Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2011

«Αν δεν Πληρώσουν οι Βούλγαροι, Δεν Πληρώνουμε κι Εμείς...»




Νέο επεισόδιο στο σίριαλ της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης φαίνεται ότι εξελίχθηκε στη διάρκεια των Εορτών - για αυτό και ίσως πέρασε μάλλον απαρατήρητο: οι Βούλγαροι δεν κατέβαλαν τα 6 εκατ. ευρώ που οφείλουν από τη συμμετοχή τους στη λειτουργία της Trans - Balkan Pipeline και η ελληνική πλευρά φέρεται να διαμήνυσε ότι θα προχωρεί, πλέον, σε πληρωμές μόνον εφόσον και η Σόφια καταστεί συνεπής προς τις υποχρεώσεις της.
Η ιστορία με το βουλγαρικό “φέσι” είναι γνωστή, ωστόσο η σχετική πληροφόρηση θέλει, στο πλαίσιο της τελευταίας συνεδρίασης του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας στο Άμστερνταμ, η Βουλγαρία να δεσμεύεται για εξόφληση της οφειλής των 6 εκατ. ευρώ που έχει σχηματιστεί από την αναλογούσα σε αυτήν συμμετοχή στα έξοδα λειτουργίας της εταιρείας εντός του Δεκεμβρίου.
Ωστόσο, σύμφωνα με δηλώσεις του Μίκαελ Μπαρκόφ, αντιπροέδρου της ρωσικής Transneft, κάτι τέτοιο δεν έγινε με αποτέλεσμα να αντιδράσει και η ελληνική πλευρά, η οποία –επιβεβαιώνεται από ορισμένες πηγές ότι - έθεσε, πλέον, ως προϋπόθεση για την καταβολή και της δικής της συμμετοχής την τακτοποίηση της εκκρεμότητας που συντηρεί η Σόφια!
Η Ρωσία εμφανίζεται αποφασισμένη να προχωρήσει το έργο, ακόμη και χωρίς την Βουλγαρία, σε μία εξέλιξη που προφανώς θα άλλαζε ριζικά τη μορφή του. Το όλο σκηνικό παραπέμπει σε μεγαλύτερη εμπλοκή της Τουρκίας στη διαδρομή του πετρελαίου, ενώ ήδη είναι γνωστή η συνεργασία Μόσχας – Άγκυρας στον αγωγό Σαμψούντα – Τζεϊχάν. Πάντως, Τούρκοι αξιωματούχοι έχουν εσχάτως τεθεί υπέρ της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης ως μονόδρομου γαι την αποσυμφόρηση των Στενών του Βοσπόρου και την αποφυγή σοβαρού περιβαλλοντικού ατυχήματος.
Ευνοούν οι διεθνείς τιμές, αλλά...
Πληροφορίες θέλουν μέλη της βουλγαρικής κυβέρνησης να επαναφέρουν προσεκτικά το τελευταίο διάστημα το ζήτημα μιας αναθέρμανσης του έργου, υπό το πρίσμα και των σαφώς αυξημένων τιμών πετρελαίου διεθνώς. Ωστόσο, οι τελευταίες επίσημες αναφορές για την πρόοδο του έργου, πριν από τις δηλώσεις του αντιπροέδρου της Transneft, η οποία ηγείται στην κοινοπραξία, δεν ήταν άλλες από εκείνες που ακολούθησαν τη συνάντηση Μανιάτη – Τράικοφ στη Σόφια, στις αρχές Δεκεμβρίου.

Ο Έλληνας υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής είχε απευθύνει στον υπουργό Οικονομίας, Ενέργειας και Τουρισμού της γειτονικής χώρας πρόταση ώστε Έλληνες και Βούλγαροι ειδικοί να συζητήσουν, από κοινού, τις περιβαλλοντολογικές διαστάσεις του έργου. Οι δύο άνδρες είχαν συνομιλήσει στο περιθώριο της συνάντησης με θέμα "Ενέργεια Χωρίς Σύνορα", η οποία είχε πραγματοποιηθεί στη βουλγαρική πρωτεύουσα, με τη συμμετοχή των αρμοδίων υπουργών και κορυφαίων εμπειρογνωμόνων από εννέα χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Θέμα της συνάντησης ήταν η ανάπτυξη των υποδομών ενέργειας στην ευρύτερη περιοχή.

"Συζητήσαμε ένα θέμα εθνικής προτεραιότητας της Ελλάδας: τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Ο κ. Τράικοφ επισήμανε ότι, το θέμα αυτό δεν είναι δική του αρμοδιότητα, όμως, εγώ ζήτησα να μεταφερθεί το αίτημα της ελληνικής πλευράς, να συνεδριάσουν οι επιτροπές περιβάλλοντος της Ελλάδας και της Βουλγαρίας για να εξετάσουν τα κοινά περιβαλλοντολογικά θέματα του αγωγού", είχε δηλώσει ο κ. Μανιάτης.
Ωστόσο, οι εξελίξεις εμφανίζουν, πλέον, ως αδύνατη ακόμη και τη λειτουργία της Trans – Balkan Pipeline, με τους Ρώσους πάντως να έχουν προφορικά τουλάχιστον καταστήσει σαφές ότι δεν θα είχαν αντίρρηση να αναλάβουν όλα τα κόστη που σχετίζονται με το έργο.
Ο αρχικός σχεδιασμός των μήκους 280 χιλιομέτρων πετρελαιαγωγού, με τα 166 εξ αυτών στη Βουλγαρία και τα υπόλοιπα στη χώρα μας, προβλέπει ετήσια μεταφορική δυναμικότητα της τάκης των 35 εκατ. τόνων πετρελαίου, με προοπτική αύξησης στα 50 εκατ. τόνους. Το δε συνολικό κόστος έχει προσδιοριστεί στα 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Ρωσία μετέχει στο έργο με 51%, ενώ το 49% μοιράζονται η χώρα μας και οι γείτονες.

Πηγή energia.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου