Για το Μάρτιο του 2012 μετατίθεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, η απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ 2 για το ποιος αγωγός θα μεταφέρει το αζέρικο φυσικό αέριο στην Ευρώπη. Προτάσεις για τους αγωγούς που προτείνουν και τους όρους μεταφοράς του φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη έχουν καταθέσει ως τώρα η κοινοπραξία του ελληνοιταλικού αγωγού ITGI (ΔΕΠΑ,Edison) και ο TAP ( Statoil, EGL, EON), που συνιστούν τον ελληνικού ενδιαφέροντος Νότιο Διάδρομο, καθώς και ο Nabucco.
Αντίθετα, ο αγωγός που ανακοίνωσε την τελευταία στιγμή η BP ( South East EuropePipeline), δηλαδή, στα τέλη Σεπτεμβρίου, δεν έχει καταθέσει ακόμη πρόταση στο Μπακού, όπως ανέφεραν καλά πληροφορημένες πηγές στο energia. Να σημειωθεί ότι η BP είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ 2 και από τους βασικούς διαπραγματευτές για την επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το αέριο στην Ευρώπη. Με αυτά τα δεδομένα, οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι στην πρώτη γραμμή θα διαγκωνισθούν ITGIκαι TAP, χωρίς να αποκλείεται και ο Nabucco, έστω και με μικρές πιθανότητες επιτυχίας. Το ερώτημα, βέβαια, που τίθεται είναι τι θα γίνει εάν στο τραπέζι προστεθεί τελικά και ο αγωγός της BP.
Οι αγωγοί, όπως είναι φυσικό, είχαν την τιμητική τους στο συνέδριο του ΙΕΝΕ. Χθες, μάλιστα, συζητήθηκε δημόσια και η δυνατότητα συνένωσης ITGI και TAP, μια προοπτική που φάνηκε αρχικά ότι είναι έτοιμες να συζητήσουν οι δύο πλευρές, αλλά τελικά εξέπνευσε άμεσα, καθώς η διαφωνία έγκειται στο γεγονός ότι κάθε μία υποστηρίζει κατηγορηματικά τη όδευση του δικού της αγωγού.
Πιο συγκεκριμένα ο διευθυντής Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ Κων. Καραγιαννάκος ανέφερε ότι η πλευρά της κοινοπραξίας του ITGI βλέπει θετικά την είσοδο και τρίτων μετόχων στον αγωγό και ότι θα ήταν διατεθειμένη να συζητήσει με τον TAP μια τέτοια δυνατότητα. «Το ζήτημα βέβαια είναι ποια από τις δύο διαδρομές θα συμφωνήσουμε να γίνει», υπερθεματίζοντας για τονITGI, ως πιο ώριμο, τεχνικά, έργο και με ξεκάθαρο ρυθμιστικό καθεστώς.
«Είμαστε ανοικτοί σε Έλληνα συνεταίρο», απάντησε ο Ricard Scoufias από τονTAP Greece. «Ασφαλώς, απαντάμε, αν ήταν η ΔΕΠΑ».
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το energia, συζητήσεις μεταξύ των εκπροσώπων των δύο αγωγών έγιναν πριν από ένα χρόνο, αλλά χωρίς αποτέλεσμα, καθώς η κάθε μία πλευρά εμμένει στην όδευση του δικού της αγωγού.
Έτσι, κι αλλιώς, πληροφορίες αναφέρουν ότι μια τέτοια συζήτηση είναι άνευ ουσίας, αν δεν περιλαμβάνει, όχι απλά την Edison, αλλά την ιταλική κυβέρνηση. Η τελευταία αποτελεί και τον κρίσιμο παράγοντα για την τύχη τόσο του ITGI όσο και του TAP. Πηγές που γνωρίζουν πολύ καλά το όλο θέμα έλεγαν στο energia ότι η ιταλική διοίκηση ποντάρει στον ITGI, αλλά, σε κάθε περίπτωση, «κλειδί» για την απόφαση του Μπακού θα είναι τα συμβόλαια που θα υπογραφούν με ιταλικές εταιρίες, αγοραστές του φυσικού αερίου. Αν δεν υπάρξουν πρώτα υπογραφές σε συμβόλαια από καταναλωτές του αζέρικου αερίου, καμία τράπεζα δεν θα «ξεκλειδώσει» χρηματοδότηση για οποιονδήποτε αγωγό, σημείωναν οι ίδιες πηγές. Η «υγεία» των δύο έργων εξαρτάται άμεσα από τον τελικό καταναλωτή, που λέγεται Ιταλία.
Το γεγονός αυτό έρχεται να «διασκεδάσει» και τους φόβους που αναπτύσσονται τον τελευταίο καιρό, μήπως τελικά ο Νότιος Διάδρομος περιθωριοποιηθεί, λόγω της αβεβαιότητας που δημιουργεί η κρίσιμη οικονομική κατάσταση της χώρας. Το είπε, άλλωστε, με σαφήνεια και ο κ. Scoufias, χθες, στο συνέδριο. Αναφερόμενος, ειδικότερα, στην απόφαση που αναμένεται από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2, υποστήριξε ότι θα πρέπει να υπάρχει βεβαιότητα για το μέλλον. Θετικό μήνυμα για την Ελλάδα, κατά την άποψη του, μπορεί να στείλει ο TAP.
Σε κάθε περίπτωση, σε αυτή τη φάση γίνονται ιδιαίτερα λεπτές διαπραγματεύσεις για την τελική απόφαση του Μπακού και ήδη οι αζέροι έχουν εισέλθει στην εξέταση λεπτομερειών για τις προτάσεις που κατατέθηκαν.
Πηγή energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου