Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

Δυναμική Είσοδος Κατασκευαστών στα Απορρίμματα


Την επέκτασή τους στον νέο κλάδο της διαχείρισης απορριμμάτων δρομολογούν έπειτα από σειρά ετών αναμονής οι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, καθώς το τελευταίο διάστημα προχωρούν με ταχείς ρυθμούς οι διαγωνισμοί για την εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων διαχείρισης σ’ όλες τις περιφέρειες της χώρας. Χθες προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την υλοποίηση Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων του νομού Σερρών, μέσω ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα), ενώ είχαν προηγηθεί ανάλογοι διαγωνισμοί των Περιφερειών Δυτικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου.
Η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων στον νομό Σερρών θα έχει συνολική ετήσια δυναμικότητα περίπου 90.000 τόνων και η σύμπραξη θα έχει διάρκεια 27 ετών. Η επιλογή του αναδόχου θα γίνει με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, ενώ η χρηματοδότηση θα πραγματοποιηθεί μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων και κοινοτικών πόρων. Τις επόμενες μέρες αναμένεται και η προκήρυξη των διαγωνισμών για τα δύο έργα διαχείρισης απορριμμάτων στην Αιτωλοακαρνανία και την Ηλεία, που πρόσφατα εγκρίθηκαν από τη διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ.
Σε πιο προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαγωνιστική διαδικασία της Περιφέρειας Πελοποννήσου, καθώς προ ολίγων ημερών ανακοινώθηκαν οι πέντε υποψήφιοι που προκρίθηκαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Με εξαίρεση της Novaera Hellas του Ομίλου Κοπελούζου, οι υπόλοιποι διεκδικητές προέρχονται άμεσα ή έμμεσα (μέσω θυγατρικών δηλαδή) από τον κατασκευαστικό κλάδο. Πρόκειται για την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, την κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις-Ηλέκτωρ, αμφότερες εταιρείες του Ομίλου Ελλάκτωρ, την κοινοπραξία J&P Αβαξ-Μεσόγειος Α.Ε. και τη σύμπραξη των εταιρειών Intracat - Envitec - Archirodon Group.
Τα σχήματα αυτά, με ή χωρίς τη σύνθεση αυτή, εκτιμάται ότι θα συμμετάσχουν και στους επόμενους ανάλογους διαγωνισμούς, οι οποίοι αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες. Αιτία της επιτάχυνσης των διαδικασιών είναι το γεγονός ότι η χώρα πλήττεται σε καθημερινή βάση με πρόστιμα από την Ε.Ε., απόρροια αφενός μεν της εξακολούθησης της λειτουργίας παράνομων χωματερών ανά την επικράτεια, αλλά και λόγω της μη επίτευξης των κοινοτικών στόχων για τη διαχείριση απορριμμάτων. Επίσης, θετικό κρίνεται και το γεγονός ότι δεν έχει επιβληθεί κάποια συγκεκριμένη τεχνολογία, αφήνοντας στην κάθε εταιρεία το ελεύθερο να παρουσιάσει τη δική της λύση (κατά κανόνα σε συνεργασία με ξένους εξειδικευμένους ομίλους).
Βάσει των κοινοτικών οδηγιών, σε κάθε χώρα-μέλος της Ε.Ε. από το 2010 κι έπειτα θα πρέπει το 25% των απορριμμάτων να υφίσταται κάποια μορφή επεξεργασίας, ενώ το ποσοστό αυτό αυξάνεται σταδιακά έως και το 35% το 2020. Για τη χώρα μας, οι οδηγίες αυτές μεταφράζονται σε ποσότητες άνω των 2 εκατ. τόνων αποβλήτων που πρέπει να επεξεργάζονται σε ετήσια βάση έως το 2010 και περίπου 4,5 εκατ. τόνοι έως το 2015, μέγεθος που προκύπτει από σχετικές μελέτες για την ετήσια παραγωγή απορριμμάτων της χώρας (9,5 εκατ. τόνοι το 2015). Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι έως το 2015, ο ετήσιος τζίρος του κλάδου θα ανέρχεται σε 1 δισ. ευρώ. Παράλληλα, εκτιμάται ότι οι συνολικές επενδύσεις που προβλέπεται ότι θα γίνουν θα ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτό, οι κατασκευαστικοί όμιλοι, όπως άλλωστε έχουν πράξει και αρκετοί ανταγωνιστές τους σε άλλες χώρες, είχαν ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια την προετοιμασία τους για την τοποθέτηση στον νέο αυτό κλάδο. Η Intrakat έχει συστήσει κοινοπραξία με τον γαλλικό Ομιλο της Suez Environment, από τους κορυφαίους στον κλάδο της διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων, καθώς λειτουργεί περισσότερες από 50 μονάδες διεθνώς, οι οποίες επεξεργάζονται περισσότερους από 7 εκατ. τόνους απορριμμάτων σε ετήσια βάση. Η Ελλάκτωρ δραστηριοποιείται μέσω της θυγατρικής Ηλέκτωρ, έχοντας επιλέξει τη λύση της γερμανικής τεχνολογίας Herhof, εξαγοράζοντας και την τοπική εταιρεία Loock Biogas. Αντίστοιχα, θυγατρική εταιρεία έχει ιδρύσει και η Lamda Development, με στόχο την κατηγορία των λεγόμενων βιοαποδομήσιμων υλικών, δηλαδή τροφές.
(από την εφημερίδα "Καθημερινή")

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου