτροπαραγωγή είναι: • Φωτοβολταϊκά συστήματα (ΦΒ) • Ανεμογεννήτριες (Α/Γ) μικρού μεγέθους (<10kw>200kW) Από την αναλυτική διερεύνηση και ενεργειακή αξιολόγηση ορισμένων εκμεταλλεύσιμων παρόδιων εκτάσεων 6.000 στρεμμάτων περίπου, προέκυψε ότι το διαθέσιμο θεωρητικό δυναμικό για εγκαταστάσεις ΑΠΕ είναι: • Ανεμογεννήτριες μεγάλου μεγέθους: 101 MW • Ανεμογεννήτριες μικρού μεγέθους: 2,65 MW • Φωτοβολταϊκά συστήματα: 135 MW Αυτόνομος παραγωγός ενέργειας από φωτοβολταϊκά; Ωστόσο, εξετάζεται η δυνατότητα κάλυψης ίδιων ηλεκτρικών φορτίων της Εγνατίας Οδού με χρήση φωτοβολταϊκών (ΦΒ) συστημάτων, ως αυτόνομου παραγωγού ενέργειας μη συνδεδεμένου στο δίκτυο, καθώς από τον Οκτώβριο 2012 δεν επιτρέπεται η υποβολή αίτησης για τη σύνδεση ΦΒ πάρκων, εκτός από την περίπτωση στεγών κτιρίων, δηλαδή ΦΒ με ισχύ μικρότερη ή ίση των 10kWp. “Ένα αυτόνομο ΦΒ σύστημα μπορεί να καλύπτει ένα μέρος του ηλεκτρικού φορτίου βάσης μιας σήραγγας και μπορεί να μην απαιτεί σύστημα αποθήκευσης της ηλεκτρικής ενέργειας”, καταλήγουν οι μελετητές.

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου