Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2010

Ισχυρό το... Ρεύμα για τα Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα

Οσοι επισκέπτονται τον διαδικτυακό τόπο της Nissan για να πάρουν πληροφορίες για το ηλεκτρικό μοντέλο αυτοκινήτου της, Leaf, γίνονται δεκτοί με το μήνυμα: «Ετοιμαστείτε! Πρόκειται να γράψετε μία νέα σελίδα στην ιστορία του αυτοκινήτου».

Ύστερα από πολλά χρόνια ερευνών και δοκιμών στο δρόμο -και φυσικά έντονης διαφημιστικής εκστρατείας- τα πρώτα αυτοκίνητα που κινούνται με ηλεκτρικούς συσσωρευτές, αρχής γενομένης από το Leaf, αναμένεται να αφιχθούν σύντομα στις εκθέσεις αυτοκινήτων.

Η Nissan προγραμματίζει να αρχίσει, έως τον Δεκέμβριο, τις πωλήσεις του μοντέλου στις ΗΠΑ και στην Ιαπωνία. Ταυτόχρονα, η General Motors αναμένεται να ξεκινήσει να κατασκευάζει το Chevrolet Volt, το δικό της ηλεκτρικό όχημα, ενώ η γαλλική PSA Peugeot Citroen προβλέπεται, με τη σειρά της, ότι θα αρχίσει να διαθέτει έως τα τέλη του έτους στην αγορά δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τα σήματα των εταιρειών του ομίλου.

Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια οι περισσότερες από τις άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχουν ακολουθήσει το παράδειγμά τους και θα κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των Renault, Toyota, Volkswagen και Ford. Επίσης, η BMW σχεδιάζει να κατασκευάσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα διαθέσει, από το 2013, στην αγορά μέσω ενός νέου εμπορικού σήματος.

Ακόμη, η Daimler, η άλλη μεγάλη γερμανική βιομηχανία κατασκευής αυτοκινήτων, σχεδιάζει να προχωρήσει στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα σε συνεργασία με την τοπική αυτοκινητοβιομηχανία BYD, εκτός από τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα διαθέσει στην αγορά με το δικό της εμπορικό σήμα.

Η Ernst & Young υπολογίζει ότι από το 2013 θα κυκλοφορούν περισσότερα από 18 μοντέλα αυτοκινήτων που θα κινούνται με ηλεκτρικούς συσσωρευτές. Ενώ οι πωλήσεις ανάλογων αυτοκινήτων, όπως είναι το Leaf και το Volt, θα κερδίσουν, αρχικά, ελάχιστο μερίδιο της αγοράς, η ηλεκτροκίνηση σηματοδοτεί μια καθοριστική και, όπως υποστηρίζουν οι περισσότεροι αναλυτές, ασυγκράτητη στροφή σε έναν τομέα στον οποίο κυριάρχησαν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης από την πρώτη ημέρα της ύπαρξής του.

Πολλά στελέχη αυτοκινητοβιομηχανιών πιστεύουν ότι οι ηλεκτρικοί κινητήρες και οι ηλεκτρικοί συσσωρευτές θα αρχίσουν να αντικαθιστούν -με ολοένα αυξανόμενους ρυθμούς- τους παραδοσιακούς κινητήρες αυτοκινήτων τόσο στα καθαρά ηλεκτρικά όσο και στα υβριδικά μοντέλα και τελικά να τους εκτοπίσουν οριστικά από την παραγωγή -αν και οι απόψεις διίστανται για το πόσο σύντομα μπορεί αυτό να συμβεί.

Αλλάζουν όλα

Η στροφή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο θα σχεδιάζονται, κατασκευάζονται, οδηγούνται και θα γίνεται το σέρβις των αυτοκινήτων στο μέλλον. «Δεν είναι μόνο μια νέα τεχνολογία, αλλά πρόκειται για νέο επιχειρηματικό μοντέλο που εγκαθιδρύει νέες επιχειρηματικές σχέσεις, καθώς και ένα νέο τρόπο να είσαι καταναλωτής», λέει ο Τιερί Κοσκάς, διευθυντής του προγράμματος κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Renault.

Η άφιξη της εποχής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αποδειχτεί ακόμη πιο αποφασιστικός παράγοντας που θα γείρει την πλάστιγγα της ισχύος στον τομέα κατασκευής αυτοκινήτων στην Κίνα.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να μην έχουν καταφέρει να ανταγωνιστούν, ευθέως, τους παραδοσιακούς ανταγωνιστές τους από την Ευρώπη, της ΗΠΑ και τη Ασία στην σχεδόν 100ετή περίοδο κυριαρχίας του κινητήρα εσωτερικής καύσης, ωστόσο, οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η Κίνα έχει τη δυνατότητα, την κλιμακούμενη κατασκευαστική ικανότητα, αλλά και μία μεγάλη αγορά, για να γίνει η κυρίαρχη δύναμη στην παραγωγή αυτοκινήτων που θα κινούνται τόσο με ηλεκτρισμό όσο και με ηλεκτρικούς συσσωρευτές. Για παράδειγμα, η BYD παράγει και τους δύο τύπους.

Το επερχόμενο κύμα ηλεκτρικών μοντέλων αυτοκινήτων αντικατοπτρίζει το μεγάλο στοίχημα της βιομηχανικής πολιτικής για τις κυβερνήσεις στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και στην Ασία, καθώς βοήθησε να αμβλυνθούν οι συνέπειες της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, μέσω της διοχέτευσης δισεκατομμυρίων δολαρίων σε επιχορηγήσεις και χαμηλότοκα δάνεια για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους παραγωγούς μπαταριών ιόντων λιθίου. Παρά την οικονομική ύφεση, οι εθνικές και τοπικές κυβερνήσεις διέθεσαν δισεκατομμύρια δολαρίων και ευρώ από χρήματα των φορολογούμενων σε επιχορηγήσεις στους κατασκευαστές πρώιμων ηλεκτρικών μοντέλων αυτοκινήτων, αλλά και για τη δημιουργία των υποδομών σε αναφορτιστές ηλεκτρικών συσσωρευτών.

Φοροαπαλλαγές

Η αμερικανική κυβέρνηση προσφέρει στους αγοραστές plug-in αυτοκινήτων φοροαπαλλαγές ύψους 7.500 δολαρίων, ενώ η πολιτεία της Καλιφόρνια προώθησε ανάλογο σχέδιο, στις αρχές του έτους, προσφέροντας εκπτώσεις φόρου ύψους 5.000 δολαρίων για τους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων και 3.000 δολαρίων για τους κατόχους υβριδικών αυτοκινήτων plug-in.

Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, η βρετανική κυβέρνηση σχεδιάζει να προσφέρει, από το επόμενο έτος, επιδοτήσεις ύψους 5.000 στερλινών ανά αυτοκίνητο, ενώ οι κυβερνήσεις της Πορτογαλίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας σχεδιάζουν να προσφέρουν ανάλογα γενναιόδωρα κίνητρα, έστω και αν προγραμματίζουν περικοπές σε άλλους τομείς. Ο εκκολαπτόμενος τομέας προσέλκυσε σημαντική υποστήριξη από τους ιδιώτες επενδυτές. Η Tesla Motors, εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Καλιφόρνια, άντλησε 226 εκατ. δολάρια σε αρχική δημόσια προσφορά μετοχών της, τον Ιούνιο, ενώ η Ener1, εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικών συσσωρευτών, συγκέντρωσε 65 εκατ. δολάρια από έκδοση χρέους και μετοχών της, στις αρχές του μήνα.

Ο Αρντ Ελινγκορστ, επικεφαλής του τμήματος έρευνας ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Credit Suisse, λέει: «Μια εταιρεία κινδυνεύει να κλείσει στο μέλλον αν δεν αντιμετωπίσει σοβαρά το ζήτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων». Ωστόσο, ο ίδιος προβλέπει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα χάσουν χρήματα από την παραγωγή ηλεκτρικών μοντέλων την προσεχή δεκαετία. «Πιστεύω ότι η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι ζημιογόνος για τα επόμενα δέκα χρόνια», κατέληξε.

Ο Κάρλος Γκοσν, διευθύνων σύμβουλος της Renault και Nissan, δηλαδή, των εταιρειών που προωθούν όσο κανένας ανταγωνιστής τους την ιδέα του ηλεκτρικού αυτοκίνητου, προβλέπει ότι τα ηλεκτρικά μοντέλα θα αναλογούν στο 10% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων έως το 2020.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 25-26/09/2010)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου