Ένας νότιος διάδρομος φυσικού αερίου σχηματίζεται σύμφωνα με τον διευθυντή του ΤΑΡ, με το ένα τμήμα να πηγαίνει στην Ιταλία μέσω του Διαδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ) και το άλλο, ο λεγόμενος «βόρειος διάδρομος», θα κατασκευαστεί είτε από την κοινοπραξία του Nabucco είτε από την κοινοπραξία του Αγωγού Νοτιοανατολικής Ευρώπης, που έχει την στήριξη του Αζερμπαϊτζάν.
Ο διευθυντής της κοινοπραξίας ΤΑΡ μίλησε αποκλειστικά στην EurActiv και απέρριψε τους χθεσινούς ισχυρισμούς του διευθυντή της ΔΕΠΑ, Χάρη Σαχίνη, ο οποίος τόνισε ότι η απόφαση του Αζερμπαϊτζάν για την επιλογή του ΤΑΡ είναι «προσωρινή».
«Μπορώ να επιβεβαιώσω το εξής: δέχθηκα μια επιστολή από την αζέρικη SOCAR», είπε ο Tungland.
«Στην επιστολή αυτή ο ΤΑΡ προσκαλείται σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία Shah Deniz. Στην επιστολή επίσης σημειώνεται ότι η απόφαση της κοινοπραξίας Shah Deniz είχε ομόφωνη στήριξη από όλα τα μέλη της, και ότι είναι τελική. Επομένως, οι τρεις λέξεις ‘αποκλειστικές’, ‘ομόφωνα’ και ‘τελική’ είναι μέσα στην επιστολή και είναι σαφές ότι δεν υπάρχει τίποτα προσωρινό για την απόφασή τους», είπε ο Tungland.
Ήταν κατηγορηματικός επίσης ότι ο ΤΑΡ δε χρειάζεται για εταίρο τον αντίπαλο αγωγό Διασύνδεσης Τουρκίας-Ελλάδος-Ιταλίας (ITGI). Το Shah Deniz είναι το κύριο πεδίο φυσικού αερίου στην Κασπία Θάλασσα το οποίο διαχειρίζεται η αζέρικη εταιρεία SOCAR καθώς και διεθνείς εταίροι.
«Δε βλέπω ότι πρέπει να αλλοιώσουμε την απόφαση του Shah Deniz ενώνοντας τις δυνάμεις μας με τον ITGI, αυτό θα μας πήγαινε πολλά βήματα πίσω», υπογράμμισε.
Ερωτηθείς για το βόρειο τμήμα του νότιου διαδρόμου φυσικού αερίου, που οδηγεί στον κόμβο φυσικού αερίου Baumgarten στην Αυστρία, είπε ότι η απόφαση αναμένεται το καλοκαίρι. Η κοινοπραξία Nabucco και ένα λιγότερο γνωστό έργο, ο αγωγός Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SEEP) που στηρίζεται από το Αζερμπαϊτζάν, ανταγωνίζονται για το βόρειο τμήμα.
Για τον διάδρομο εξαγωγής προς την Ιταλία, προσκλήθηκε ο ΤΑΡ για αποκλειστικές διαπραγματεύσεις. Για το βόρειο διάδρομο, η κοινοπραξία Shah Deniz ακόμη αξιολογεί την τροποποιημένη λογική του Nabucco που τώρα λέγεται Nabucco West, και το δικό τους έργο SEEP», τόνισε.
Πρόσφατα δημοσιεύματα τόνισαν ότι σύμφωνα με τη νέα λογική του Nabucco, που λέγεται πλέον Nabucco West, το έργο Nabucco θα είναι ουσιαστικά ένας αγωγός που θα ξεκινά από τα σύνορα Βουλγαρίας-Τουρκίας και θα καταλήγει στο Baumgarten της Αυστρίας. Σύμφωνα με το Dow Jones Newswires, ο Nabucco West θα έχει το ήμισυ της αρχικής χωρητικότητας του Nabucco 31 δις κυβικών μέτρων.
Ωστόσο υπάρχουν λίγες πληροφορίες για τον SEEP. Ερωτηθείς εάν η βρετανική Petroleum είναι πίσω από το έργο, ο Tungland τόνισε ότι σύμφωνα με τις πληροφορίες του, η κοινοπραξία Shah Deniz βρίσκεται από πίσω. Στο ερώτημα εάν αυτό σημαίνει ότι ήδη ο SEEP ευνοείται, απάντησε: «Δεν έχω αυτή την εντύπωση. Η Shah Deniz λέει ότι θα αξιολογήσει τον SEEP έναντι του Nabucco West και θα προβεί σε τελική επιλογή μεταξύ των δύο αυτό το καλοκαίρι, τον Ιούνιο νομίζω».
Συνέχισε λέγοντας ότι το επόμενο βήμα θα είναι η αξιολόγηση των αγοραστών και η τελική επιλογή του διαδρόμου και του ομίλου αγοραστών. Αυτό θα πρέπει να συμβεί πολύ πριν την τελική επενδυτική απόφαση, που είναι προγραμματισμένη για τον Ιούνιο του 2013, τόνισε.
Ερωτηθείς εάν ηαπόφαση της Ρωσίας να κατασκευάσει τον South Stream με «μέγιστες δυνατότητες» θα επηρεάσει το νότιο διάδρομο φυσικού αερίου, είπε δεν υπάρχει «καμία επίπτωση».
«Εφόσον η Shah Deniz είναι έτοιμη και θέλει να εγγυηθεί τις προμήθειες φυσικού αερίου στην Ιταλία μέσω του ΤΑΡ, το έργο South Stream δεν σχετίζεται όσον αφορά στον ΤΑΡ και στην Shah Deniz», τόνισε.
Αρνήθηκε να σχολιάσει ωστόσο την χθεσινή (28 Φεβρουαρίου) ανακοίνωση της Gazprom που εκδήλωσε το ενδιαφέρον της για την απόκτηση της ελληνικής ΔΕΠΑ.
Πηγή EurActiv.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου