Με τέσσερις μεγάλους οδικούς άξονες που πρόκειται να κατασκευαστούν μέχρι το 2020 η Χαλκιδική θα γίνει εύκολα προσβάσιμη από την Εγνατία οδό και την πόλη της Θεσσαλονίκης. Στόχος του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι η κίνηση να μοιράζεται σε όλο τον νομό Χαλκιδικής και έτσι να αποσυμφορηθεί ο περιφερειακός και η οδός Θεσσαλονίκης - Μουδανιών.
“Στόχος μας δεν είναι να κάνουμε φαραωνικά και τελικά ανέφικτα έργα, αλλά να δημιουργήσουμε συνθήκες εύκολης πρόσβασης και άρα ανάπτυξης όχι μόνο στη δυτική Χαλκιδική αλλά στο σύνολο του νομού” τονίζει στη “ΜτΚ” ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης. Όπως επισημαίνει, “ως κυβέρνηση επενδύουμε στη Χαλκιδική, η οποία μπορεί να αποτελέσει τον πόλο έλξης επισκεπτών από το σύνολο της ζώνης ανάπτυξης της Εγνατίας, της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω του βελτιωμένου οδικού δικτύου, αλλά και επισκεπτών από όλο τον κόσμο με τη βελτίωση των υποδομών του αεροδρομίου ‘Μακεδονία’, συμβάλλοντας παράλληλα και στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας με την προσδοκώμενη αύξηση των επισκεπτών από το εξωτερικό”.
Αυτοκινητόδρομος μέχρι την Κασσανδρεία
Για την κίνηση προς τη χερσόνησο της Κασσάνδρας ο στόχος είναι να δημιουργηθεί μία προέκταση της οδού Θεσσαλονίκης - Μουδανιών μέχρι την Κασσανδρεία. Με την ολοκλήρωση των τμημάτων Ν. Μουδανιά - Ποτίδαια και Ποτίδαια - Κασσανδρεία θα δημιουργηθεί ένα συνεχές οδικό δίκτυο με τετράιχνη διατομή, με αποτέλεσμα η διαδρομή προς το πρώτο πόδι της Χαλκιδικής να γίνεται στον μισό χρόνο και με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια.
Ήδη από τον προσεχή Νοέμβριο θα αρχίσει να κατασκευάζεται ένα από τα σημαντικότερα έργα για την Κασσάνδρα, που θα “σηκώσει” μεγάλο μέρος της κίνησης του πρώτου ποδιού της Χαλκιδικής. Ο οδικός άξονας από την Ποτίδαια μέχρι την Κασσανδρεία, μήκους 17,5 χιλιομέτρων, θα έχει χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου, δηλαδή τετράιχνη διατομή, ενώ θα κατασκευαστούν και δύο ανισόπεδοι κόμβοι, στη Νέα Φώκαια και στην Κασσανδρεία. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 80 εκατ. ευρώ και η χρηματοδότηση θα προέλθει από το επιχειρησιακό πρόγραμμα Μακεδονία - Θράκη του ΕΣΠΑ. Από το 2012, που έχει προσδιοριστεί ως χρόνος ολοκλήρωσης του έργου, οι ταξιδιώτες που θέλουν να φτάσουν στο νοτιοανατολικό τμήμα (Σίβηρη, Φούρκα, Ποσείδι κτλ.) δεν θα χρειάζεται να περνούν μέσω Καλλιθέας, όπου σήμερα τα αυτοκίνητα κινούνται σημειωτόν, αλλά θα μεταβαίνουν απευθείας προς την Κασσανδρεία και μέσω του υφιστάμενου δικτύου στον προορισμό τους.
Τέλος στο μαρτύριο Ποτίδαια-Μουδανιά
Παράλληλα, προωθείται λύση και για το τμήμα του οδικού άξονα που συνδέει τα Νέα Μουδανιά με την Ποτίδαια, όπου κάθε καλοκαίρι ταλαιπωρούνται χιλιάδες οδηγοί, ενώ πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους. Σήμερα οι οδηγοί που κατευθύνονται προς την Κασσάνδρα βρίσκονται ξαφνικά από τον αυτοκινητόδρομο Θεσσαλονίκης - Μουδανιών σε έναν επαρχιακό δρόμο με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται μποτιλιάρισμα και οι οδηγοί να χρειάζονται μία ώρα ή και περισσότερο για να διασχίσουν 5,5 χιλιόμετρα διαδρομής από τα Νέα Μουδανιά μέχρι τη γέφυρα της Ποτίδαιας. Το υπουργείο σχεδιάζει να προχωρήσει στη διαπλάτυνση του τμήματος μέχρι τον Μάρτιο του 2011, αφού εκδικαστεί και η τελευταία υπόθεση σχετικά με την αποζημίωση κατοίκων και επαγγελματιών των παρόδιων περιοχών, των οποίων τα οικόπεδα θα απαλλοτριωθούν, και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2013. Η κατασκευή του έργου μαζί με το κόστος των απαλλοτριώσεων θα κοστίσει περίπου 45 εκατομμύρια ευρώ, ποσό για το οποίο μέχρι πρότινος δεν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, αλλά όπως τόνισε ο κ. Μαγκριώτης “είμαστε αποφασισμένοι να διασφαλίσουμε αυτούς τους πόρους”. Με την ολοκλήρωση του έργου θα δημιουργηθεί ένας ασφαλής δρόμος συνολικού πλάτους 16 μέτρων, με δύο κλάδους κυκλοφορίας που θα διαχωρίζονται με στηθαία ασφαλείας και δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση αντί της μίας που υπάρχει σήμερα, παράπλευρο δίκτυο εξυπηρέτησης των παρόδιων περιοχών, μήκους 12 χιλιομέτρων, καθώς και συνδέσεις με βοηθητικές οδούς εξυπηρέτησης των παρακείμενων ιδιοκτησιών. Επιπλέον θα κατασκευαστούν ανισόπεδοι κόμβοι σε Φλογητά, Νέα Πλάγια, Διονυσίου και Πορταριά.
Σύνδεση της Χαλκιδικής με την Εγνατία οδό
Κομβικό σημείο για την τουριστική ανάπτυξη της Χαλκιδικής και την υποδοχή επισκεπτών από την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη αλλά και από τα Βαλκάνια είναι η σύνδεση του νομού με την Εγνατία οδό. Σήμερα είναι σε εξέλιξη η μελέτη για τη σύνδεση του ορεινού τμήματος του νομού Χαλκιδικής με την Εγνατία οδό, από τον κόμβο Γερακαρούς μέχρι τον Άγιο Πρόδρομο. Προβλέπεται νέα χάραξη με παράκαμψη των χωριών Σανά, Δουμπιά, Αδάμ και Ζαγκλιβέρι. Ο δρόμος μήκους 16,2 χιλιομέτρων περίπου θα συνδέει ουσιαστικά την Εγνατία οδό με τον Πολύγυρο και, με την ολοκλήρωση της περιμετρικής, ο επισκέπτης θα μπορεί να βρίσκεται κατευθείαν στη Γερακινή, στο μέσον δηλαδή των χερσονήσων Κασσάνδρας και Σιθωνίας. Προς το παρόν μελετώνται τα 11 από τα 16,2 χιλιόμετρα του δρόμου, λόγω εξάντλησης του προϋπολογισμού της μελέτης. Η ολοκλήρωση των μελετών τοποθετείται στις αρχές του 2011 αλλά το μεγάλο στοίχημα είναι να βρεθούν τα περίπου 60 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την κατασκευή του δρόμου, χωρίς να υπολογίζονται τα ποσά που θα απαιτηθούν για τις απαλλοτριώσεις.
Θέρμη - όρια νομών - Γαλάτιστα
Ο τρίτος οδικός άξονας προς τη Χαλκιδική θα διαχέει την κίνηση που σήμερα συγκεντρώνεται στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Μουδανιών είτε οι επισκέπτες κατευθύνονται στην Κασσάνδρα είτε στη Σιθωνία. “Στόχος μας είναι να μοιράσουμε την κίνηση, ώστε μέσω Θέρμης οι οδηγοί να φτάνουν εύκολα στη Γαλάτιστα, από εκεί στον Πολύγυρο και τη Γερακινή και έπειτα στη Σιθωνία” εξηγεί ο κ. Μαγκριώτης. Από τη Θέρμη μέχρι τα όρια των νομών Θεσσαλονίκης - Χαλκιδικής θα γίνει βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου και στη συνέχεια τα 7 χιλιόμετρα που απομένουν μέχρι τη Γαλάτιστα θα κατασκευαστούν με τα χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου. Η μελέτη για το έργο βρίσκεται στο υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο αναμένεται να εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους μέχρι τον Σεπτέμβριο και στη συνέχεια να προχωρήσει η δημοπράτησή του εντός του 2010, καθώς η χρηματοδότηση των 35 εκατ. ευρώ που απαιτούνται είναι εξασφαλισμένη.
Η τέταρτη “πύλη” προς τη Χαλκιδική θα διανοιχθεί από τον Σταυρό προς την Ολυμπιάδα και το Στρατώνι, ώστε οι επισκέπτες από την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη να μπορούν να φθάνουν απευθείας στην Ουρανούπολη. Το σχέδιο προβλέπει παράκαμψη του Σταυρού με την κατασκευή περιμετρικής που θα οδηγεί στην Ολυμπιάδα.
Αναβάθμιση οδικού δικτύου στην ορεινή Χαλκιδική
Ένα άλλο οδικό έργο μεγάλου προϋπολογισμού, για το οποίο δεν υφίστανται μέχρι στιγμής πιστώσεις αλλά είναι εφικτό να προχωρήσει τμηματικά τα επόμενα χρόνια, όπως διαβεβαιώνει ο κ. Μαγκριώτης, είναι η αναβάθμιση του τμήματος Πολύγυρος - Ουρανούπολη. Το υπουργείο Υποδομών προχωρά τις μελέτες για τη βελτίωση του υφιστάμενου οδικού άξονα, μήκους 60 χιλιομέτρων, κατά τμήματα. Οι μελέτες εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν το 2012, ενώ στη συνέχεια θα πρέπει να εξευρεθούν περί τα 100 εκατ. ευρώ, πλέον των αποζημιώσεων για απαλλοτριώσεις.
Μεγάλης σημασίας για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πρωτεύουσα του νομού Χαλκιδικής αποτελεί η περιμετρική οδός του Πολυγύρου (τμήμα Άγιος Βλάσης προς Βράσταμα) μήκους 2 χιλιομέτρων. Το συγκεκριμένο οδικό έργο θα παρακάμπτει τον Πολύγυρο και θα διοχετεύει την κυκλοφορία όσων κατευθύνονται από ή προς τη χερσόνησο της Σιθωνίας όχι πια μέσα από τον πολεοδομικό ιστό αλλά μέσω της περιαστικής οδού. Το έργο έχει προϋπολογισμό 8,65 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το επιχειρησιακό πρόγραμμα Μακεδονία - Θράκη του ΕΣΠΑ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2012.
Ώριμο μελετητικά είναι και το έργο της παράκαμψης Αρναίας, για το οποίο αναζητείται πηγή χρηματοδότησης, καθώς η κατασκευή μαζί με τις απαλλοτριώσεις θα κοστίσει σχεδόν 30 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά στην κατασκευή παρακαμπτήριου δρόμου γύρω από την Αρναία μήκους 5,20 χιλιομέτρων, με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης, χωρίς διαχωρισμό κυκλοφορίας, νέας συνδετήριας οδού με τη Μεγάλη Παναγία, μήκους 3 χλμ., καθώς και τεσσάρων ισόπεδων κυκλοφοριακών κόμβων για τη σύνδεση με τις υφιστάμενες οδούς.
Συνολικό σχέδιο δεκαετίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη
Τα οδικά έργα που σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εντάσσονται σε ένα συνολικότερο σχέδιο με ορίζοντα δεκαετίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη του νομού Χαλκιδικής, που περιλαμβάνει έργα για την ορθολογική αξιοποίηση των υδάτινων πόρων και τη διαχείριση των στερεών και υγρών αποβλήτων. “Είναι απόλυτη ανάγκη ο επανασχεδιασμός της ανάπτυξης της Χαλκιδικής, και οι επιλογές για τη μακροπρόθεσμη αλλά και βιώσιμη ανάπτυξη θα πρέπει να γίνουν χωρίς άλλες αναβολές. Το μοντέλο της άναρχης ανάπτυξης, ιδιαίτερα στον οικιστικό τομέα αλλά και στο σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων και των υποδομών, που ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα, θα πρέπει να αναθεωρηθεί, καθώς όχι μόνο δεν είναι αποδεκτή περαιτέρω η μη βέλτιστη αξιοποίηση των δημόσιων επενδύσεων, αλλά και γιατί η σταδιακή υποβάθμιση του μοναδικού φυσικού κάλλους της Χαλκιδικής και η ανεπαρκής προστασία του περιβάλλοντος δημιουργούν συνθήκες οι οποίες σταδιακά μπορεί να οδηγήσουν στην απαξίωση του τουριστικού προϊόντος, στην υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων και στην αδυναμία ανάδειξης των αγροτικών προϊόντων ως βιολογικών” τονίζει ο κ. Μαγκριώτης.
Παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις, την έλλειψη μελετητικής ωριμότητας και το έλλειμμα των πόρων που έχουν δεσμευτεί στο ΕΣΠΑ από την προηγούμενη κυβέρνηση, το σχέδιο για έργα υποδομής προϋπολογισμού άνω των 500 εκατ. ευρώ στη Χαλκιδική θα υλοποιηθεί, δεσμεύεται ο κ. Μαγκριώτης. Σήμερα η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τα διαρθρωτικά ταμεία μπορεί να ικανοποιήσει την υλοποίηση μόνο του 22% των έργων, παραδέχεται ο ίδιος, ωστόσο εμφανίζεται πεπεισμένος ότι τα χρήματα θα βρεθούν τα επόμενα χρόνια από την αναμόρφωση του ΕΣΠΑ.
Πηγή makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου