Τις ενστάσεις του στο σχέδιο υπουργικής απόφασης για τη χωροθέτηση των μικρών υδροηλεκτρικών έργων σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο Ελληνικός Σύνδεσμος Υδροηλεκτρικής Ενέργειας, (ΕΣΥΕΝ) και τονίζει ότι «το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης που προτείνεται ακυρώνει πάνω από το 70% των ΜΥΗΕ που έχουν ήδη υποβληθεί στη ΡΑΕ και βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης και αν ίσχυε και τα προηγούμενα χρόνια, το 50% των εν λειτουργία ΜΥΗΕ δεν θα λειτουργούσαν ποτέ».
Ο ΕΣΥΕΝ χαιρετίζει, πάντως, το γεγονός ότι η υπουργική απόφαση τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση θεωρεί, ωστόσο, ότι αυτή θα πρέπει να αποσυρθεί. Σημειώνει δε, ότι βασική θέση του είναι ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστούν οι αδυναμίες του υφιστάμενου συστήματος και να διαμορφωθεί ένα σταθερό πλαίσιο επενδύσεων για τα μικρά υδροηλεκτρικά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ΕΣΥΕΝ, οι λόγοι που αποδεικνύουν ότι ακυρώνει την παραγωγή ενέργειας από ΜΥΗΕ, είναι οι ακόλουθοι:
• Τα ΜΥΗΕ των 5, 7, 10 ΜW στην χώρα μας εκτός του ότι είναι λίγα σε αριθμό, πρακτικά είναι αδύνατον να υλοποιηθούν εξαιτίας του μεγάλου κόστους και άρα της ιδιαίτερα μεγάλης απόσβεσης καθώς επίσης και για άλλους λόγους (αν είναι φράγματα η κατάκλιση μεγάλων εκτάσεων, οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών κ.λ.π.). Είναι χαρακτηριστικό ότι κανένα ΜΥΗΕ με φράγμα σε μεγάλο ποτάμι δεν έχει γίνει πανελλαδικά (αν και έχουν εκδοθεί Εγκρίσεις Περιβαλλοντικών Όρων και άδειες εγκατάστασης).
• Τα ΜΥΗΕ των 1 ή 2 ΜW δεν είναι μικρά σε ό,τι αφορά την παραγόμενη ενέργεια που αποτελεί και το τελικό ζητούμενο.
Από τα επίσημα στοιχεία παραγωγής του ΔΕΣΜΗΕ ΑΕ προκύπτει ότι το 2009 παραδείγματος χάριν, από 916,61 MW αιολικών στo διασυνδεδεμένο σύστημα παρήχθησαν 1.908.250 MWh (βαθμός ενεργειακής αξιοποίησης 25,05%), από 46,037 ΜW Φ/Β παρήχθησαν 45.098,36 ΜWh (βαθμός ενεργειακής αξιοποίησης 16.69%),ενώ από 182,61 ΜW Μικρά Υδροηλεκτρικά παρήχθηκαν 657.168 ΜWh (βαθμός ενεργειακής αξιοποίησης 42,58 %). Δηλαδή στα αιολικά το 1 ΜW παράγει 2.080 ΜWh, το 1 MW Φ/Β παράγει 1.000 ΜWh και το 1 ΜW ΜΥΗΕ παράγει 3.600 ΜWh (!)
Το σχέδιο υπουργικής απόφασης που προτείνεται ακυρώνει πάνω από το 70% των ΜΥΗΕ που έχουν ήδη υποβληθεί στην ΡΑΕ και βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης και αν ίσχυε και τα προηγούμενα χρόνια το 50% των εν λειτουργία ΜΥΗΕ δεν θα λειτουργούσαν ποτέ.
Το περίπου 90% των ΜΥΗΕ της χώρας μας που μπορούν να αδειοδοτηθούν και να υλοποιηθούν έχουν εγκατεστημένη ισχύ από 500 kW ως 3 MW. Κατά πλειοψηφία είναι έργα που αξιοποιούν μεγάλες η μεσαίες υψομετρικές διαφορές με βάση τις μορφολογικές ιδιαιτερότητες της χώρας μας. Η λογική τους είναι η αξιοποίηση της διαθέσιμης παροχής (run of the river) χωρίς δεξαμενές αποθήκευσης του νερού, με μια μικρή συνήθως υδροληψία ορεινού τύπου, αγωγό τοποθετημένο υπεδάφια (στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων) και μηχανοστάσιο περί τα 100 m2 σε γήπεδο περί τα 500 m2, συνήθως σε Δημόσιες δασικές εκτάσεις. Είναι συνήθως μη ορατά από πολυσύχναστα μέρη και τα συνοδά έργα τους είναι συνήθως μικρά σε σχέση με άλλες ΑΠΕ. Η αποκατάσταση του περιβάλλοντος μετά την κατασκευή τους είναι ταχύτατη, χαρακτηριστικά σε δυό χρόνια μετά την κατασκευή τους σχεδόν δεν φαίνεται ότι στην περιοχή αυτή έχει γίνει έργο, εκτός των σημείων υδροληψίας και μηχανοστασίου, όπου φαίνονται μικρές και στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων ιδιαίτερα καλαίσθητες επεμβάσεις. Αυτά εξάλλου έχουν διαπιστωθεί στις λιγοστές - δυστυχώς - αυτοψίες της ΕΥΠΕ σε εν λειτουργία ΜΥΗΕ και στις αυτοψίες Διευθύνσεων Περιβάλλοντος των Περιφερειών. Το περιβαλλοντικό θέμα είναι η αφαίρεση της μεγαλύτερης ποσότητας του νερού του χειμάρρου από την φυσική του κοίτη από την υδροληψία του έργου μέχρι το μηχανοστάσιο (αφού μετά την ενεργειακή του εκμετάλλευση επιστρέφει στην φυσική του κοίτη χωρίς να μειωθεί η ποσότητα του και χωρίς να ρυπανθεί). Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζεται διεθνώς με τον υπολογισμό και την διατήρηση της «οικολογικής» παροχής από την υδροληψία μέχρι το μηχανοστάσιο.
Η θέση του ΕΣΥΕΝ είναι ότι η χωροθέτηση των ΜΥΗΕ πρέπει πέραν των ενεργειακών δεικτών να γίνεται περιβαλλοντικά με κριτήριο τον υπολογισμό και την διατήρηση της «οικολογικής» παροχής και όχι με αυθαίρετους αντιεπιστημονικούς και δογματικούς τρόπους που δεν βασίζονται ούτε σε στατιστικές μεθόδους, ούτε σε επιστημονικές αναλύσεις και προσεγγίσεις και το μόνο που κάνουν είναι να «ομαδοποιούν» ΜΥΗΕ χωρίς να παίρνουν υπ’ όψιν τις φυσικές παραμέτρους σε κάθε περίπτωση.
Αυτός είναι εξ’ άλλου και ο τρόπος που χωροθετούνται περιβαλλοντικά τα ΜΥΗΕ σε όλη της Ευρώπη και τον κόσμο. Πουθενά δεν υπάρχουν περίπλοκοι μαθηματικοί τύποι που να συνδέουν την ισχύ (μη περιβαλλοντικό μέγεθος) με το μήκος εκτροπής. Στο σχέδιο Υπουργικής Απόφασης υπάρχει μια παγκόσμια πρωτοτυπία. Θα ήταν σίγουρα η πρωτοτυπία αυτή ευπρόσδεκτη αν η κατεύθυνση της ήταν η διευκόλυνση της ενεργειακής αξιοποίησης των ΜΥΗΕ με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, εδώ όμως έχουμε να κάνουμε με ακριβώς το αντίθετο. Έχει εγκεφαλικά εφευρεθεί ένας «επιστημονικοφανής» τρόπος ακύρωσης όλων σχεδόν των έργων από 500 kW ως 3 MW που είναι η κρίσιμη περίοδος και σ’ αυτήν βρίσκεται το 90% των δυναμένων να υλοποιηθούν ΜΥΗΕ. Που βασίζεται ο τύπος; Σε στατιστικές επεξεργασίες; Δεν νομίζουμε, καθόσον από στατιστικές επεξεργασίες που έκανε ο σύνδεσμος μας ακόμη και στα εν λειτουργία ΜΥΗΕ δεν φαίνεται να ικανοποιείται. Σε επιστημονικές προσεγγίσεις; Ζητήσαμε να μας αναφερθούν και να τις αξιολογήσουμε, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Στη διεθνή πρακτική; Όπως αναφέρθηκε παραπάνω δεν υπάρχει χώρα που να έχει εφαρμόσει αντίστοιχη μέθοδο.
Ακόμη η ανάγκη, όπως αναφέρεται στο σχέδιο υπουργικής απόφασης σε περίπτωση ύπαρξης ιχθυοπανίδας, η οικολογική παροχή να εξασφαλίζει πέραν της υπόγειας ροής διαμέσου των φερτών της κοίτης του υδατορεύματος επιφανειακή απορροή σε όλο το τμήμα της φυσικής κοίτης του υδατορεύματος βάθους τουλάχιστον 20 cm είναι εντελώς αυθαίρετη, και χωρίς επιστημονικό υπόβαθρο.
Το υφιστάμενο καθεστώς παρουσιάζει ένα βασικό μειονέκτημα, το μη έλεγχο της οικολογικής παροχής. Βάσει αυτού του δεδομένου (του μη ελέγχου) δημιουργούνται όλα τα παραπάνω θέματα που προσπαθεί να λύσει η υπουργική απόφαση. Ο ΕΣΥΕΝ προτείνει να γίνεται έλεγχος της οικολογικής παροχής, και σε περίπτωση μη τήρησης των προβλεπομένων από την ΕΠΟ να υπάρχουν οι σχετικές κυρώσεις. Γιατί η ΕΥΠΕ δεν ακολουθεί αυτή την ορθολογική τακτική, και αντίθετα, δημιουργεί νέα νομοθεσία που περιπλέκει τα πράγματα περαιτέρω;
Σημειώνεται ότι η τάση που επικρατεί σήμερα στην Ευρώπη είναι η ανάπτυξη των micro και mini υδροηλεκτρικών σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε πριν 10 χρόνια ενώ επισημαίνεται η παντελής έλλειψη ορισμών οι οποίοι θα συνάδουν με την διεθνή και ειδικότερα την ελληνική βιβλιογραφία όπως για παράδειγμα οι ορισμοί του υδατορέματος, του μήκους μισγάγγειας υδατορέματος, του κυρίου ρέματος κ.λ.π.' Εκτιμάται ότι αυτή η παράληψη θα οδηγήσει σε υποκειμενικές κρίσεις των ελεγκτών.
Η αναδρομικότητα εφαρμογής άλλων περιβαλλοντικών κριτηρίων σε σχέση με τα ισχύοντα κατά τον χρόνο κατάθεσης των αιτήσεων των επενδύσεων ΜΥΗΕ στην ΡΑΕ για έκδοση άδειας παραγωγής (όταν με την Νομοθεσία που ίσχυε μαζί με την αίτηση στην ΡΑΕ για την έκδοση άδειας παραγωγής έπρεπε να υποβληθεί μελέτη ΠΠΕΑ) βρίσκει τους επιχειρηματίες του κλάδου απόλυτα αντίθετους καθώς όπως επισημαίνουν ''αποδεικνύει την σαφή πρόθεση των εμπνευστών αυτού του «κατασκευάσματος» αφού κράτησαν επί δύο σχεδόν χρόνια όμηρο όλη την ανάπτυξη των ΜΥΗΕ μη υπογράφοντας παράνομα και αυθαίρετα καμιά έγκριση ΠΠΕΑ, τώρα με την αναδρομική εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων σ΄αυτά τα έργα (αυτά που έχουν αναρτηθεί στον κατάλογο της ΡΑΕ σύμφωνα με τον Ν. 3851/10, που μετά την επιστροφή τους από το ΥΠΕΚΑ στην ΡΑΕ ισοδυναμεί με απόφαση του ιδίου του υπουργείου με έκδοση άδειας παραγωγής) επιδιώκουν να τα κόψουν». Σημειώνουν ότι αυτό θα αποτελούσε κατάφωρη αδικία στους επενδυτές που έχουν υποβάλει τα αιτήματα αυτά με βάση συγκεκριμένες περιβαλλοντικές ρυθμίσεις που ίσχυαν όταν τους ζητήθηκε η υποβολή προκαταρκτικής περιβαλλοντικής μελέτης, αδικία που είναι απόλυτα λογικό να αντιμετωπιστεί με όλα τα ένδικα μέσα.
Ο ΕΣΥΕΝ ζητάει την απόσυρση του σχεδίου υπουργικής απόφασης και προτείνει ''από κοινού να σκύψουμε να αντιμετωπίσουμε τις αδυναμίες του υφισταμένου συστήματος, κυρίως στο θέμα του μη ελέγχου (όπως όφειλε να κάνει από χρόνια η ΕΥΠΕ) της οικολογικής παροχής.Ας διαμορφώσουμε - επιτέλους- ένα σταθερό πλαίσιο επενδύσεων για τα ΜΥΗΕ που θα επιτρέψει την γρήγορη υλοποίηση των επενδύσεων προς όφελος της Εθνικής Οικονομίας, της Απασχόλησης, της παραγωγής πράσινης ενέργειας.»
Πηγή e-typos.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου