Για μία ακόμη φορά οι τιμές του αργού στις διεθνείς αγορές εμπορευμάτων, στο Λονδίνο, Ν. Υόρκη και Σιγκαπούρη, καλπάζουν πλησιάζοντας τα υψηλότερα επίπεδα με αυτά του Ιουνίου 2011, όπου είχαν φθάσει σχεδόν τα $130 το βαρέλι. Την Δευτέρα (27/2) τα συμβόλαια για την ποικιλία Brent που λήγουν στις 15 Μαρτίου στο ICE του Λονδίνου, για παραδόσεις Απριλίου, έκλεισαν στα $125,47 το βαρέλι καταγράφοντας μία άνοδο κατά 19,0% από τις αρχές του έτους. Όχι μικρότερες είναι οι επιπτώσεις στις αγορές φυσικών προϊόντων όπου το καλάθι αργών του OPEC, ένας σημαντικός δείκτης της αγοράς φορτίων αργού, διαμορφώθηκε στα $122,80 το βαρέλι σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση του OPEC στη Βιέννη.
Η εικόνα του Brent τους τελευταίους τρεις μήνες:
Με το νέο αυτό ράλι στις τιμές του αργού να μην δείχνει κόπωση οι μέσες τιμές του Brent για το Α’ τρίμηνο του 2012 δείχνουν ότι θα κινηθούν κοντά στα $115,0 το βαρέλι, ενώ αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι οι μέσες τιμές για το 2011 διαμορφώθηκαν σε ιστορικά υψηλά στα $107,0 το βαρέλι. Οι αριθμοί αυτοί δεν αφήνουν ουδεμία αμφιβολία ότι έχουμε εισέλθει πλέον για τα καλά στην εποχή του ακριβού πετρελαίου με τον αστερισμό του πολύ ακριβού πετρελαίου – δηλ. μέση τιμή άνω των $125 το βαρέλι – να μην απέχει πολύ. Αργά ή γρήγορα οι υψηλές πετρελαϊκές τιμές θα αρχίσουν να έχουν αντίκτυπο στην πραγματική οικονομία με άμεσο ορατό αποτέλεσμα, όπως ήδη το βιώνουμε στη χώρα μας, την αύξηση του κόστους βενζίνης και ντίζελ. Αλλά και σε άλλες χώρες ιδίως στις ΗΠΑ, όπου οι τιμές στην αντλία δεν επιβαρύνονται με τους απίστευτους και παντός τύπου φόρους που ισχύουν στην «μεγάλη και ισχυρή» Ευρωπαϊκή Ένωση οι τιμές στην αντλία πλησιάζουν απαγορευτικά επίπεδα αντανακλώντας την απότομη αύξηση των διεθνών τιμών (στις ΗΠΑ η τιμή για το Αμερικανικό γαλόνι αγγίζει πλέον τα $4,0).
Ήδη σε πολλούς νομούς της χώρας η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης πλησιάζει τα 1,9 ευρώ το λίτρο ενώ η μέση τιμή κυμαίνεται μεταξύ 1,801 και 1,852 το λίτρο. Οι υψηλές αυτές τιμές έχουν ήδη επηρεάσει τη ζήτηση σε προϊόντα κίνησης (βενζίνη και πετρέλαιο) η οποία σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών υποχώρησε τον Ιανουάριο κατά 18%, και το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 25-30% παρά τις πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες από τις αρχές του έτους σε όλη σχεδόν τη χώρα. Να σημειώσουμε ότι η συνολική πετρελαϊκή ζήτηση στην Ελλάδα την περίοδο 2006-2010 μειώθηκε κατά 17% σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στατιστικά στοιχεία της BP, ενώ για την περίοδο 2010-2011 σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών παρατηρήθηκε επιπλέον μείωση στην κατανάλωση της τάξης του 10-12%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όρους ευρώ η άνοδος του αργού τις τελευταίες ημέρες διαμόρφωσε την τιμή του στα 93,63 το βαρέλι υψηλότερα από το ρεκόρ της 3ης Ιουλίου 2008, όπου η τιμή έφθασε τα 147 δολάρια, ενώ αντίστοιχη ήτο η άνοδος και σε όρους στερλίνας. Η κούρσα τιμών του πετρελαίου εκτιμάται από τους περισσότερους αναλυτές ότι θα συνεχισθεί την στιγμή που η ένταση στον Περσικό Κόλπο κλιμακώνεται μεταξύ Δύσης – Ισραήλ και Ιράν καθώς τα δύο μέρη με οργανωμένες διαρροές προς τον Τύπο έχουν αρχίσει ν’ αποκαλύπτουν μέρος των πολεμικών τους σχεδίων. Την ίδια στιγμή η Τεχεράνη αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα στην διάθεση του αργού της με διπλωματικούς παράγοντες να εκτιμούν ότι θα υπάρξει μείωση των πετρελαϊκών εξαγωγών της το Β’ τρίμηνο του έτους καθώς η ΝΙΟ C θα προσπαθεί να καλύψει το κενό των 0,8-1,0 εκ. βαρελιών την ημέρα από την μείωση εξαγωγών προς Ευρώπη, Ν. Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα. Κάτι που αναμένεται ότι θα έχει περαιτέρω αρνητικό αντίκτυπο στις διεθνείς τιμές καθότι η παγκόσμια ζήτηση για αργό και προϊόντα δεν έχει μειωθεί αισθητά σε σύγκριση με πέρυσι και αναμένεται να τρέξει στα 89,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα το Α’ εξάμηνο του έτους, σε σύγκριση με 89,1 εκατ. για όλο το 2011. «Η αναπλήρωση του χαμένου 1,0 εκατ. βαρελιών του Ιράν δύσκολα θ’ αναπληρωθεί από την αυξημένη παραγωγή της Σ. Αραβίας την στιγμή που σημειώνονται ελλείψεις και μείωση στις παραδόσεις από άλλες χώρες όπως από το Σουδάν, την Συρία, την Υεμένη, το Ομάν, την Νιγηρία, το Αζερμπαϊτζάν όπου η κάθε μία από αυτές τις χώρες αντιμετωπίζει τα δικά της προβλήματα» παρατηρούν πετρελαϊκοί κύκλοι του Λονδίνου. Έτσι η πίεση στις διεθνείς αγορές από τα μειωμένα αποθέματα και η στενότητα στην κάλυψη της παγκόσμιας ζήτησης αναμένεται ότι θα συνεχισθεί κατά τους αμέσους επόμενους μήνες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις τιμές του αργού.
Για όλους τους ανωτέρω λόγους παράγοντες της αγοράς προβλέπουν περαιτέρω άνοδο του εισαγόμενου πετρελαϊκού κόστους στην Ευρώπη, κάτι που θα υπονομεύσει την ανάπτυξη και επακόλουθα τη ζήτηση για προϊόντα διύλισης. Όπως εκτιμάται άλλωστε, με βάση τις τρέχουσες ισοτιμίες, οι ευρωπαϊκές οικονομίες άρχισαν να βιώνουν μία πετρελαϊκή κρίση ήδη από τις αρχές του έτους, ενώ η Βρετανία αναμένεται να εισέλθει σε αυτή εντός των επόμενων ημερών.
Σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, Τζέιμς Χάμιλτον, όπως αναφέρει σε πρόσφατο δημοσίευμα του το Economist «η συσχέτιση πετρελαϊκών κρίσεων και οικονομικών υφέσεων μοιάζει πολύ ισχυρή για να είναι απλή σύμπτωση». Σε έρευνά του για τις ΗΠΑ, διαπιστώνει ότι «και οι 11 μεταπολεμικές υφέσεις, πλην εκείνης του 1960, συνδέονταν με αύξηση της τιμής του πετρελαίου. Αντιστοίχως, και οι 12 περιπτώσεις άλματος της τιμής του πετρελαίου συνοδεύτηκαν από ύφεση στις ΗΠΑ, με εξαίρεση εκείνη του 2003 που συνδέθηκε με τα γεγονότα στη Βενεζουέλα και τον δεύτερο Πόλεμο του Περσικού».
Η διατήρηση για δεύτερη συνεχή χρονιά των μέσων τιμών του αργού σε επίπεδα άνω των $100 το βαρέλι, ενέχει σοβαρούς κινδύνους για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, παρατηρούν στελέχη του IMF στην Ουάσινγκτον οι οποίοι συμπληρώνουν ότι ήδη η οικονομική ανάπτυξη για το 2012 προδιαγράφεται αισθητά μικρότερη, στο 3,3% κατ’ έτος, σε σύγκριση με το 3,8% που διαμορφώθηκε για το 2011 και με το 4,0% που ήτο η εκτίμηση του οργανισμού τον Σεπτέμβριο του 2011 για το τρέχον έτος.
Πηγή energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου