Η κινητήρια δύναμη για την οικονομία του Καναδά στον 21ο αιώνα αποδεικνύεται η ενέργεια, ακριβώς όπως είχαν αποδειχθεί στα τέλη του 19ου αιώνα οι σιδηρόδρομοι. Η καναδική οικονομία τα τελευταία έξι χρόνια της γενικευμένης οικονομικής κρίσης έχει κατορθώσει να επιβιώσει χωρίς ουσιώδεις απώλειες, ενώ ταυτόχρονα επιδιώκει τη δημοσιονομική πειθαρχία. Αναφορικά τώρα με τον κλάδο της ενέργειας του Καναδά, τα υψηλόβαθμα στελέχη των εταιρειών, που δραστηριοποιούνται σε αυτόν, επισημαίνουν πως οι πετρελαιαγωγοί μοιάζουν πολύ με το τρένο το 1880.
«Οταν πραγματικά αντιληφθείς τη σημασία τους, θα κατανοήσεις ότι ο Καναδάς είναι μια οικονομία στραμμένη στη διεθνή αγορά και οι εξαγωγές αποτελούν τα θεμέλιά της», παρατηρεί ο Αλ Μονάκο, της Enbridge, που κατασκευάζει πετρελαιαγωγούς. Ηδη οι αγωγοί μεταφέρουν το 15% των εξαγωγών της χώρας σε αργό, με κύριες αποδέκτριες τις ΗΠΑ.
Οι εταιρείες Enbridge και TransCanada στοχεύουν να επενδύσουν περισσότερα από 50 δισ. δολάρια Καναδά (48 δισ. δολάρια) για την επέκταση των δικτύων τους στις ακτές του Ειρηνικού και του Ατλαντικού Ωκεανού, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από τις οικολογικές οργανώσεις. Οι συναλλαγές της χώρας σε πετρέλαιο αυξήθηκαν 7%, στα σχεδόν 73 δισ. δολάρια Καναδά το 2012, ενώ αναμένεται ταχύτερη αναπτυξή τους από την οικονομία συνολικά, η οποία θα εμφανίσει ρυθμούς 1,5% φέτος.
Κάνοντας μία αναδρομή στον 19ο αιώνα με τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στη χώρα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η εποίκιση έως τότε απρόσιτων περιοχών (Αλμπέρτα, Σασκατσιουάν και Μανιτόμπα) έδωσε τη δυνατότητα στη χώρα να αναπτύξει τη γεωργία και τις εξαγωγές της. Σήμερα η επέκταση του δικτύου αγωγών του Καναδά είναι ζωτικής σημασίας. Το 2012 οι διαφορές μεταξύ των τιμών του καναδικού αργού και του αργού Ν. Υόρκης διευρύνθηκαν, κυρίως γιατί η παραγωγή του Καναδά υπερκέρασε την υπάρχουσα ικανότητα μεταφοράς των αγωγών. Αποτέλεσμα ήταν οι τιμές των ενεργειακών ομίλων να εξασθενήσουν και να μειωθούν τα κρατικά έσοδα από τη φορολόγηση των εξαγωγών.
Προϋπολογισμός
Στον φετινό προϋπολογισμό, πάντως, δεν προβλέπονται νέες περικοπές, ώστε να μειωθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα και σταδιακά να μηδενισθεί έως τις επόμενες εκλογές του 2015. Οπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών της χώρας Τζιμ Φλάερτι, φέτος η αύξηση κάτω του 1% επί των δημοσίων δαπανών θα είναι η μικρότερη της τελευταίας εικοσαετίας. «Ωστόσο, αν και παραμένουμε προσηλωμένοι στον στόχο της εξάλειψης του ελλείμματος, δεν πρόκειται να το πράξουμε στις πλάτες των σκληρά εργαζομένων ή των φτωχών Καναδών», διευκρίνισε ο κ. Φλάερτι. Επίσης προβλέπονται φορελαφρύνσεις για τις βιομηχανίες και κονδύλια 47 δισ.δολαρίων για υποδομές. Πάντως, η χώρα θα εμφανίσει χαμηλότερη ανάπτυξη 1,5% φέτος από την προηγούμενη εκτίμηση του 2% του ΔΝΤ, καθώς ο κλάδος των κατασκευών αποθερμαίνεται και ο υψηλός δανεισμός των νοικοκυριών για την αγορά κατοικίας περιορίζει τη ζήτηση. Παρά ταύτα, η επιλογή των καναδικών κρατικών τίτλων παραμένει ασφαλής, με τις αποδόσεις τους σε χαμηλότατα ιστορικά επίπεδα. Αυτό έχει και αρνητικό αντίκτυπο, μειώνοντας τα έσοδα των συνταξιοδοτικών ταμείων της χώρας (όπως το Caisse de Depot et Placement du Quebec), τα οποία παραδοσιακά στηρίζονταν στους εν λόγω τίτλους και στα κρατικά ομόλογα εν γένει. Εξ ου και πλέον στρέφονται σε επενδυτικά προϊόντα με υψηλότερες επιδόσεις.
Πηγή Bloomberg & Reuters
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου