Στις 28 Μαρτίου 2012 πραγματοποιήθηκε στο κεντρικό κτήριο της Τράπεζας της Ελλάδος ειδικό σεμινάριο με θέμα την Κλιματική Αλλαγή και τις επιπτώσεις στην παραγωγή ενέργειας για τις μεταφορές με κύριους ομιλητές τον Καθηγητή του ΕΜΠ και Πρόεδρο της Επιστημονικής Επιτροπής του ΙΕΝΕ κ. Παντελή Κάπρο και τον Καθηγητή του ΑΠΘ και Διευθυντή του Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ) Καθηγητή κ. Γιώργο Γιαννόπουλο. Την ευθύνη της διοργάνωσης είχε η Επιτροπή Μελέτης των Επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής (ΕΜΕΚΑ), ενώ ο συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Καθηγητής και Ακαδημαϊκός Χρήστος Ζερεφός.
Η παρουσίαση του Καθ. Κάπρου με τίτλο “Energy Modelling for EU Energy and Climate Roadmap to 2050” επικεντρώθηκε στους νέους ενεργειακούς οδικούς χάρτες χαμηλών εκπομπών για την ενέργεια και το κλίμα έως το 2050 οι οποίοι ολοκληρώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με το εργαστήριο οικονομίας E3MLab του ΕΜΠ και βάσει πρωτογενούς έρευνας που διεξήγαγε το εν λόγω εργαστήριο. Ο Καθηγητής κ. Κάπρος εξήρε τον ρόλο του μοντέλου PRIMES στην διαμόρφωση των τριών μελετών της Ε.Ε. (Clima Roadmap, ENER Roadmap, White Paper on Transportation) καθώς τα αποτελέσματα των μελετών αυτών βασίστηκαν στις ποσοτικές μελέτες του συγκεκριμένου μοντέλου.
Οι στόχοι στους οποίους επικεντρώνονται τα μοντέλα είναι η συγκράτηση μέχρι το 2100 της αύξησης της θερμοκρασίας όχι περισσότερο από 2 βαθμούς Κελσίου πιο πάνω από την τρέχουσα μέση θερμοκρασία και η συγκράτηση των εκπομπών του θερμοκηπίου στα 450 ppm ενώ οι μελέτες παίρνουν ως γενική παραδοχή ότι από το 2025 πρόκειται να υπάρξει μείωση των τιμών του πετρελαίου λόγω μειωμένης ζήτησης. Οι 5 τρόποι οι οποίοι αναλύονται διεξοδικά στα διάφορα σενάρια για να συμβάλλουν στην μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα είναι η εξοικονόμηση ενέργειας, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), οι τεχνολογίες δέσμευσης και αποθήκευσης του άνθρακα (CCS), η πυρηνική ενέργεια, και οι νέες τεχνολογίες στον τομέα των μεταφορών. Σύμφωνα με τους οδικούς χάρτες της Ε.Ε. ο στόχος είναι το 2050 να υπάρχουν μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον τομέα του ηλεκτρισμού, μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ, ενεργός ρόλος της εξοικονόμησης ενέργειας, ευρεία χρήση της ηλεκτροκίνησης και των βιοκαυσίμων στις μεταφορές, ανάπτυξη των υποδομών δικτύων (smart grids), βιο-ενεργειακά προϊόντα (crops, waste energy) και ανάπτυξη δραστηριοτήτων R&D.
Ο Καθηγητής κ. Κάπρος τόνισε τέλος ότι είναι πολύ σημαντικό ότι για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι θα πρέπει έως το 2020 να έχουν δημιουργηθεί οι ανάλογες κοινοτικές οδηγίες και η προσαρμογή τους στις εθνικές νομοθεσίες, ενώ η δεκαετία 2020 – 2030 είναι το πλέον κρίσιμο διάστημα για να υλοποιηθούν οι κατάλληλες επενδύσεις που θα οδηγήσουν στους στόχους του 2050. Εάν υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις έως το 2030 τότε κινδυνεύουν οι στόχοι αυτοί να μην πραγματοποιηθούν εγκαίρως.
Απ’ την άλλη η παρουσίαση του Καθηγητή κ. Γιώργου Γιαννόπουλου είχε ως θέμα «Ο Τομέας των Μεταφορών και η Κλιματική Αλλαγή: Μια Ευρωπαϊκή και η Αντίστοιχη Ελληνική Προσέγγιση» κατά την οποία δόθηκαν στοιχεία σχετικά με τη συμμετοχή του τομέα των μεταφορών στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής ενώ αναφέρθηκαν οι πολιτικές και τα μέτρα για μια ευρύτερη πολιτική περιορισμού των επιπτώσεων αυτών στο μέλλον.
Ο κ. Γιαννόπουλος ανέφερε συγκεκριμένα ότι ο τομέας των μεταφορών αντιπροσωπεύει το 1/5 των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ενώ απ’ αυτό το ποσοστό την μερίδα του λέοντος κατέχουν οι οδικές μεταφορές και πολύ λιγότερο οι αερομεταφορές ή οι θαλάσσιες μεταφορές όπου οι νέες τεχνολογίες θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην μείωση των εκπομπών. Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι το 59% του πετρελαίου που καταναλώνεται αυτή την στιγμή στις χώρες μέλη της Ε.Ε. χρησιμοποιείται στις μεταφορές.
Ο στόχος λοιπόν για το 2050 είναι να μειωθούν οι εκπομπές στις οδικές μεταφορές κάτω από τα 100gr διοξειδίου του άνθρακα/ km ενώ οι αντίστοιχες εκπομπές σήμερα είναι λίγο πιο πάνω από 120gr/km. Πιο συγκεκριμένα μέχρι το 2030 θα πρέπει να έχει απομείνει μόνο το 50% των αυτοκινήτων με συμβατικά καύσιμα ενώ θα πρέπει να έχουν εξαλειφθεί αυτού του είδους τα οχήματα από τις πόλεις μέχρι το 2050. Σ’ αυτόν τον στόχο θα βοηθήσουν οι νέες τεχνολογίες όπως υβριδικά οχήματα, κυψέλες υδρογόνου, ηλεκτροκίνητα ενώ θα πρέπει να αλλάξει και η νοοτροπία από μια οχηματοκεντρική θεώρηση σε μια πιο ανθρωποκεντρική.
Η παρουσίαση του Καθ. Κάπρου με τίτλο “Energy Modelling for EU Energy and Climate Roadmap to 2050” επικεντρώθηκε στους νέους ενεργειακούς οδικούς χάρτες χαμηλών εκπομπών για την ενέργεια και το κλίμα έως το 2050 οι οποίοι ολοκληρώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με το εργαστήριο οικονομίας E3MLab του ΕΜΠ και βάσει πρωτογενούς έρευνας που διεξήγαγε το εν λόγω εργαστήριο. Ο Καθηγητής κ. Κάπρος εξήρε τον ρόλο του μοντέλου PRIMES στην διαμόρφωση των τριών μελετών της Ε.Ε. (Clima Roadmap, ENER Roadmap, White Paper on Transportation) καθώς τα αποτελέσματα των μελετών αυτών βασίστηκαν στις ποσοτικές μελέτες του συγκεκριμένου μοντέλου.
Οι στόχοι στους οποίους επικεντρώνονται τα μοντέλα είναι η συγκράτηση μέχρι το 2100 της αύξησης της θερμοκρασίας όχι περισσότερο από 2 βαθμούς Κελσίου πιο πάνω από την τρέχουσα μέση θερμοκρασία και η συγκράτηση των εκπομπών του θερμοκηπίου στα 450 ppm ενώ οι μελέτες παίρνουν ως γενική παραδοχή ότι από το 2025 πρόκειται να υπάρξει μείωση των τιμών του πετρελαίου λόγω μειωμένης ζήτησης. Οι 5 τρόποι οι οποίοι αναλύονται διεξοδικά στα διάφορα σενάρια για να συμβάλλουν στην μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα είναι η εξοικονόμηση ενέργειας, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), οι τεχνολογίες δέσμευσης και αποθήκευσης του άνθρακα (CCS), η πυρηνική ενέργεια, και οι νέες τεχνολογίες στον τομέα των μεταφορών. Σύμφωνα με τους οδικούς χάρτες της Ε.Ε. ο στόχος είναι το 2050 να υπάρχουν μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον τομέα του ηλεκτρισμού, μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ, ενεργός ρόλος της εξοικονόμησης ενέργειας, ευρεία χρήση της ηλεκτροκίνησης και των βιοκαυσίμων στις μεταφορές, ανάπτυξη των υποδομών δικτύων (smart grids), βιο-ενεργειακά προϊόντα (crops, waste energy) και ανάπτυξη δραστηριοτήτων R&D.
Ο Καθηγητής κ. Κάπρος τόνισε τέλος ότι είναι πολύ σημαντικό ότι για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι θα πρέπει έως το 2020 να έχουν δημιουργηθεί οι ανάλογες κοινοτικές οδηγίες και η προσαρμογή τους στις εθνικές νομοθεσίες, ενώ η δεκαετία 2020 – 2030 είναι το πλέον κρίσιμο διάστημα για να υλοποιηθούν οι κατάλληλες επενδύσεις που θα οδηγήσουν στους στόχους του 2050. Εάν υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις έως το 2030 τότε κινδυνεύουν οι στόχοι αυτοί να μην πραγματοποιηθούν εγκαίρως.
Απ’ την άλλη η παρουσίαση του Καθηγητή κ. Γιώργου Γιαννόπουλου είχε ως θέμα «Ο Τομέας των Μεταφορών και η Κλιματική Αλλαγή: Μια Ευρωπαϊκή και η Αντίστοιχη Ελληνική Προσέγγιση» κατά την οποία δόθηκαν στοιχεία σχετικά με τη συμμετοχή του τομέα των μεταφορών στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής ενώ αναφέρθηκαν οι πολιτικές και τα μέτρα για μια ευρύτερη πολιτική περιορισμού των επιπτώσεων αυτών στο μέλλον.
Ο κ. Γιαννόπουλος ανέφερε συγκεκριμένα ότι ο τομέας των μεταφορών αντιπροσωπεύει το 1/5 των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ενώ απ’ αυτό το ποσοστό την μερίδα του λέοντος κατέχουν οι οδικές μεταφορές και πολύ λιγότερο οι αερομεταφορές ή οι θαλάσσιες μεταφορές όπου οι νέες τεχνολογίες θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην μείωση των εκπομπών. Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι το 59% του πετρελαίου που καταναλώνεται αυτή την στιγμή στις χώρες μέλη της Ε.Ε. χρησιμοποιείται στις μεταφορές.
Ο στόχος λοιπόν για το 2050 είναι να μειωθούν οι εκπομπές στις οδικές μεταφορές κάτω από τα 100gr διοξειδίου του άνθρακα/ km ενώ οι αντίστοιχες εκπομπές σήμερα είναι λίγο πιο πάνω από 120gr/km. Πιο συγκεκριμένα μέχρι το 2030 θα πρέπει να έχει απομείνει μόνο το 50% των αυτοκινήτων με συμβατικά καύσιμα ενώ θα πρέπει να έχουν εξαλειφθεί αυτού του είδους τα οχήματα από τις πόλεις μέχρι το 2050. Σ’ αυτόν τον στόχο θα βοηθήσουν οι νέες τεχνολογίες όπως υβριδικά οχήματα, κυψέλες υδρογόνου, ηλεκτροκίνητα ενώ θα πρέπει να αλλάξει και η νοοτροπία από μια οχηματοκεντρική θεώρηση σε μια πιο ανθρωποκεντρική.
Πηγή energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου