Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Τα Τρία «Παράθυρα» για... Κόλπα στο Λαθρεμπόριο Καυσίμων

Με τις πόρτες ορθάνοιχτες για το λαθρεμπόριο παραμένει η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών, καθώς παρά την νομοθέτηση μέτρων για την καταπολέμησή του, αυτά παραμένουν ανενεργά.
Τα παραπάνω τονίζουν στο Euro2day.grπαράγοντες της αγοράς καυσίμων, στον απόηχο της έρευνας που διεξάγεται σε βάρος της ΕΤΕΚΑ, πρατηριούχων και δημόσιων λειτουργών.

Επισημαίνουν επιπλέον ότι η χρόνια ολιγωρία στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, συνεχίζει να στερεί πόρους από το Δημόσιο, να επιβαρύνει τους φορολογούμενους, να διατηρεί στρεβλώσεις στην αγορά και να λειτουργεί σε βάρος του νόμιμου τμήματος της αγοράς που το συρρικνώνει συνεχώς.
Συγκεκριμένα, ενώ έχει νομοθετηθεί μια σειρά μέτρων για τον έλεγχο διακίνησης των καυσίμων με βυτιοφόρα και πλωτά μέσα, αυτά για διάφορους λόγους δεν εφαρμόζονται.
Αποτέλεσμα είναι να διατηρούνται «γκρίζες» ή «μαύρες» ζώνες τις οποίες εκμεταλλεύονται οι λαθρέμποροι, με τη συνδρομή «διευκολύνσεων»που τους προσφέρουν επίορκοι κρατικοί λειτουργοί. Από την απαρίθμηση, στη συνέχεια, των μέτρων που έχουν αποφασιστεί αλλά δεν εφαρμόζονται, γίνεται σαφές ότι αν ίσχυαν και στην πράξη, τότε θα ήταν από πολύ δύσκολη -έως αδύνατη- η δραστηριότητα του κυκλώματος, που στηρίζεται στην διακίνηση παράνομων ή λαθραίων ποσοτήτων ναυτιλιακού πετρελαίου, που το διέθεταν ως πετρέλαιο θέρμανσης, αποκομίζοντας κέρδη άνω των 600 ευρώ τα 1.000 λίτρα.
Από τα μέτρα που δεν εφαρμόζονται αν και έχουν νομοθετηθεί, τα πλέον σημαντικά είναι τα παρακάτω:
*Εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα. Μέσω των συστημάτων αυτών, το κέντρο ελέγχου που θα συσταθεί στην αρμόδια υπηρεσία του Υπ. Οικ., θα παρακολουθεί την πορεία κάθε βυτιοφόρου, ώστε να μπορεί να την συγκρίνει με τα στοιχεία των παραστατικών που εκδίδονται.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την εγκατάστασή τους έχει εκδοθεί. Ωστόσο υπάρχει εμπλοκή με τον καθορισμότων προδιαγραφών.Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων δεν έχει εκδώσει απόφαση για το πρωτόκολλο επικοινωνίας τωνGPSμε τον κέντρο ελέγχου, βάσει των οποίων θα προσδιοριστούν οι συνολικές προδιαγραφές του συστήματος. Έτσι το μέτρο συνεχίζει να παραμένει ανενεργό, ενώ είναι γνωστό ότι βασικοί συντελεστές στην παράνομη διακίνηση καυσίμων, είναι τα μέσα μεταφοράς. Σημειώνεται εδώ ότι αρκετές εταιρείες πετρελαιοειδών, εδώ και μια δεκαετία έχουν εγκαταστήσει GPSστα ιδιόκτητα βυτιοφόρα, ώστε να μπορούν να ελέγχουν τουλάχιστον τη διακίνηση των καυσίμων που γίνεται με ιδιόκτητα μεταφορικά μέσα.
*Συστήματα εισροών εκροών.Το μέτρο ισχύει μόνο για τα πρατήρια, εφαρμόζεται με καθυστέρηση, ενώ μόλις εχθές η ΓΓΠΣ εξέδωσε ανακοίνωση, επισημαίνοντας ότι δεν πρόκειται να δοθεί παράταση πέραν της 31 Μαρτίου.
Ωστόσο από την εφαρμογή του μέτρου στην παρούσα φάση, εξαιρούνται ταιδιωτικά πρατήρια(πρατήρια εργοταξίων, επιχειρήσεων κλπ), εγκαταστάσεις αποθήκευσηςχημικών - εναλλακτικών καυσίμων(τολουόλη, μεθανόλη, βιοκαύσιμα) τα οποία χρησιμοποιούνται ευρέως σε νοθείες.
Ακόμη, εμπλοκή υπάρχει και για τις δεξαμενές τωνμεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης. Ενώ προβλέφθηκε και για αυτές τις εγκαταστάσεις να ισχύσουν οι προδιαγραφές των πρατηρίων, αποδείχτηκε ότι στην πράξη δεν μπορούν να γίνει κάτι τέτοιο λόγω μικρότερης χωρητικότητας των δεξαμενών των μεταπωλητών. Έτσι και στην περίπτωση αυτή, η απόφαση για εγκατάσταση συστήματος εισροών εκροών, παραμένει ανενεργή, ενώ είναι γνωστό ότι το αφορολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο, έχει τις ίδιες προδιαγραφές με το θέρμανσης και άρα μπορεί εύκολα να αναμιχθεί προσφέροντας τεράστια κέρδη στους λαθρεμπόρους.
Πάντως, ακόμη και τα συστήματα αυτά, οι λαθρέμποροι βρίσκουν τρόπους να παρακάμψουν, με τον απλό τρόπο να διατηρούνέξτρα δεξαμενέςπου δεν είναι συνδεμένες με το σύστημα(όπως αποκαλύφθηκε στην χθεσινή έρευνα) και οι οποίες μόνομε επιτόπιο έλεγχομπορούν να διαπιστωθούν.
*Συστήματα εισροών – εκροών στα πλωτά μέσα.Η εγκατάστασή τους στα πλωτά μέσα εφοδιασμού πλοίων με ναυτιλιακό πετρέλαιο, έχει «κολλήσει» πολλαπλώς. Η Κοινή Υπουργική Απόφαση,δεν διαχωρίζει τα πλωτά σε μικρά, μεγάλακ.λπ., ενώ τίθεται θέμα και για το κατά πόσο είναι υποχρεωμένα να τα εγκαθιστούν πλωτά μεμη ελληνική σημαία. Έτσι και ενώ είναι γνωστό ότι μεγάλο μέρος του λαθρεμπορίου στο ναυτιλιακό πετρέλαιο γίνεται με τα μικρά πετρελαιοφόρα, τα γνωστά "σλέπια", η διακίνησή τους παραμένει ανεξέλεγκτη επειδή η ΚΥΑ είναι ασαφής.
Τέλος, αναφορικά με την εμπλοκή υπαλλήλων του ΥΠΕΚΑ στην υπόθεση λαθρεμπορίου που αποκαλύφθηκε εχθές, πηγές της πολιτικής ηγεσίας επιβεβαίωναν ότι την Τρίτη έγινε δικαστική και αστυνομική έρευνα στην αρμόδια υπηρεσία. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ δηλώνει ότι συνδράμει τις δικαστικές και αστυνομικές αρχές, ενώ για τους εμπλεκόμενους δημόσιους λειτουργούς, δόθηκε εντολή να εφαρμοστούν τα ισχύοντα στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα για παρόμοιες περιπτώσεις.
Πηγή euro2day.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου