H απόφαση της κοινοπραξίας του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ, να επιλέξει τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline (ΤΑΡ) για τη μεταφορά του αερίου στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας και Ιταλίας, είναι οριστική και ελήφθη ομόφωνα από όλα τα μέλη της κοινοπραξίας.
Αυτό διευκρινίζουν στο euro2day πηγές του ΤΑΡ, σχολιάζοντας τις ανακοινώσεις των μετόχων του Ελληνοιταλικού αγωγού ITGI (ΔΕΠΑ-Edison), περί προσωρινής απόφασης.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όλες οι εταιρείες που κατέθεσαν προτάσεις για την κατασκευή αγωγού, έλαβαν από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ επιστολή, στην οποία αναλύεται η απόφασή της για τις επιλογές.
Έτσι, τονίζουν, δεν θα έπρεπε να τίθεται θέμα αμφισβήτησης για τον οριστικό αποκλεισμό του Ελληνοιταλικού αγωγού από αυτούς με τους οποίους θα διαπραγματευτεί η κοινοπραξία, προκειμένου να καταλήξει στις οριστικές της αποφάσεις.
Ωστόσο θα πρέπει να επισημανθεί, ότι σε καμία περίπτωση η εξέλιξη αυτή, δε σημαίνει ότι ο αγωγός ΤΑΡαποτελεί την οριστική επιλογή της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζγια τη μεταφορά του αζέρικου αερίου στην Ευρώπη.
Με βάση τις δηλώσεις της ΒΡ, ως διαχειρίστριας εταιρείας της κοινοπραξίας Σαχ Ντενίζ ΙΙ, την 20 Φεβρουαρίου, αλλά και τη σχετική αλληλογραφία που έχει υπ΄οψιν του το euro2day, η ομάδα διαπραγμάτευσης που έχει ορίσει η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, θα συνεχίσει τις συζητήσεις:
* Αποκλειστικά με τον αγωγό ΤΑΡγια τη νότια διαδρομή μεταφοράς του αερίου, (από Ελληνοτουρκικά σύνορα και μέσω Ελλάδας και Αλβανίας, υποθαλασσίως σε Ιταλία)
* Αποκλειστικά με τους αγωγούς South East European Pipeline και Nabuccoγια τη βόρεια διαδρομή(από Τουρκία σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία με κατάληξη στο Baumgartner Αυστρίας.
Η επιλογή της οριστικής διαδρομής του αγωγού, (νότος με διέλευση από ελληνικό έδαφος, βορράς χωρίς διέλευση ή με αμφίβολη διέλευση από ελληνικό έδαφος), και άρα του προτιμητέου αγωγού,θα γίνει με τα κριτήρια της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ στα μέσα του 2013.
Πρόκειται για νέα μετάθεση της οριστικής απόφασης, την οποία αποκάλυψε με δηλώσεις του ο CEO της αυστριακής OMV Gerhard Roiss. Έτσι καθίσταται σαφές ότι η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, αποφάσισε να συνδέσει χρονικά την επιλογή του αγωγού, ή των αγωγών,με την έναρξη της επένδυσης ύψους 15 δισ. ευρώγια την παραγωγή αερίου από το συγκεκριμένο κοίτασμα.
Η ΔΕΠΑ και οι επόμενες κινήσεις
Με τα δεδομένα αυτά,τους επόμενους 15 -16 μήνες, όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές, είναι φυσικό ότι θα εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια για την προώθηση η κάθε μία κατ΄αρχήν της διαδρομής που την ευνοεί, (SEEP και Nabucco τη βόρεια διαδρομή, ο ΤΑΡ τη διαδρομή μέσω Ελλάδας και Αλβανίας προς Ιταλία).
Ωστόσο και ο Ελληνοιταλικός αγωγός - ITGI θέλει να παραμείνει ενεργός στο παιχνίδι, σύμφωνα με τις επίσημες δηλώσεις των εταιρειών ΔΕΠΑ και Edison που τον προτείνουν. Σύμφωνα με καλούς γνώστες του θέματος,αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την αξιοποίηση του Ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, ο οποίος με μήκος 170 χιλιόμετρα, συνδέει το Ελληνικό δίκτυο με το Βουλγαρικό (Κομοτηνή-Στάρα Ζαγκόρα).
Όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, ο αγωγός αυτός, τον οποίο προωθεί και ενισχύει οικονομικά η ΕΕ, θα μπορούσε άνετα να αποτελέσει την αρχή του συστήματος διασυνδετήριων αγωγών South East Europe Pipeline και να μεταφέρει το αέριο της Κασπίας στην Κεντρική Ευρώπη μέσω Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας.
Από την πλευρά του ΤΑΡ πάντως αντιτείνουν, ότι με την απόρριψη του Ελληνοιταλικού αγωγού από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ,ο μόνος τρόπος για να παραμείνει η Ελλάδα ενεργή στο παιχνίδι, είναι να υποστηρίξει τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος σε μήκος πάνω από 600 χιλιόμετρα διέρχεται από Ελληνικό έδαφος.
Εκτιμούν δηλαδή ως πολύ πιθανή εξέλιξη, την επιλογή του βόρειου διαδρόμου και ιδίως της λύσης του SEEPτον οποίο προωθεί η ΒΡ(επικεφαλής της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ΙΙ) ως την φθηνότερη λύση.
Μία τέτοια λύση σύμφωνα με τον ΤΑΡ, θα μπορούσε να αφήσει οριστικά εκτός παιχνιδιού την Ελλάδα, αφού η διασύνδεση με τη Βουλγαρία μπορεί να γίνει μέσω τουσχεδιαζόμενου Τουρκοβουλγαρικού αγωγούκαι όχι μέσω του Ελληνοβουλγαρικού.
Αναφορικά με την πιθανότητα συμμετοχής της ΔΕΠΑ και της Edison στον συγκεκριμένο αγωγό, πηγές του ΤΑΡ επισημαίνουν ότι τη στιγμή αυτή δεν γίνεται καμία συζήτηση. Επαναλαμβάνουν ωστόσο την επίσημη δήλωση ότι η κοινοπραξία του ΤΑΡ(Statoil - Νορβηγία, EGL- Ελβετία, E.ON-Γερμανία) είναι ανοιχτή σε είσοδο και νέων επενδυτών από την Ελλάδα, αλλά κάτι τέτοιο θα μπορεί να γίνει με τις σωστές διαδικασίες.
Τι απαντά η ΔΕΠΑ στον ΤΑΡ
Πηγές της ΔΕΠΑ, στις οποίες ετέθησαν υπ΄όψιν οι θέσεις του ΤΑΡ για την αποκλειστική επιλογή του δικού της αγωγού, επεσήμαιναν σχετικά ότι αφ΄ενός η αναφοράαπό τη ΔΕΠΑ στη μη λήψη οριστικής απόφασης,αφορά το γενικότερο σχέδιο του Νότιου Διαδρόμου και όχι σε συγκεκριμένο αγωγό.
Επίσης, ότι το σχέδιο του Νότιου Διαδρόμου έχει την πλήρη υποστήριξη της ΕΕ, παραπέμποντας ταυτόχρονα σε δηλώσεις της Marlene Holzner εκπρόσωπου του επίτροπου Έτινγκερ, ηοποία επισημαίνει ότι η ΕΕ θα υποστηρίξει ένα συνδυασμό αγωγών, αντί του ενός και μοναδικού, για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της Κασπίας στην Ευρώπη.
Με τα παραπάνω, επιβεβαιώνουν εμμέσως ότι η κοινοπραξία του ITGI, θα επιδιώξει να μείνει στο παιχνίδι του Νότιου Διαδρόμου, μέσω της διασύνδεσης του Ελληνικού δικτύου με το Τουρκικό,το οποίο λειτουργεί από το 2007, όπως και με τον Ελληνοβουλγαρικό αγωγό,ο οποίος θα αρχίσει να κατασκευάζεται στο τέλος του 2012 για να λειτουργήσει το 2014.
* Αποκλειστικά με τους αγωγούς South East European Pipeline και Nabuccoγια τη βόρεια διαδρομή(από Τουρκία σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία με κατάληξη στο Baumgartner Αυστρίας.
Η επιλογή της οριστικής διαδρομής του αγωγού, (νότος με διέλευση από ελληνικό έδαφος, βορράς χωρίς διέλευση ή με αμφίβολη διέλευση από ελληνικό έδαφος), και άρα του προτιμητέου αγωγού,θα γίνει με τα κριτήρια της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ στα μέσα του 2013.
Πρόκειται για νέα μετάθεση της οριστικής απόφασης, την οποία αποκάλυψε με δηλώσεις του ο CEO της αυστριακής OMV Gerhard Roiss. Έτσι καθίσταται σαφές ότι η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, αποφάσισε να συνδέσει χρονικά την επιλογή του αγωγού, ή των αγωγών,με την έναρξη της επένδυσης ύψους 15 δισ. ευρώγια την παραγωγή αερίου από το συγκεκριμένο κοίτασμα.
Η ΔΕΠΑ και οι επόμενες κινήσεις
Με τα δεδομένα αυτά,τους επόμενους 15 -16 μήνες, όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές, είναι φυσικό ότι θα εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια για την προώθηση η κάθε μία κατ΄αρχήν της διαδρομής που την ευνοεί, (SEEP και Nabucco τη βόρεια διαδρομή, ο ΤΑΡ τη διαδρομή μέσω Ελλάδας και Αλβανίας προς Ιταλία).
Ωστόσο και ο Ελληνοιταλικός αγωγός - ITGI θέλει να παραμείνει ενεργός στο παιχνίδι, σύμφωνα με τις επίσημες δηλώσεις των εταιρειών ΔΕΠΑ και Edison που τον προτείνουν. Σύμφωνα με καλούς γνώστες του θέματος,αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την αξιοποίηση του Ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, ο οποίος με μήκος 170 χιλιόμετρα, συνδέει το Ελληνικό δίκτυο με το Βουλγαρικό (Κομοτηνή-Στάρα Ζαγκόρα).
Όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, ο αγωγός αυτός, τον οποίο προωθεί και ενισχύει οικονομικά η ΕΕ, θα μπορούσε άνετα να αποτελέσει την αρχή του συστήματος διασυνδετήριων αγωγών South East Europe Pipeline και να μεταφέρει το αέριο της Κασπίας στην Κεντρική Ευρώπη μέσω Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας.
Από την πλευρά του ΤΑΡ πάντως αντιτείνουν, ότι με την απόρριψη του Ελληνοιταλικού αγωγού από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ,ο μόνος τρόπος για να παραμείνει η Ελλάδα ενεργή στο παιχνίδι, είναι να υποστηρίξει τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος σε μήκος πάνω από 600 χιλιόμετρα διέρχεται από Ελληνικό έδαφος.
Εκτιμούν δηλαδή ως πολύ πιθανή εξέλιξη, την επιλογή του βόρειου διαδρόμου και ιδίως της λύσης του SEEPτον οποίο προωθεί η ΒΡ(επικεφαλής της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ΙΙ) ως την φθηνότερη λύση.
Μία τέτοια λύση σύμφωνα με τον ΤΑΡ, θα μπορούσε να αφήσει οριστικά εκτός παιχνιδιού την Ελλάδα, αφού η διασύνδεση με τη Βουλγαρία μπορεί να γίνει μέσω τουσχεδιαζόμενου Τουρκοβουλγαρικού αγωγούκαι όχι μέσω του Ελληνοβουλγαρικού.
Αναφορικά με την πιθανότητα συμμετοχής της ΔΕΠΑ και της Edison στον συγκεκριμένο αγωγό, πηγές του ΤΑΡ επισημαίνουν ότι τη στιγμή αυτή δεν γίνεται καμία συζήτηση. Επαναλαμβάνουν ωστόσο την επίσημη δήλωση ότι η κοινοπραξία του ΤΑΡ(Statoil - Νορβηγία, EGL- Ελβετία, E.ON-Γερμανία) είναι ανοιχτή σε είσοδο και νέων επενδυτών από την Ελλάδα, αλλά κάτι τέτοιο θα μπορεί να γίνει με τις σωστές διαδικασίες.
Τι απαντά η ΔΕΠΑ στον ΤΑΡ
Πηγές της ΔΕΠΑ, στις οποίες ετέθησαν υπ΄όψιν οι θέσεις του ΤΑΡ για την αποκλειστική επιλογή του δικού της αγωγού, επεσήμαιναν σχετικά ότι αφ΄ενός η αναφοράαπό τη ΔΕΠΑ στη μη λήψη οριστικής απόφασης,αφορά το γενικότερο σχέδιο του Νότιου Διαδρόμου και όχι σε συγκεκριμένο αγωγό.
Επίσης, ότι το σχέδιο του Νότιου Διαδρόμου έχει την πλήρη υποστήριξη της ΕΕ, παραπέμποντας ταυτόχρονα σε δηλώσεις της Marlene Holzner εκπρόσωπου του επίτροπου Έτινγκερ, ηοποία επισημαίνει ότι η ΕΕ θα υποστηρίξει ένα συνδυασμό αγωγών, αντί του ενός και μοναδικού, για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της Κασπίας στην Ευρώπη.
Με τα παραπάνω, επιβεβαιώνουν εμμέσως ότι η κοινοπραξία του ITGI, θα επιδιώξει να μείνει στο παιχνίδι του Νότιου Διαδρόμου, μέσω της διασύνδεσης του Ελληνικού δικτύου με το Τουρκικό,το οποίο λειτουργεί από το 2007, όπως και με τον Ελληνοβουλγαρικό αγωγό,ο οποίος θα αρχίσει να κατασκευάζεται στο τέλος του 2012 για να λειτουργήσει το 2014.
Πηγή euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου