Σάββατο 6 Αυγούστου 2016

ΕΛΕΤΑΕΝ: Το Πρώτο Βήμα σε Μια Μεγάλη Σειρά Αποφάσεων και Κανονισμών ο Νέος Νόμος για τη Στήριξη των ΑΠΕ

Ο νέος νόμος για τη στήριξη των ΑΠΕ αποτελεί το πρώτο βήμα σε μια μεγάλη σειρά αποφάσεων και κανονισμών που πρέπει να εκδοθούν προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή ο νέος μηχανισμός. Αυτό τονίζει η ΕΛΕΤΑΕΝ σε ανακοίνωσή της επ’ ευκαιρία της χθεσινής ψήφισης του νέου νόμου.
Η ΕΛΕΤΑΕΝ, μεταξύ άλλων, υπογραμμίζει ότι ο νέος μηχανισμός στήριξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αντικαθιστά το επιτυχημένο σύστημα των σταθερών τιμών (feed-in tariffs) με ένα σύστημα προσαυξήσεων (premiums) στηριγμένο στην τιμή της αγοράς. Προβλέπεται επίσης ότι η προσαύξηση μπορεί να καθορίζεται με διαγωνισμό. Τέλος, τα νέα έργα ΑΠΕ θα υποχρεούνται να συμμετέχουν στην αγορά, αναλαμβάνοντας σχετικές υποχρεώσεις με βάση κανόνες που δεν είναι ακόμα γνωστοί. Η Ένωση σημειώνει ότι όλα αυτά συνιστούν την σημαντικότερη αλλαγή που πραγματοποιείται στον κλάδο των ΑΠΕ από το 1994, και η οποία επιβλήθηκε από νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Επιτροπής που τέθηκε σε ισχύ το καλοκαίρι του 2014.

«Ο Ευρωπαϊκός κλάδος των ΑΠΕ έχει εκφράσει τις έντονες αντιρρήσεις του για αυτή τη νομοθεσία. Δεδομένης όμως αυτής, η Ελλάδα όφειλε να προσαρμοστεί.
Δυστυχώς σε αυτή τη προσαρμογή η Κυβέρνηση έχει καθυστερήσει μια και έπρεπε ο νέος μηχανισμός να είχε τεθεί σε ισχύ το αργότερο 31.12.2015», αναφέρει η ΕΛΕΤΑΕΝ στην ανακοίνωσή της.
Ολόκληρη η ανακοίνωση έχει ως εξής:
«Ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων ο νέος μηχανισμός στήριξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που αντικαθιστά το επιτυχημένο σύστημα των σταθερών τιμών (feed-in tariffs) με ένα σύστημα προσαυξήσεων (premiums) στηριγμένο στην τιμή της αγοράς. Προβλέπεται επίσης ότι η προσαύξηση μπορεί να καθορίζεται με διαγωνισμό. Τέλος, τα νέα έργα ΑΠΕ θα υποχρεούνται να συμμετέχουν στην αγορά, αναλαμβάνοντας σχετικές υποχρεώσεις με βάση κανόνες που δεν είναι ακόμα γνωστοί.
Όλα αυτά συνιστούν την σημαντικότερη αλλαγή που πραγματοποιείται στον κλάδο των ΑΠΕ από το 1994. Η αλλαγή αυτή επιβλήθηκε από νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Επιτροπής που τέθηκε σε ισχύ το καλοκαίρι του 2014. Ο Ευρωπαϊκός κλάδος των ΑΠΕ έχει εκφράσει τις έντονες αντιρρήσεις του για αυτή τη νομοθεσία. Δεδομένης όμως αυτής, η Ελλάδα όφειλε να προσαρμοστεί.
Δυστυχώς σε αυτή τη προσαρμογή η Κυβέρνηση έχει καθυστερήσει μια και έπρεπε ο νέος μηχανισμός να είχε τεθεί σε ισχύ το αργότερο 31.12.2015. Ο νόμος που ψηφίστηκε αποτελεί το πρώτο βήμα σε μια μεγάλη σειρά αποφάσεων και κανονισμών που πρέπει να εκδοθούν προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή ο νέος μηχανισμός. Αν ληφθεί υπόψη ότι υπάρχει το ενδεχόμενο από 1.1.2017 τα νέα αιολικά πάρκα να υποχρεούνται να συμμετάσχουν σε διαγωνισμό, τότε –εάν η Πολιτεία δεν σπεύσει - διαγράφεται ορατός ο κίνδυνος το πάγωμα των νέων έργων που ξεκίνησε από τις αρχές του 2016 να συνεχιστεί ουσιαστικά έως το πρώτο μισό του 2018. Προκειμένου να αποφευχθεί αυτό, θα πρέπει η Πολιτεία να διεκδικήσει – εντός των περιθωρίων που της προσφέρει η ευρωπαϊκή νομοθεσία - την εξαίρεση από την υποχρέωση διαγωνισμών για τα νέα αιολικά πάρκα τουλάχιστον για το 2017.
Πέραν αυτών και με δεδομένο το πλαίσιο που προδιαγράφει η ευρωπαϊκή νομοθεσία από το οποίο δεν μπορούμε να αποκλίνουμε, οι βασικές επιλογές που έκανε το σχέδιο νόμου κινούνται προς τη θετική κατεύθυνση. Για παράδειγμα επελέγη ο μηχανισμός της μεταβλητής προσαύξησης (sliding premium) που εκτιμάται ότι θα βοηθήσει στην πιο ομαλή μετάβαση στο νέο μηχανισμό. Προβλέπεται επίσης ότι θα εξαντληθούν τα όρια που καθορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία ώστε τα μικρά αιολικά πάρκα έως 3MW να παραμείνουν σε καθεστώς σταθερής τιμής.
Ένα μεγάλο μειονέκτημα του σχεδίου είναι η ασάφεια και το άγνωστο των κανόνων συμμετοχής στην αγορά στους οποίους θα υπόκεινται τα νέα αιολικά πάρκα. Παραδειγματικά δεν είναι γνωστό εντός ποιών περιθωρίων θα πρέπει να κάνουν πρόβλεψη, τι ποινές θα τους επιβάλλονται, τι υποχρεώσεις εξισορρόπησης θα αναλάβουν στο μέλλον κλπ. Οι αβεβαιότητες αυτές πρέπει να αρθούν άμεσα διότι είναι προφανές ότι διαφορετικά οι νέες επενδύσεις δεν είναι χρηματοδοτήσιμες.
Οι διατάξεις για τον Ειδικό Λογαριασμό
Ειδική μνεία οφείλουμε στις διατάξεις για τη χρηματοδότηση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ. Οι διατάξεις αυτές υιοθετούν σε μεγάλο βαθμό τη λογική που είχε υποστηρίξει ο κλάδος και πολλές ανεξάρτητες μελέτες ήδη από το 2009. Μετά από 7 χρόνια προσπαθειών να πείσουμε για το αυτονόητο, να απαντήσουμε σε καλοπροαίρετες κριτικές και να αποκρούσουμε κακοπροαίρετες λοιδορίες, οι διατάξεις αυτές συνιστούν μια – έστω και μερική - δικαίωση. Αναγνωρίζεται, επιτέλους, το όφελος που προσφέρει η διείσδυση των ΑΠΕ στην αγορά - το οποίο μέχρι τώρα απέβαινε υπέρ των προμηθευτών - και μετακυλίεται το όφελος αυτό στον Ειδικό Λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ και ουσιαστικά υπέρ των καταναλωτών. Με τον τρόπο αυτό ο Ειδικός Λογαριασμός θα αξιοποιείται –σχεδόν αποκλειστικά πλέον- υπέρ των ΑΠΕ καιθα πάψει σε σημαντικό βαθμό η επιδότηση από αυτόν των προμηθευτών.
Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε τη σημαντική συνεισφορά στην λήψη της απόφασης αυτής της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και την επιστημονική τεκμηρίωση των σχετικών εισηγήσεών της. Επίσης πρέπει να αναφερθεί η συμβολή στελεχών του ΥΠΕΝ και των συμβούλων του όπως και λοιπών στελεχών των δημοσίων φορέων που επί μήνες εργάστηκαν στη σχετική ομάδα εργασίας.
Φυσικά πολλές λεπτομέρειες πρέπει να ρυθμιστούν στις αποφάσεις που προβλέπονται. Καλούμε λοιπόν την Πολιτεία να ολοκληρώσει άμεσα τις λεπτομέρειες αυτές και να θέσει σε εφαρμογή το νέο τρόπο χρηματοδότησης του Ειδικού Λογαριασμού. Δυστυχώς αυτή την κατά τα άλλα γενναία απόφασή της, η Πολιτεία φρόντισε να την υποβαθμίσει μερικώς προβλέποντας ένα σταδιακό χρονοδιάγραμμα εφαρμογής έως το 2018. Αυτό σημαίνει ότι και για τα επόμενα χρόνια θα συνεχίσει να στερούνται πόροι από τον Ειδικό Λογαριασμό που κατά την κοινή λογική και τη δικαιοσύνη του ανήκουν.
Πάντως, αν κάτι αποδεικνύει η εισαγωγή των νέων διατάξεων για τον Ειδικό Λογαριασμό, είναι ότι για το έλλειμμά του δεν ευθύνονται αποκλειστικά οι ΑΠΕ. Αποδεικνύεται λοιπόν πόσο άδικη και αθέμιτη ήταν η ανάληψη του βάρους κάλυψης του ελλείμματος αποκλειστικά από του παραγωγούς ΑΠΕ μέσω σειράς αναδρομικών ρυθμίσεων κατά το παρελθόν που κορυφώθηκαν με το ανεκδιήγητο ν.4254/2014 το λεγόμενο “New Deal”.
Θα είχε ενδιαφέρον η διερεύνηση (π.χ. από την Πολιτεία) του συνολικού ποσού που θα έπρεπε να είχε καταβληθεί στον Ειδικό Λογαριασμό εάν οι νέες αυτές ρυθμίσεις ίσχυαν από το 2009, όπως ζητούσε ο κλάδος.
Τέλος οφείλουμε να καταγράψουμε την ατυχή επιλογή της κυβέρνησης να εισάγει προς ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής, το σημαντικό αυτό νομοθέτημα με συνοδεία άσχετων προς αυτό τροπολογιών, όπως την κατασκευή του τεμένους, η οποία μονοπώλησε τη συζήτηση και το ενδιαφέρον.
Για την ΕΛΕΤΑΕΝ
Δρ. Ιωάννης Τσιπουρίδης
Πρόεδρος ΔΣ»
Πηγή energia.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου