Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011

Το Ντιτρόιτ Γίνεται πιο Μικρό και πιο Ανταγωνιστικό


Δέκα χρόνια πριν, το εργοστάσιο της Ford στο Ντιτρόιτ παρήγαγε μοντέλα τζιπ όπως το Expedition και το Navigator, τα οποία είχαν απόδοση καυσίμου 12 μίλια ανά γαλόνι – και παρέμενε μια από τις πιο κερδοφόρες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο.
Σήμερα, μετά από μια ανακαίνιση 550 εκατ. δολαρίων, το εργοστάσιο των 60 εκταρίων είναι το σύμβολο ενός διαφορετικού Ντιτρόιτ: Μια πράσινη, ελαφρύτερη βιομηχανία που επικεντρώνεται σε μικρότερα και πιο αποδοτικά αυτοκίνητα. Το εργοστάσιο θα κατασκευάσει τώρα το νέο μικρό μοντέλο της Ford, το Focus, σε τέσσερις διαφορετικές και πιο αποδοτικές εκδόσεις, ανάμεσά τους και μια αμιγώς ηλεκτρική, η οποία θα κυκλοφορήσει φέτος.
Αν και η μεταμόρφωση φαινόταν στον ορίζοντα εδώ και καιρό, η Ford και οι άλλες βιομηχανίες μοιάζουν τελικά να εγκαταλείπουν την εξάρτησή τους από τα βενζινοβόρα μεγάλα οχήματα, τα οποία κατανάλωναν 20 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Με την παρότρυνση των νέων κυβερνητικών ρυθμίσεων για την αυτονομία και της εκτίναξης της τιμής του πετρελαίου το 2008, το Ντιτρόιτ αναζητά μια οριστική στροφή προς τα ελαφρά και οικονομικά αυτοκίνητα.
Οι ιαπωνικές βιομηχανίες εξακολουθούν να ηγούνται στην οικονομία καυσίμου και η Toyota, παρά τις δυσκολίες, παραμένει πρώτη στα υβριδικά με το Prius. Το Ντιτρόιτ όμως έχει κλείσει αρκετά την ψαλίδα. Πέρυσι, τα αυτοκίνητα της Ford και της GM είχαν κατά μέσο όρο 30 μίλια ανά γαλόνι ή 7,8 λίτρα ανά 100 χμ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, έναντι 27 μιλίων ανά γαλόνι μερικά χρόνια πριν.
Η GM παράγει ένα ηλεκτρικό μοντέλο, το Volt και θα παρουσιάσει και το νέο της σεντάν, το οποίο έχει απόδοση 31 μίλια ανά γαλόνι. Φυσικά, αρκετοί Αμερικανοί καταναλωτές δεν έχουν εγκαταλείψει ακόμα τα μεγάλα οχήματα και οι βιομηχανίες εξακολουθούν να στηρίζονται στα SUV για μέρος των κερδών τους. Όμως, τα τεράστια «πλοία» των 3,5 τόνων του παρελθόντος έχουν δώσει τη θέση τους σε μικρότερα οχήματα με ελαφρύτερες μηχανές, τα οποία μπορούν όμως να φιλοξενήσουν επτά επιβάτες και πάλι.
Με το πετρέλαιο και πάλι στα 90 δολάρια ανά βαρέλι και την βενζίνη στα 3 δολάρια ανά γαλόνι, οι αμερικανικές εταιρείες πιέζονται να επιταχύνουν την πράσινη στροφή τους. Ο νέος διευθύνοντας της GM, Ντάνιελ Άκερσον, είπε στους τομεάρχες του να υπολογίζουν μια τιμή πετρελαίου στα 120 δολάρια ανά βαρέλι και βενζίνης στα 4 δολάρια ανά γαλόνι, όπως αναφέρουν πηγές στους New York Times.

Η κυβέρνηση Ομπάμα επίσης πιέζει τη βιομηχανία μαζί με επιδοτήσεις για καινοτομίες στα θέματα αυτά. Το υπουργείο Ενέργειας παρείχε 50 δάνεια συνολικού ύψους 2,4 δις για την έρευνα και την παραγωγή. Η GM μονάχα δέχτηκε 241 εκατ. δολάρια, τα περισσότερα για το μοντέλο Volt.
Η Ford, η οποία απέφυγε τα οικονομικά προβλήματα των άλλων εταιρειών το 2009, βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τις άλλες αμερικανικές εταιρείες στην αναβάθμιση του στόλου της. Πάντως, χαρακτηριστικό είναι ότι από το 2004, οι βιομηχανίες αυτές έχουν κλείσει 17 από τα εργοστάσιά τους που κατασκεύαζαν βαριά επιβατικά οχήματα.
Συνολικά, οι αμερικανικοί όμιλοι φαίνεται πως αναγνωρίζουν τις νέες ανάγκες και μετά την κυβερνητική υποστήριξη που έλαβαν, βαδίζουν πλέον σε ένα νέο δρόμο.
 
(International Herald Tribune)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου