Τετάρτη 29 Φεβρουαρίου 2012

«Προσωρινή» η Απόφαση για τον ΤΑΡ, Τονίζει ο Χάρης Σαχίνης


«Προσωρινή απόφαση» ήταν η επιλογή του Διαδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ) αναφορικά με το ιταλικό τμήμα του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, λέει ο Χάρης Σαχινίδης, επικεφαλής της ΔΕΠΑ. Σε αποκλειστική συνέντευξη στην Euractiv, επιμένει ότι ο ΤΑΡ δεν έχει τις απαραίτητες άδειες, τις οποίες διαθέτει ο ITGI.
Το Αζερμπαϊτζάν πρόσφατα ανακοίνωσε ότι επέλεξε τον Διαδριατικό Αγωγό (ΤΑΡ) για το ιταλικό τμήμα του έργου που θα φέρει φυσικό αέριο στην Ευρώπη από το πεδίο Shah Deniz II. Οι άλλοι ανταγωνιστές του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο αγωγός Διασύνδεσης Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας όπου η ΔΕΠΑ είναι μέτοχος, ο Nabucco και ο βρετανικός Petroleum, ελπίζουν να αποκτήσουν 10 δισεκατομμυρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από το πεδίο Shah Deniz II. Η απόφαση αναμένεται το καλοκαίρι
Τι νέο υπάρχει αναφορικά με τον  ITGI, τον Αγωγό Διασύνδεσης Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας, μετά την ανακοίνωση της κοινοπραξίας  Shah  Deniz  II  ότι επέλεξε έναν ανταγωνιστή, τον ΤΑΡ για το ιταλικό τμήμα του έργου;
Θα σας εξηγήσω. Ο ΙΤGI περιλαμβάνει επίσης τον IGB- τον αγωγό διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας, γνωστός και ως Στάρα Ζαγόρα- Κομοτηνή- και τον IGI που θα συνδέει Ελλάδα και Ιταλία. Η ιδέα είναι – στο πλαίσιο του χρονοδιαγράμματος- ο IGI να ολοκληρωθεί το 2014 και να μεταφέρει φυσικό αέριο από την Κασπία, πριν είναι διαθέσιμο το πεδίο Shah Deniz II, και να μεταφέρει επίσης υγροποιημένο φυσικό αέριο που θα έρχεται από τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρεβυθούσας στην Ελλάδα. Αυτό είναι πολύ σημαντικό καθώς όπως έχουμε δει στον Τύπο τους τελευταίους μήνες, η περιοχή πλήττεται από μια κρίση παροχής φυσικού αερίου. Οι λόγοι αυτού είναι ο καιρός, αλλά επίσης και το ότι η Τουρκία αυτό το χειμώνα απεδείχθη αναξιόπιστη, καθώς σταμάτησε να παρέχει το σύστημα φυσικού αερίου στην Ελλάδα.
Και οι διασυνδετές είναι ανεξάρτητοι από την προσφορά για το Shah Deniz;
Ναι, διότι μιλάμε για πολύ πριν το πεδίο Shah Deniz II. Αυτό πεδίο θα έχει το πρώτο του φυσικό αέριο το 2018, αλλά η περιοχή δεν μπορεί να περιμένει να βρει λύσεις μέχρι τότε.
Τώρα για το Shah Deniz II. Όπως γνωρίζουμε υπάρχουν 4 αγωγοί που εξετάζουν πώς θα μεταφερθεί το φυσικό αέριο του Shah Deniz II. Ένα από αυτούς τους αγωγούς είναι ο IGI, τμήμα του ITGI. Επομένως η διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας … μπορεί να είναι έτοιμη πριν είναι διαθέσιμο το Shah Deniz II. Εξαιτίας εμπορικών ζητημάτων, λόγω διαπραγματευτικής τακτικής και εξαιτίας του ότι οι πάροχοι έχουν μερίδιο στον ΤΑΡ, προέβησαν σε μια προσωρινή απόφαση- αυτές είναι οι λέξεις που χρησιμοποίησαν.
Ωστόσο ο ΤΑΡ δεν έχει όλες τις απαραίτητες άδειες και εγκρίσεις για να ξεκινήσει πριν το Shah Deniz II χρειαστεί να πάρει την τελική του απόφαση. Και αυτό είναι το σημείο κλειδί, διότι εάν καθυστερήσει αυτό το έργο εξαιτίας του ότι δεν θα έχει τις απαραίτητες ρυθμιστικές εγκρίσεις, άδειες και διακυβερνητικές συμφωνίες, που έχει ο ITGI, θα θέσει σε κίνδυνο καθυστέρησης το πεδίο Shah Deniz II. Άρα θα έχει δύο επιλογές. Μία είναι να ακολουθήσει το βόρειο διάδρομο [στην Αυστρία] ή να επιστρέψει στον ITGI για να επιλύσει τα εμπορικά ζητήματα. Και υπάρχει μια σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο επιλογών. Θεωρώ- και νομίζω ότι το πιστεύει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή- ότι η σύνδεση Ελλάδος Ιταλίας είναι εξαιρετικά σημαντική για την ασφάλεια παροχής της νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς σε περίπτωση διακοπής για οποιοδήποτε λόγο, το γεγονός ότι υπάρχει ένας αγωγός που συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία, σημαίνει ότι η όλη η νοτιοανατολική Ευρώπη θα έχει αυτό το back-up, γιατί θα μπορεί να φέρει πίσω φυσικό αέριο από την Ιταλία –ανάστροφη ροή- ή ακόμη και τη Βόρεια Αφρική στην Ιταλία και την Ελλάδα και σε όλη την νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ναι αλλά μπορεί να επιτευχθεί αυτό και με τον ΤΑΡ, δεν παρέχει αυτή τη δυνατότητα μόνο ο ITGI.
Έχετε απόλυτο δίκιο, αλλά πρέπει να συνδυάσετε τα δύο σημεία μου. Ένα σημείο είναι ότι ο ΤΑΡ δεν μπορεί να είναι έτοιμος προκειμένου να λάβει την τελική απόφαση έγκαιρα το Shah Deniz II.
Προσφέρετε συνεργασία να ενώσετε δυνάμεις με τον ΤΑΡ;
Δεν πρόκειται να σχολιάσω τις εικασίες των αγορών ή ό, τι γράφεται. Αλλά εάν κάποιος κοιτάξει τον συνδυασμό των εμπορικών δυνατοτήτων και τη δυναμική του διαδρόμου καθώς και την έγκριση που έχει ο ITGI, μπορεί να δει κάποιος πώς επιλύονται τα εμπορικά ζητήματα και δυνητικά τα ζητήματα χρονοδιαγράμματος έχοντας ταυτόχρονα με «ένα σμπάρο δυο τρυγόνια», λύνοντας το ζήτημα της ασφάλειας και παροχής της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η Επιτροπή έχει επανειλημμένως πει ότι πολλά από τα τρέχοντα έργα μπορούν να συνδυάσουν τις δυνάμεις τους. Σκοπεύετε να συνεργαστείτε με τον ΤΑΡ, ποια είναι η στρατηγική σας;
Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας δύο πράγματα εδώ. Ο ΤΑΡ είναι ένα έργο παροχής και μόνο για το πεδίο Shah Deniz II. Το Shah Deniz II δεν είναι απαραίτητα ο μόνος πάροχος φυσικού αερίου στην περιοχή. Δεν θέλω να πω περισσότερα για αυτό τώρα, αλλά πρέπει να υπάρξει ισορροπία μεταξύ παρόχων και αγοραστών- και ίσως συνδυασμός μεταξύ του εμπορικού συμφέροντος των παρόχων και των αγοραστών με το γρηγορότερο άνοιγμα του νότιου διαδρόμου βασισμένο στην ωριμότητα του ITGI, αναφορικά με τις άδειες και τις διακυβερνητικές συμφωνίες. Υπάρχει ενδιαφέρον εκεί, και όπως είπα, συνδυάζοντας αυτό με ένα άλλο στοιχείο που δεν μπορεί να αγνοηθεί- ειδικά μετά από αυτό που βιώσαμε στην περιοχή τους τελευταίους δύο μήνες- το ζήτημα της ασφάλειας παροχής. Εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν μπορούμε να βασιστούμε στην Τουρκία, πρέπει να υπάρξει μια σύνδεση της νοτιοανατολικής Ευρώπης με την Ιταλία.
Επομένως κρατάτε κλειστά τα χαρτιά σας.
Εσείς δε θα το κάνατε; [γέλια]
Κοιτάξτε, όπως μπορείτε να καταλάβετε είμαστε στο μέσο ενός πραγματικού παιχνιδιού, μια πραγματικής διαπραγμάτευσης και δεν αναφέρομαι μόνο στον ITGI αλλά σε όλους- Nabucco, TAP, Shah Deniz II και σε όποιον άλλο εμπλέκεται στη μεταφορά νέων πηγών φυσικού αερίου στην Ευρώπη. νομίζω ότι αυτή η διαπραγμάτευση οδεύει στην πιο ενδιαφέρουσα στιγμή της.
Το γεγονός ότι η ΔΕΠΑ αναμένεται να ιδιωτικοποιηθεί, επέδρασε στην απόφαση των αζέρικων αρχών να επιλέξουν τον ΤΑΡ;
Στο πλαίσιο λήψης μιας προσωρινής απόφασης, προφανώς αυτή η αβεβαιότητα ήταν ένα ζήτημα. Αλλά το σημαντικότερο ζήτημα για τους προμηθευτές, είναι το εμπορικό, μιλώντας με όρους αγοράς, σημασία γι αυτούς έχει το μεγαλύτερο χρηματικό όφελος για το φυσικό τους αέριο. Ωστόσο σε ό,τι αφορά τη ΔΕΠΑ, πρέπει να σας πω ότι τα πήγε εξαιρετικά καλά.
Είμαστε στο δεύτερο χρόνο που έχουμε κέρδη ρεκόρ, που αναμένεται να ανακοινωθούν επίσημα σε λίγες μέρες. Όλοι οι τομείς του ομίλου να πηγαίνουν εξαιρετικά καλά, οι συμβατικές εταιρείες, οι εταιρείες διανομής, η εταιρεία του αγωγού, όλοι είχαν αστρικό έτος και είμαστε πολύ χαρούμενοι να το ανακοινώσουμε. Οι ενδείξεις λένε ότι υπάρχουν 20 πολύ καλές εταιρείες που ενδιαφέρονται για την ΔΕΠΑ, επίσης χάρη στην στρατηγική της τοποθεσία. Νομίζω θα είναι πολύ ενδιαφέρον αλλά φυσικά, υπάρχει αβεβαιότητα αναφορικά με το ποιος θα έρθει.
Θα κάνει προσφορά η Gazprom για την ΔΕΠΑ; Μπορεί; Έχει το δικαίωμα ;
Ναι μπορεί να το κάνει. Αλλά νομίζω ότι αυτοί που θα ενδιαφέρονται περισσότερο για την ΔΕΠΑ και που θα βάλουν τα περισσότερα χρήματα, θα είναι αυτοί που θα έχουν την ευκαιρία να φέρουν νέος φυσικό αέριο στην αγορά.
Ο χρονικός ορίζοντας για την ιδιωτικοποίηση;
Αυτή την εβδομάδα θα δημοσιευθεί η προκήρυξη για να εκφράζουν οι ενδιαφερόμενοι το ενδιαφέρον τους.
Πηγή EurActiv.com 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου