Ουδέποτε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε θέμα δημιουργίας ενεργειακού Τειρεσία για όσους δεν εξοφλούν τους λογαριασμούς ηλεκτρικού. Επιπλέον έχει εκφράσει την αντίθεσή της και δηλώνει αναρμοδιότητα για ένα παρόμοιο ζήτημα, το οποίο αποτέλεσε αίτημα των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και στην ουσία είναι αρμοδιότητας της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Όπως επισημαίνουν στο euro2day αρμόδιες πηγές της Αρχής,η δημιουργία αρχείου «κακοπληρωτών» για λογαριασμούς ηλεκτρικού, ετέθη εκ μέρους των εναλλακτικών προμηθευτών, στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης για τις διαδικασίες διαχείρισης των χρεών που έχουν πελάτες των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΗ και εναλλακτικοί).
Η ΡΑΕ αποδέχτηκε τη σοβαρότητα του θέματος το οποίο αποκτά ολοένα και αυξανόμενη σημασία υπό την τρέχουσα δυσμενή οικονομική συγκυρία. Ιδίως όταν οι συνέπειες των ανεξόφλητων λογαριασμώναπειλούν αμέσως την οικονομική βιωσιμότητα των προμηθευτών, ενώ εμμέσως αφορούν το σύνολο των καταναλωτών, καθώς ενδεχομένως το επιπλέον κόστος των ληξιπρόθεσμων, οι προμηθευτές θα μπορούσαν να το καλύψουν μέσω των τιμολογίων.
Ωστόσο μετά και από σχετική έρευνα διατύπωσε αντιρρήσεις ως προς τη δυνατότητα δημιουργίας αρχείου κακοπληρωτών, ενώ πρότεινε εναλλακτικές λύσεις, με απλούστερη, την προσκόμιση από τον πελάτη του τελευταίου λογαριασμού,κάτι εξ' άλλου που πρότειναν και οι προμηθευτές.
Όπως επισημαίνουν στο euro2day αρμόδιες πηγές της Αρχής,η δημιουργία αρχείου «κακοπληρωτών» για λογαριασμούς ηλεκτρικού, ετέθη εκ μέρους των εναλλακτικών προμηθευτών, στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης για τις διαδικασίες διαχείρισης των χρεών που έχουν πελάτες των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΗ και εναλλακτικοί).
Η ΡΑΕ αποδέχτηκε τη σοβαρότητα του θέματος το οποίο αποκτά ολοένα και αυξανόμενη σημασία υπό την τρέχουσα δυσμενή οικονομική συγκυρία. Ιδίως όταν οι συνέπειες των ανεξόφλητων λογαριασμώναπειλούν αμέσως την οικονομική βιωσιμότητα των προμηθευτών, ενώ εμμέσως αφορούν το σύνολο των καταναλωτών, καθώς ενδεχομένως το επιπλέον κόστος των ληξιπρόθεσμων, οι προμηθευτές θα μπορούσαν να το καλύψουν μέσω των τιμολογίων.
Ωστόσο μετά και από σχετική έρευνα διατύπωσε αντιρρήσεις ως προς τη δυνατότητα δημιουργίας αρχείου κακοπληρωτών, ενώ πρότεινε εναλλακτικές λύσεις, με απλούστερη, την προσκόμιση από τον πελάτη του τελευταίου λογαριασμού,κάτι εξ' άλλου που πρότειναν και οι προμηθευτές.
Συγκεκριμένα, οι προμηθευτές εκτός από την προσκόμιση του τελευταίου λογαριασμού, όταν καταθέτει αίτηση για προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας,ώστε να ελέγχεται η ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών,είχαν προτείνει επιπλέον:
* Δημιουργία μιαςκοινής πλατφόρμας(Αρχείο Δεδομένων Οικονομικής Συμπεριφοράς τύπου «Τειρεσία») που θα διατηρεί π.χ. ο Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής, και που θα συγκεντρώνει και θα διαθέτει πληροφορίες οικονομικής συμπεριφοράς των υποψηφίων πελατών τους.
*Δικαίωμα απόρριψηςαπό τον προμηθευτή της αίτησης για προσφορά προμήθειας λόγω ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών ή λόγω άρνησης προσκόμισης τελευταίου λογαριασμού.
Από την πλευρά της η ΡΑΕ μετά από ανάλυση όλων των δεδομένων κατέληξε στα εξής:
* Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειαςδεν έχει αρμοδιότητανα αποφανθεί για τη δημιουργία μιας τέτοιας βάσης δεδομένων.
* Για τη δημιουργία βάσης δεδομένων στα πρότυπα του «Τειρεσία» θα πρέπει να γίνειαίτημα από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ως κλάδου-συνδέσμου προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ). Στο αίτημα αυτό θα πρέπει να γίνει ακριβής καταγραφή των δεδομένων των πελατών που επιθυμούν να καταχωρούνται στην εν λόγω βάση.
Επιπλέον, οι προμηθευτές θα πρέπει να καταθέσουν στην ΑΠΔΠΧ οποιαδήποτε στοιχεία θεωρούν ότι μπορούν να αποδείξουν ότι:
*Ο επιχειρηματικός κίνδυνος που αναλαμβάνουν από την άσκηση της συγκεκριμένης εμπορικής δραστηριότητας είναι τόσο υψηλός, ώστε νααπειλείται η εύρυθμη λειτουργία ολόκληρου του συγκεκριμένου επιχειρηματικού κλάδου.
* Η ζημία που υφίσταται ο συγκεκριμένος κλάδος είναι τόσο μεγάλη, που ο περιορισμός του ατόμου στην ιδιωτικότητά του «καθίσταται πλέον αναγκαίος».
Τα μέλη του κλάδου ηλεκτρικής ενέργειας έχουν ελέγξει τη δυνατότητα χρήσης και «άλλων μέσων» αποφυγής μεγιστοποίησης της ζημιάς, τα οποία έχουν αποτύχει και για αυτό αιτούνται τη δημιουργία μαύρης λίστας.Απαιτείται, όμως,τελική απόφαση- έγκριση από την Αρχή ΠΔΠΧ,από την οποία να προκύπτει ότι η επεξεργασία και συλλογή των παραπάνω δεδομένων είναι πράγματι «απολύτως αναγκαία»για την προστασία της εμπορικής πίστης του κλάδου, η οποία «υπερέχει προφανώς» των συμφερόντων της ιδιωτικότητας του κάθε αντισυμβαλλόμενου.
Εναλλακτικές
Με δεδομένο ότιδεν έχει πραγματοποιηθεί κανένα από τα παραπάνω βήματααπό την πλευρά των προμηθευτών, άρα, δεν υπάρχει εξουσιοδότηση από την ίδια την Αρχή ΠΔΠΧ, η ΡΑΕ προχώρησε στη διατύπωση εναλλακτικών προτάσεων πρόληψης και διαχείρισης του χρέους των πελατών, λαμβάνοντας υπ’ όψη και την εμπειρία άλλων χωρών.
Συγκεκριμένα προτείνει μέτρα:
*πρόληψης - αποφυγής δημιουργίας χρέους, όπως: δικαίωμα άρνησης υποβολής προσφοράς προμήθειας εάν υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές (προσκόμιση τελευταίου λογαριασμού στον προηγούμενο προμηθευτή, ή ενημέρωση μέσω του διαχειριστή του δικτύου, η απευθείας από τον προηγούμενο προμηθευτή), επέκταση του συστήματος της πάγιας εντολής, εγκατάσταση μετρητών προπληρωμής (εφαρμόζεται κυρίως στη Μ. Βρετανία), εγκατάσταση έξυπνων μετρητών, ώστε ο πελάτης να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το οφειλόμενο ποσό.
* Μέτρα για τη διαχείριση οφειλών όπως:καταβολή εγγύησης από τον πελάτη, καταβολή των οφειλομένων σε δόσεις κλπ.
Τέλος να σημειωθεί ότι και η ΔΕΗ, η οποία υφίσταται το μεγαλύτερο κόστος, λόγω ανεξόφλητων λογαριασμών, με ανακοίνωσή της την περασμένη εβδομάδα συμπαρατάσσεται με τη ΡΑΕ, επισημαίνοντας ότι οι προτάσεις της τελευταίας κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
* Δημιουργία μιαςκοινής πλατφόρμας(Αρχείο Δεδομένων Οικονομικής Συμπεριφοράς τύπου «Τειρεσία») που θα διατηρεί π.χ. ο Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής, και που θα συγκεντρώνει και θα διαθέτει πληροφορίες οικονομικής συμπεριφοράς των υποψηφίων πελατών τους.
*Δικαίωμα απόρριψηςαπό τον προμηθευτή της αίτησης για προσφορά προμήθειας λόγω ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών ή λόγω άρνησης προσκόμισης τελευταίου λογαριασμού.
Από την πλευρά της η ΡΑΕ μετά από ανάλυση όλων των δεδομένων κατέληξε στα εξής:
* Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειαςδεν έχει αρμοδιότητανα αποφανθεί για τη δημιουργία μιας τέτοιας βάσης δεδομένων.
* Για τη δημιουργία βάσης δεδομένων στα πρότυπα του «Τειρεσία» θα πρέπει να γίνειαίτημα από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ως κλάδου-συνδέσμου προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ). Στο αίτημα αυτό θα πρέπει να γίνει ακριβής καταγραφή των δεδομένων των πελατών που επιθυμούν να καταχωρούνται στην εν λόγω βάση.
Επιπλέον, οι προμηθευτές θα πρέπει να καταθέσουν στην ΑΠΔΠΧ οποιαδήποτε στοιχεία θεωρούν ότι μπορούν να αποδείξουν ότι:
*Ο επιχειρηματικός κίνδυνος που αναλαμβάνουν από την άσκηση της συγκεκριμένης εμπορικής δραστηριότητας είναι τόσο υψηλός, ώστε νααπειλείται η εύρυθμη λειτουργία ολόκληρου του συγκεκριμένου επιχειρηματικού κλάδου.
* Η ζημία που υφίσταται ο συγκεκριμένος κλάδος είναι τόσο μεγάλη, που ο περιορισμός του ατόμου στην ιδιωτικότητά του «καθίσταται πλέον αναγκαίος».
Τα μέλη του κλάδου ηλεκτρικής ενέργειας έχουν ελέγξει τη δυνατότητα χρήσης και «άλλων μέσων» αποφυγής μεγιστοποίησης της ζημιάς, τα οποία έχουν αποτύχει και για αυτό αιτούνται τη δημιουργία μαύρης λίστας.Απαιτείται, όμως,τελική απόφαση- έγκριση από την Αρχή ΠΔΠΧ,από την οποία να προκύπτει ότι η επεξεργασία και συλλογή των παραπάνω δεδομένων είναι πράγματι «απολύτως αναγκαία»για την προστασία της εμπορικής πίστης του κλάδου, η οποία «υπερέχει προφανώς» των συμφερόντων της ιδιωτικότητας του κάθε αντισυμβαλλόμενου.
Εναλλακτικές
Με δεδομένο ότιδεν έχει πραγματοποιηθεί κανένα από τα παραπάνω βήματααπό την πλευρά των προμηθευτών, άρα, δεν υπάρχει εξουσιοδότηση από την ίδια την Αρχή ΠΔΠΧ, η ΡΑΕ προχώρησε στη διατύπωση εναλλακτικών προτάσεων πρόληψης και διαχείρισης του χρέους των πελατών, λαμβάνοντας υπ’ όψη και την εμπειρία άλλων χωρών.
Συγκεκριμένα προτείνει μέτρα:
*πρόληψης - αποφυγής δημιουργίας χρέους, όπως: δικαίωμα άρνησης υποβολής προσφοράς προμήθειας εάν υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές (προσκόμιση τελευταίου λογαριασμού στον προηγούμενο προμηθευτή, ή ενημέρωση μέσω του διαχειριστή του δικτύου, η απευθείας από τον προηγούμενο προμηθευτή), επέκταση του συστήματος της πάγιας εντολής, εγκατάσταση μετρητών προπληρωμής (εφαρμόζεται κυρίως στη Μ. Βρετανία), εγκατάσταση έξυπνων μετρητών, ώστε ο πελάτης να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το οφειλόμενο ποσό.
* Μέτρα για τη διαχείριση οφειλών όπως:καταβολή εγγύησης από τον πελάτη, καταβολή των οφειλομένων σε δόσεις κλπ.
Τέλος να σημειωθεί ότι και η ΔΕΗ, η οποία υφίσταται το μεγαλύτερο κόστος, λόγω ανεξόφλητων λογαριασμών, με ανακοίνωσή της την περασμένη εβδομάδα συμπαρατάσσεται με τη ΡΑΕ, επισημαίνοντας ότι οι προτάσεις της τελευταίας κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Πηγή euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου