Στην Ελλάδα το biodiesel διακινείται μέσω των διυλιστηρίων, τα οποία υποχρεούνται να προσθέτουν 6,5% biodiesel σε όλες τις ποσότητες πετρελαίου κίνησης που διαθέτουν στην ελληνική αγορά. Τις ποσότητες αυτές προμηθεύονται από 14 ελληνικές παραγωγικές μονάδες και σε μικρότερο ποσοστό από εισαγωγείς στους οποίους κατανέμονται οι σχετικές ποσοστώσεις. Πέραν αυτών των ποσοτήτων, το κράτος απαγορεύει στους παραγωγούς biodi-esel να πωλούν άλλες ποσότητες αυτούσιου biodiesel.
Ετσι, οι ποσότητες biodiesel και βιοκαυσίμων γενικότερα που διατίθενται στην ελληνική αγορά, περιορίζονται στο 6,5% των ποσοτήτων πετρελαίου κίνησης, δηλαδή περίπου στο 2% του συνόλου των καυσίμων κίνησης. Αντιθέτως η υποχρέωση της χώρας, απέναντι στην Ε.Ε., είναι να αντικαταστήσει 6,3%, (κατ’ όγκον), του συνόλου των καυσίμων κίνησης φέτος, ποσοστό που πρέπει να φτάσει το 11% έως το 2020.
«Καθαρό» Μείγμα
Η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στα ΙΧ σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα δημιουργήσει σταδιακά αύξηση ζήτησης σε πετρέλαιο. Αυτό θεωρείται ως μια καλή ευκαιρία να επιτραπεί η ελεύθερη διακίνηση bio diesel και να ενθαρρυνθεί η χρήση μειγμάτων με μεγαλύτερο ποσοστό biodiesel, (30%, 50% ή και 100%). Η χρήση τέτοιων μειγμάτων είναι διαδεδομένη στην υπόλοιπη Ε.Ε., ιδίως σε δεσμευμένους στόλους αυτοκινήτων, (λεωφορεία, δημοτικοί ή ιδιωτικοί στόλοι) και θα οφελούσε άμεσα το περιβάλλον. Θα έδινε μάλιστα λύση στην ελληνική βιομηχανία biodiesel που σήμερα υπολειτουργεί.
Η συνολική κατανάλωση πετρελαίου κίνησης για το 2009 ήταν 2.837.350 κυβικά από τα οποία το biodiesel αποτελούσε περίπου 4,1%, δηλαδή 118.000. κυβικά.
Την ίδια στιγμή η συνολική δυνατότητα παραγωγής biodiesel στην Ελλάδα είναι 800.000 άρα υπάρχει δυνατότητα να καλυφθεί αυξημένη ζήτηση σε πετρέλαιο κίνησης, απλά αυξάνοντας τις ποσότητες biodiesel που κάθε χρόνο αποφασίζει το κράτος να απορροφήσει. Για την παραγωγή biodiesel μπορούν να χρησιμοποιηθούν έλαια όπως κραμβέλαιο, ηλιέλαιο, βαμβακέλαιο, σογέλαιο κ.λπ., από καλλιέργειες στην Ελλάδα άρα να μειωθεί η εξάρτηση της χώρας μας από τις εισαγωγές πετρελαίου.
Τα περισσότερα παράγονται ή μπορούν να παραχθούν στην Ελλάδα αντικαθιστώντας καλλιέργειες που δεν αφορούν παραγωγή τροφίμων π.χ., καλλιέργεια καπνού και βαμβακιού, άρα θεωρητικά να μην επηρεάσουν και τις τιμές τροφίμων, κατηγορία που εξαπολύουν οι πολέμιοι του biodiesel. Μέρος της ποσότητας biodiesel παράγεται με τη χρήση τηγανόλαδων ως πρώτης ύλης, δηλαδή χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων, ενός εκ των απορριμμάτων της καθημερινότητας. Κατ' εκτίμηση, η μετατροπή του τηγανέλαιου σε βιοντήζελ είναι της τάξης του 90% που σημαίνει ότι 1 λίτρο τηγανέλαιου αρκεί για να παραχθούν 0,9 λίτρα βιοντήζελ. Πρωτοπόρος στην Ελλάδα στη συλλογή και χρήση τηγανελαίων για παραγωγή βιοντήζελ είναι η Ελίν βιοκαύσιμα.
Πλεονεκτήματα biodiesel
Οπως κάθε εσωτερική καύση, και σε αυτή την περίπτωση παράγεται CO2. Ομως επειδή είναι φυτικό προϊόν η ποσότητα CO2 που προκύπτει από την καύση του είναι ίδια με την ποσότητα που έχει απορροφήσει το φυτό απ' την ατμόσφαιρα μέσω της φωτοσύνθεσης. Ανάλογα με το λάδι που χρησιμοποιείται σαν πρώτη ύλη, η μείωση του CΟ2 που εκλύεται στην ατμόσφαιρα έχει υπολογισθεί από 35% ως 70%. Ειδικά για το τηγανόλαδο η μείωση αυτή φτάνει το 95%.
Επίσης, η ποσότητα σωματιδίων είναι πολύ μειωμένη, που σημαίνει ότι η εκτεταμένη χρήση biodiesel στις πόλεις θα επέφερε δραστική μείωση της αιθάλης. Εξ άλλου, η καύση biodiesel δεν επιβαρύνει καθόλου με θείο το περιβάλλον, ενώ και το ίδιο το προϊόν, σε αντίθεση με το συμβατικό πετρέλαιο, είναι βιοδιασπώμενο που σημαίνει ότι οποιαδήποτε διαρροή στο έδαφος ή στη θάλασσα δεν προκαλεί μόλυνση.
Το «αγκάθι»
Αυστηρά πρόστιμα για τις νοθείες
Η πιθανή χρήση πετρελαίου θέρμανσης αντί κίνησης στους κινητήρες πετρελαιοκίνητων οχημάτων θα δημιουργήσει μια τεράστια «μαύρη» τρύπα στα δημοσιονομικά έσοδα της χώρα τα οποία όπως έχουν επισημάνει κορυφαία κυβερνητικά στελέχη μπορεί να αγγίξει τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Παράλληλα μέχρι πρότινος αρκετοί ιδιοκτήτες πρατηρίων για να αυξήσουν ραγδαία τα κέρδη τους δεν δίσταζαν να αναμειγνύουν διάφορα χημικά με το πετρέλαιο κίνησης ή ακόμη και θέρμανσης με αποτέλεσμα να προκαλούνται τεράστιες υλικές ζημιές στους κινητήρες των οχημάτων που χρησιμοποιούνταν.
Ωστόσο η επιβολή νέων αυστηρών προστίμων από το υπουργείο Περιβάλλοντος αναμένεται να αποδώσει και να μειωθούν οι νοθείες. Από την άλλη μεριά σύμφωνα με έρευνες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου το 1999 το 27% των δειγμάτων που είχαν παραληφθεί από πρατήρια υγρών καυσίμων ήταν εκτός προδιαγραφών που όριζε η Ευρωπαϊκή Ενωση, το 2000 το ποσοστό των νοθευμένων δειγμάτων έπεσε στο 24%, ενώ το εν λόγο ποσοστό στο 2008 κυμαίνονταν στο 4,5%.
Σύμφωνα πάντως με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, η νοθεία καυσίμων το 2009 κυμαίνεται μόλις στο 2% των συνολικών δειγμάτων ελέγχου. Ωστόσο μπορεί η ποιοτική κλοπή να έχει σταματήσει αλλά κάποιοι επιτήδειοι με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας την έχουν αντικαταστήσει. Ειδικότερα, σύμφωνα με αναφορές στελεχών της αγοράς, η ποιοτική νοθεία έχει αντικατασταθεί με ποσοτική κλοπή.
Αλλωστε δεν είναι και λίγες οι καταγγελίες που αφορούν σε πρατήρια υγρών καυσίμων από τα οποία εξέρχονταν οι αρκετοί ιδιοκτήτες ΙΧ με τη βελόνα του δείκτη καυσίμων να έχει ανέβει ανεπαίσθητα τη στιγμή που είχαν πληρώσει αρκετές δεκάδες ευρώ ώστε να φουλάρουν πλήρως τα ρεζερβουάρ τους?
(από την εφημερίδα "Ημερησία", 13/8/2010)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου