Να επανεξεταστεί το μοντέλο των τοπικών μονοπωλίων στη διανομή φυσικού αερίου, τουλάχιστον για τις νέες Εταιρείες Παροχής που πρόκειται να δημιουργηθούν, ζητά από την κυβέρνηση η βιομηχανία.
Η λειτουργία των μονοπωλίων, τα οποία είναι θυγατρικές του άλλου μονοπωλίου, δηλαδή της ΔΕΠΑ, ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τις υψηλές τιμές με τις οποίες η βιομηχανία προμηθεύεται φυσικό αέριο, χάνοντας σε ανταγωνιστικότητα στις αγορές του εξωτερικού.
Επιπλέον προβλήματα προκαλεί η μεγάλη καθυστέρηση στις θεσμικές και κανονιστικές προβλέψεις, που θα επέτρεπαν τη δημιουργία ανεξάρτητων εγκαταστάσεων αποθήκευσης και χρήσης υγροποιημένου αερίου (Small Scale LNG Terminals). Παρόμοιες μονάδες εγκαθίστανται σε εργοστάσια που βρίσκονται μακριά από τα δίκτυα φυσικού αερίου και τροφοδοτούνται με υγροποιημένο αέριο που μεταφέρουν ειδικά βυτιοφόρα.
Ειδικότερα και όπως αναφέρουν στο Euro2day.gr πηγές από το Σύνδεσμο Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας-ΕΒΙΚΕΝ, ενώ από το 2008 η ΕΕ έχει εγκρίνει την κατά παρέκκλιση των κανόνων ανταγωνισμού λειτουργίας τριών νέων ΕΠΑ (Κεντρική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Κεντρική Ελλάδα), δεν ιδρύθηκε και λειτούργησε καμία, λόγω αποτυχίας του σχετικού διεθνούς διαγωνισμού. Η βιομηχανία θεωρεί ότι η εξέλιξη αυτή είναι ευκαιρία για αναθεώρηση του καθεστώτος των τοπικών μονοπωλίων, που δεσμεύουν εσαεί τη βιομηχανία με μικρή κατανάλωση αερίου στις εταιρείες παροχής , μη επιτρέποντας την εξεύρεση άλλων προμηθευτών.
«Ως πότε οι Ελληνικές βιομηχανίες θα μένουν αιχμάλωτες και μάλιστα σε περίοδο κρίσης όταν η τιμή της ενέργειας είναι αποφασιστική για την επιβίωση των επιχειρήσεων και την διατήρηση χιλιάδων θέσεων εργασίας», τονίζουν οι ίδιες πηγές.
Επισημαίνουν επίσης ότι τα όποια έσοδα αποκομίσει το Δημόσιο από την ίδρυση των νέων ΕΠΑ, θα εξανεμιστούν, καθώς οι επιχειρήσεις των περιοχών αυτών η θα κλείσουν, ή θα αναγκαστούν να μεταφερθούν, ενώ διάχυτη είναι η ανησυχία μεταξύ των ανθρώπων της βιομηχανίας στην προοπτική μετατροπής και του μεγάλου κρατικού μονοπωλίου που είναι η ΔΕΠΑ, σε ιδιωτικό μονοπώλιο.
Για το θέμα του μονοπωλίου, από την πλευρά του ΕΒΙΚΕΝ τονίζεται ότι μέχρι στιγμής τις τιμές στις διάφορες κατηγορίες των καταναλωτών τις καθορίζει αυτό, ενώ ουδέποτε οι συμβάσεις των καταναλωτών με προμηθευτή ελέγχθηκαν για τυχόν καταχρηστικούς όρους.
Υγροποιημένο αέριο
Πρόσφατα η γνωστή βιομηχανία γυψοσανίδων Knauf, η οποία διατηρεί εργοστάσιο στην Αιτωλοακαρνανία, έθεσε το θέμα της δημιουργίας μικρής εγκατάστασης αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου για την υποκατάσταση του μαζούτ και του υγραερίου που χρησιμοποιεί για τις ανάγκες της παραγωγής.
Συγκεκριμένα, ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Δημήτρης Δοντάς, στις παρατηρήσεις που απέστειλε στη ΡΑΕ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, επισημαίνει την πλήρη απουσία οποιασδήποτε πρόβλεψης, για τη δυνατότητα φόρτωσης από τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας φορτηγών μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG).
Όπως δε σημειώνει, η εταιρεία του, που χρησιμοποιεί ετησίως 1.400 τόνους υγραερίου και 1.200 τόνους μαζούτ, θέλει να υποκαταστήσει τα καύσιμα αυτά με φυσικό αέριο. Ωστόσο επειδή βρίσκεται μακριά από τα δίκτυα, προχώρησε σε μελέτη για την εγκατάσταση αποθήκης υγροποιημένου αερίου, η οποία θα τροφοδοτείται από ειδικά βυτιοφόρα που θα μπορούν να γεμίζουν από τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας. Από τη μετατροπή του καυσίμου η εταιρεία υπολογίζει σε μείωση κόστους κατά 20%.
Όπως δε αναφέρει στις παρατηρήσεις της, παρόμοιο εργοστάσιο της εταιρείας Knauf στην ΠΓΔΜ, έχει ήδη προχωρήσει στην εγκατάσταση μικρού τερματικού υγροποιημένου αερίου και διαπραγματεύεται την τροφοδοσία του μέσω Τουρκίας.
Σύμφωνα δε με το ίδιο έγγραφο, η τροφοδοσία και των δύο εργοστασίων (Αιτωλοακαρνανίας, ΠΓΔΜ) θα μπορούσε να γίνει από τη Ρεβυθούσα, εφ΄ όσον υπήρχε σχετική πρόβλεψη.
(από www.euro2day.gr, 21/05/2013)
Η λειτουργία των μονοπωλίων, τα οποία είναι θυγατρικές του άλλου μονοπωλίου, δηλαδή της ΔΕΠΑ, ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τις υψηλές τιμές με τις οποίες η βιομηχανία προμηθεύεται φυσικό αέριο, χάνοντας σε ανταγωνιστικότητα στις αγορές του εξωτερικού.
Επιπλέον προβλήματα προκαλεί η μεγάλη καθυστέρηση στις θεσμικές και κανονιστικές προβλέψεις, που θα επέτρεπαν τη δημιουργία ανεξάρτητων εγκαταστάσεων αποθήκευσης και χρήσης υγροποιημένου αερίου (Small Scale LNG Terminals). Παρόμοιες μονάδες εγκαθίστανται σε εργοστάσια που βρίσκονται μακριά από τα δίκτυα φυσικού αερίου και τροφοδοτούνται με υγροποιημένο αέριο που μεταφέρουν ειδικά βυτιοφόρα.
Ειδικότερα και όπως αναφέρουν στο Euro2day.gr πηγές από το Σύνδεσμο Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας-ΕΒΙΚΕΝ, ενώ από το 2008 η ΕΕ έχει εγκρίνει την κατά παρέκκλιση των κανόνων ανταγωνισμού λειτουργίας τριών νέων ΕΠΑ (Κεντρική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Κεντρική Ελλάδα), δεν ιδρύθηκε και λειτούργησε καμία, λόγω αποτυχίας του σχετικού διεθνούς διαγωνισμού. Η βιομηχανία θεωρεί ότι η εξέλιξη αυτή είναι ευκαιρία για αναθεώρηση του καθεστώτος των τοπικών μονοπωλίων, που δεσμεύουν εσαεί τη βιομηχανία με μικρή κατανάλωση αερίου στις εταιρείες παροχής , μη επιτρέποντας την εξεύρεση άλλων προμηθευτών.
«Ως πότε οι Ελληνικές βιομηχανίες θα μένουν αιχμάλωτες και μάλιστα σε περίοδο κρίσης όταν η τιμή της ενέργειας είναι αποφασιστική για την επιβίωση των επιχειρήσεων και την διατήρηση χιλιάδων θέσεων εργασίας», τονίζουν οι ίδιες πηγές.
Επισημαίνουν επίσης ότι τα όποια έσοδα αποκομίσει το Δημόσιο από την ίδρυση των νέων ΕΠΑ, θα εξανεμιστούν, καθώς οι επιχειρήσεις των περιοχών αυτών η θα κλείσουν, ή θα αναγκαστούν να μεταφερθούν, ενώ διάχυτη είναι η ανησυχία μεταξύ των ανθρώπων της βιομηχανίας στην προοπτική μετατροπής και του μεγάλου κρατικού μονοπωλίου που είναι η ΔΕΠΑ, σε ιδιωτικό μονοπώλιο.
Για το θέμα του μονοπωλίου, από την πλευρά του ΕΒΙΚΕΝ τονίζεται ότι μέχρι στιγμής τις τιμές στις διάφορες κατηγορίες των καταναλωτών τις καθορίζει αυτό, ενώ ουδέποτε οι συμβάσεις των καταναλωτών με προμηθευτή ελέγχθηκαν για τυχόν καταχρηστικούς όρους.
Υγροποιημένο αέριο
Πρόσφατα η γνωστή βιομηχανία γυψοσανίδων Knauf, η οποία διατηρεί εργοστάσιο στην Αιτωλοακαρνανία, έθεσε το θέμα της δημιουργίας μικρής εγκατάστασης αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου για την υποκατάσταση του μαζούτ και του υγραερίου που χρησιμοποιεί για τις ανάγκες της παραγωγής.
Συγκεκριμένα, ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Δημήτρης Δοντάς, στις παρατηρήσεις που απέστειλε στη ΡΑΕ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, επισημαίνει την πλήρη απουσία οποιασδήποτε πρόβλεψης, για τη δυνατότητα φόρτωσης από τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας φορτηγών μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG).
Όπως δε σημειώνει, η εταιρεία του, που χρησιμοποιεί ετησίως 1.400 τόνους υγραερίου και 1.200 τόνους μαζούτ, θέλει να υποκαταστήσει τα καύσιμα αυτά με φυσικό αέριο. Ωστόσο επειδή βρίσκεται μακριά από τα δίκτυα, προχώρησε σε μελέτη για την εγκατάσταση αποθήκης υγροποιημένου αερίου, η οποία θα τροφοδοτείται από ειδικά βυτιοφόρα που θα μπορούν να γεμίζουν από τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας. Από τη μετατροπή του καυσίμου η εταιρεία υπολογίζει σε μείωση κόστους κατά 20%.
Όπως δε αναφέρει στις παρατηρήσεις της, παρόμοιο εργοστάσιο της εταιρείας Knauf στην ΠΓΔΜ, έχει ήδη προχωρήσει στην εγκατάσταση μικρού τερματικού υγροποιημένου αερίου και διαπραγματεύεται την τροφοδοσία του μέσω Τουρκίας.
Σύμφωνα δε με το ίδιο έγγραφο, η τροφοδοσία και των δύο εργοστασίων (Αιτωλοακαρνανίας, ΠΓΔΜ) θα μπορούσε να γίνει από τη Ρεβυθούσα, εφ΄ όσον υπήρχε σχετική πρόβλεψη.
(από www.euro2day.gr, 21/05/2013)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου