Η διαφαινόμενη πρόκληση για το πώς θα αντιμετωπιστεί το ζήτημα των εκατοντάδων χιλιάδων χρησιμοποιημένων μπαταριών λιθίου που παράγονται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνιστά προτεραιότητα για τις Βρυξέλλες, αναφέρουν πηγές της ΕΕ.
«Βρίσκεται εντός του πεδίου μας», είπε αξιωματούχος της ΕΕ στη EurActiv. «Μόλις αρχίσαμε να κινούμαστε προς αυτή την κατεύθυνση και η πρόκλησή μας είναι να βρούμε τις προτεραιότητες, διότι είναι αδύνατο να εξετάζουμε όλα τα προϊόντα, τα υλικά και τους συνδυασμούς των αποβλήτων».
Το λίθιο είναι περισσότερο πλούσιο απ’ ότι το νικέλιο και το κοβάλτιο, υλικά που χρησιμοποιήθηκαν σε υβριδικά και προηγούμενα μοντέλα αυτοκινήτων. Όμως, λόγω του ότι η ανακύκλωση κοστίζει πέντε φορές περισσότερο από την εξόρυξη, λίγες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι σε θέση να ανακυκλώσουν τις απαιτούμενες ποσότητες.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν εξιδανικευθεί από κάποιους περιβαλλοντολόγους, όμως όσο χρειάζεται μια καθαρή παροχή ενέργειας, προκειμένου να εξοικονομήσει εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα, άλλο τόσο χρειάζεται να γίνει ένας σωστός σχεδιασμός για την απόρριψη των ογκωδών μπαταριών λιθίου (που μπορεί να ζυγίζουν έως και 250 κιλά) κατά το τελευταίο στάδιο του κύκλου ζωής τους.
«Το πρόβλημα είναι ότι ο δείκτης ανακύκλωσης όλων των μετάλλων υψηλής τεχνολογίας που σήμερα βρίσκονται σε μεγάλη ζήτηση είναι λιγότερος από 1%», δήλωσε στη EurActiv o Ernst Ulrich von Weizsäcker, ο αντιπρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής Πόρων του UNEP.
«Αυτό το ποσοστό ανακύκλωσης ισχύει και για το λίθιο που είναι απαραίτητο στις μπαταρίες των αυτοκινήτων».
Η οδηγία για τις μπαταρίες
Σύμφωνα με την οδηγία της ΕΕ για τις μπαταρίες, τα κράτη μέλη υποχρεούνται να συλλέγουν το 25% όλων των φορητών μπαταριών -που συνήθως κατασκευάζονται από ιόντα λιθίου- έως το 2012. Αυτό το νούμερο αναμένεται να αυξηθεί στο 45% έως το 2046.
Υπάρχει ένας γενικός σκεπτικισμός σχετικά με το αν αυτοί οι στόχοι θα επιτευχθούν, σκεπτικισμός που ενισχύεται από το γεγονός ότι σύντομα θα αυξηθεί ο αριθμός των μπαταριών ιόντων λιθίου προς απόρριψη, παρά τις προσπάθειες των κατασκευαστών να επεκτείνουν τη διάρκεια των μπαταριών τους.
Η εταιρεία Στρατηγικών Συμβούλων Roland Berger θεωρεί ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν μπαταρίες ιόντων λιθίου θα φτάσουν στο μερίδιο του 20% της αγοράς αυτοκινήτων στη Δυτική Ευρώπη έως το 2020.
Άλλη μια εταιρεία συμβούλων, η Frost & Sullivan, διατείνεται ότι θα χρειαστούν σχεδόν 500.000 μονάδες μπαταριών ιόντων λιθίου ανά χρόνο, έως το 2015. Εξαιτίας του απαγορευτικού κόστους παραγωγής τους, πιθανόν θα εκμισθωθούν στους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χωρίς να αγοραστούν.
Οι γνώστες της βιομηχανίας πιστεύουν ότι η κλιματική αλλαγή δε θα περιμένει τις αγορές να ευθυγραμμίσουν τις τιμές τους με την πλανητική κρίση.
Ασαφής δέσμευση
Επιβαρυμένα από ένα συνεχή πόλεμο υπό την οδηγία για τον οικολογικό σχεδιασμό, με μόνο 11 από τα 41 προϊόντα της ομάδας να έχουν εγκριθεί από το Μάρτιο του 2011, υπάρχει αξιοσημείωτη έλλειψη του επείγοντος χαρακτήρα από τη μεριά των Βρυξελλών.
Η Κομισιόν κατέληξε να αναφέρει ότι σχετικά με τα ιόντα λιθίου που αναφέρονται στον πρόσφατο χάρτη ενεργειακής αποδοτικότητας των πόρων (σελίδα 26) υπήρξε μια ασαφής δέσμευση ώστε να «διασφαλιστεί η ασφάλεια της παροχής καίριων υλικών (απαραίτητων για τις μπαταρίες».
Ωστόσο, έγγραφο εργασίας για το χάρτη είχε προηγουμένως αναφέρει (για τη σελίδα 26) ότι η ανάπτυξη των πράσινων οχημάτων αύξησε τη ζήτηση για πρώτες ύλες -όπως το λίθιο για τις μπαταρίες- οι οποίες ήταν «υποκείμενες σε περιορισμούς στην παροχή τους σε λίγες γεωγραφικές περιοχές».
Πηγή EurActiv.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου