Από την κρησάρα της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού θα περάσει η όποια απόφαση για πώληση της ΔΕΠΑ και αυτό είναι κάτι που το γνωρίζουν όλοι οι μετέχοντες, περιλαμβανομένης και της Gazrpom. Αυτό τονίζει ο υφ. ΠΕΚΑ Μάκης Παπαγεωργίου, ο οποίος ξεκαθαρίζει ότι εκτός από το τίμημα, κεντρικό ρόλο στην αποκρατικοποίηση παίζει και η συμμόρφωση του αγοραστή με τις στρατηγικές ενεργειακές επιδιώξεις της χώρας και της Ευρωζώνης.
Ο κ. Παπαγεωργίου κάνει ιδιαίτερη αναφορά στα ενθαρρυντικά αποτελέσματα των ερευνών για υδρογονάνθρακες, εκτιμώντας ότι εξίσου θετικά θα είναι και τα ευρήματα της επεξεργασίας των σεισμικών στοιχείων της PGS. Ο υφυπουργός αρμόδιος για την ενέργεια αποκαλύπτει ταυτόχρονα το σχεδιασμό της κυβέρνησης και τα επόμενα βήματα για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ και συνολικά για τον τομέα της ενέργειας, επισημαίνοντας ότι στο γεωπολιτικό τοπίο ενεργοποιείται και πάλι ο παράγοντας Ισραήλ.
Συνέντευξη στον Χάρη Φλουδόπουλο
- Βλέπουμε τους ξένους να πιέζουν συχνά με αντιφατικό και αντικρουόμενο τρόπο σε σχέση με την πώληση της ΔΕΠΑ. Το ερώτημα είναι ποια είναι η στρατηγική της Ελλάδας και εάν στόχος μας στην πώληση της εταιρείας αερίου είναι μόνο το τίμημα ή συνεξετάζονται και άλλες παράμετροι της ενεργειακής στρατηγικής;
Ούτως ή άλλως οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν διπλό στόχο αφενός την άντληση εσόδων αφετέρου τη δημιουργία ανάπτυξης και την προσέλκυση επενδύσεων. Η ΔΕΠΑ αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση. Η αποκρατικοποίησή της περιλαμβάνει δύο παραμέτρους: πρώτον να πετύχουμε το μεγαλύτερο δυνατό τίμημα και δεύτερον η πώληση να είναι συνεπής με όλες τις στρατηγικές επιλογές της χώρας, είτε πρόκειται για συμφωνίες που έχει υπογράψει το ελληνικό κράτος, είτε η ΔΕΠΑ ως εκπρόσωπος του ελληνικού κράτος. Και βέβαια να είναι σύμφωνη με τις προβλέψεις και τους κανόνες της ΕΕ στον τομέα της ενέργειας και ειδικά του φυσικού αερίου. Οι όροι αυτοί είναι σαφείς και όποιοι ενδιαφέρονται για την απόκτηση της ΔΕΠΑ τα ξέρουν ή οφείλουν να τα γνωρίζουν εκ των προτέρων. Είμαστε εντός της Ε.Ε. και δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να αγνοήσουμε τους ευρωπαϊκούς κανόνες της ενεργειακής στρατηγικής. Αυτό είναι δεδομένο.
- Ποιο ήταν το αντικείμενο στις συναντήσεις που έγιναν με τη Gazprom;
Από την ενημέρωση που έχω, είναι σαφές ότι ο κ. Μίλερ, ήρθε να βεβαιωθεί για δύο πράγματα: ότι ο διαγωνισμός είναι δίκαιος και ότι δεν έχει υπάρξει καμία αλλαγή στους όρους. Πάντως και η ρωσική εταιρεία και όλοι οι υπόλοιποι μετέχοντες στο διαγωνισμό γνωρίζουν ότι η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορεί να θέσει όρους στην πώληση. Η δική μας θέση είναι ότι εάν η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού εκδώσει μία απόφαση σε σχέση με την πώληση δεν υπάρχει άλλος δρόμος για εμάς παρά να την αποδεχθούμε και να την εντάξουμε στη διαδικασία. Δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς.
- Η ανανέωση της σύμβασης προμήθειας αερίου θα προηγηθεί της πώλησης;
Είναι εντελώς διαφορετικό σενάριο η ανανέωση της σύμβασης στην περίπτωση που αγοραστής της ΔΕΠΑ είναι η Gazprom και τελείως διαφορετικό εάν είναι κάποιος άλλος. Ακόμη και στη δεύτερη περίπτωση πάντως, η διάθεση της Ρωσίας είναι θετική. Το πιο πιθανό είναι να υπάρξει ανανέωση χρονικά μέχρι το 2030 – 2035. Εκείνο που έχει γίνει σαφές, είναι ότι η ρωσική πλευρά θα κάνει χρήση της διακρατικής συμφωνίας και θα διαθέσει μέσω της δικής της θυγατρικής κάποιες ποσότητες απευθείας στην ελληνική αγορά. Αυτό είναι λογικό, αφού δε θα είναι πλέον κρατική η ΔΕΠΑ.
- Ας περάσουμε τώρα στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ. Που βρίσκεται το θέμα, υπάρχει οριστική απόφαση για το μοντέλο και μπορεί να δούμε να έρθουν πιο μπροστά χρονικά κάποιες κινήσεις (ΑΔΜΗΕ);
Είχαμε αναλάβει τη δέσμευση απέναντι στην τρόικα να παρουσιάσουμε το βασικό μοντέλο της αποκρατικοποίησης. Αυτό έγινε στις αρχές Μαρτίου. Το βασικό αυτό μοντέλο θα εξεταστεί και από την ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, ώστε να δοθεί το πράσινο φως προτού προχωρήσουμε στις λεπτομέρειες. Προτείναμε τη δημιουργία μιας μικρής καθετοποιημένης ΔΕΗ, από την παραγωγή μέχρι την εμπορία, η οποία και θα τεθεί προς πώληση. Η εταιρεία αυτή μπορεί να έχει λιγνιτική παραγωγή, υδροηλεκτρική και φυσικό αέριο. Το μείγμα είναι κάτι που θα εξετάσουμε, ώστε να είναι σύμφωνο και με την ευρωπαϊκή οδηγία περί ελεύθερης αγοράς και ανταγωνισμού. Το μάξιμουμ μερίδιο αγοράς θα κυμαίνεται μεταξύ 25% και 30% στην παραγωγή, ενώ και στην εμπορία η θέση μας είναι ότι θα πρέπει η εταιρεία αυτή να έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει (παραγωγικά κοστολογικά κλπ) μερίδιο 30%. Σε επόμενη φάση, μέχρι τον Μάιο, θα παρουσιάσουμε το αναλυτικό σχέδιό μας που θα υπεισέρχεται σε θέματα όπως η πώληση μετοχικού ποσοστού της ΔΕΗ ή και ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ. Πάντως χρονικά, μόνον η νομική δουλειά που χρειάζεται να προηγηθεί πριν από την όποια κίνηση θέλει τουλάχιστον ενάμιση χρόνο.
-Ποιες είναι οι σκέψεις σας για τα δίκτυα, δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ;
Σε εταιρείες δικτύων δεν είναι σύνηθες να μπαίνουν στρατηγικοί επενδυτές, αφού επί της ουσίας η δραστηριότητά τους είναι ρυθμιζόμενη. Συνήθως μπαίνουν επενδυτές συγκεκριμένου προφίλ, όπως ταμεία κλπ. Εμείς ακόμη δεν έχουμε πάρει τις αποφάσεις μας. Το κεντρικό σκεπτικό μας εστιάζεται στο κομμάτι της χρηματοδότησης των αναγκαίων επενδύσεων που πρέπει να γίνουν για την ανανέωση και συντήρηση των υφιστάμενων και την κατασκευή των νέων δικτύων, όπως είναι η διασύνδεση των Κυκλάδων. Πρέπει να βρούμε την καλύτερη φόρμουλα άντλησης κεφαλαίων. Είναι σαφές και δεν υπάρχει συζήτηση για το γεγονός, ότι ο ο ΑΔΜΗΕ πρέπει να λειτουργεί εξυπηρετώντας όλους τους παρόχους. Το θέμα λοιπόν είναι πώς μπορούμε να εκμεταλλευτούμε καλύτερα τις δυνατότητες άντλησης κεφαλαίων για επενδύσεις. Το εάν αυτό θα γίνει με πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό είναι κάτι που θα δούμε στο μέλλον. Σε κάθε περίπτωση, ο έλεγχος των δικτύων παραμένει στο κράτος.
- Να μείνουμε λίγο στη ΔΕΗ. Η εταιρεία αντέχει να διατηρήσει το «χαράτσι» και το 2013 με δεδομένα τα προβλήματα ρευστότητας και επισφαλειών;
Ιδανικό θα ήταν να ξεκαθαρίζουμε σιγά, σιγά από όλες τις άλλες επιβαρύνσεις γενικά και στους λογαριασμούς της ΔΕΗ να μείνει μόνο το ρεύμα. Αυτή τη στιγμή όμως υπάρχει ανάγκη και ίσως η κυβέρνηση καταλήξει – δεν είναι ακόμη οριστικό - σε μια τέτοια λύση. Η ΔΕΗ σαν σύστημα μπορεί να το κάνει. Από οικονομικής πλευράς θα έλεγα, ότι η ΔΕΗ μπορεί να το κάνει μόνον εφόσον το ΕΕΤΗΔΕ είναι ξεχωριστό και δεν εξαρτάται ο λογαριασμός από την είσπραξη του τέλους, όπως ίσχυσε και φέτος.
- Τι γίνεται με τις προγραμματισμένες αυξήσεις στο ρεύμα; Υπάρχει θέμα περιορισμού του ποσοστού λόγω ρύπων;
Θα ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία, δηλαδή η ΔΕΗ θα καταθέσει στη ΡΑΕ κοστολογικά στοιχεία και τα στοιχεία αυτά θα εξεταστούν. Δεν είναι μόνο οι ρύποι. Εμείς έχουμε ήδη κάνει έναν προϋπολογισμό αλλά πρέπει να δούμε τα νέα στοιχεία. Και η μειωμένη τιμή των ρύπων είναι ένα από τα νέα στοιχεία. Πρέπει να περιμένουμε όμως λίγο.
- Σε σχέση με τις ΑΠΕ και το έλλειμμα του λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ υπάρχει θέμα κουρέματος των τιμών των φωτοβολταϊκών;
Το πρόβλημα του ΛΑΓΗΕ και γενικά των ΑΠΕ είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που μπορεί να τινάξουν όλο το σύστημα στον αέρα. Τα στοιχεία για το έλλειμμα ήδη δημοσιεύονται κάθε μήνα, επειδή ακριβώς θέλαμε να υπάρχει μια σαφής εικόνα για όλους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Φεβρουαρίου το έλλειμμα είναι 1,3 δις, ενώ εάν δεν είχαν ληφθεί τα μέτρα του καλοκαιριού θα ήταν 2,5 δις. Πρέπει λοιπόν να βρεθεί λύση. Δεν μπορεί να γίνονται συνέχεια διορθωτικές κινήσεις. Πρέπει να αρθούν οι στρεβλώσεις και να διορθωθούν πολλά προβλήματα. Στα φωτοβολταϊκά πρέπει να βρεθεί μια λύση-φόρμουλα και είμαστε σε συνεννόηση με όλους τους παράγοντες ακόμη και με τις τράπεζες. Η φόρμουλα αυτή θα πρέπει να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα και να περιλαμβάνει ένα σαφή χρονικό ορίζοντα μηδενισμού του ελλείμματος. Είναι προαπαιτούμενο της τρόικας, αλλά ακόμη και εάν δεν μας είχε ζητηθεί θα έπρεπε να το κάνουμε ούτως ή άλλως. Είναι σα να συντηρούμε μια βόμβα στα θεμέλια της αγοράς. Πρέπει να αντιληφθούν όλοι, ότι ή θα λυθεί το πρόβλημα και όλοι μαζί θα ωφεληθούν από την επιτυχία του εγχειρήματος ή το πρόβλημα θα είναι διαρκές όπως και το ρίσκο.
Ενθαρρυντικά τα στοιχεία από τις έρευνες για υδρογονάνθρακες
- Για τις εν εξελίξει έρευνες για υδρογονάνθρακες, πρόσφατα τόσο ο πρωθυπουργός όσο και εσείς είπατε ότι έχουμε καλές ελπίδες να εξελιχθεί η χώρα μας από διαμετακομιστικό κέντρο σε παραγωγό χώρα. Ποια είναι η εικόνα αυτή τη στιγμή;
Οι πρώτες ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές. Οι σεισμικές έρευνες είναι το πρώτο στοιχείο. Αναμένουμε να πάρουμε τις μελέτες και την εμπεριστατωμένη ανάλυση των στοιχείων το καλοκαίρι. Απ’ ό,τι φαίνεται και την ενημέρωση που έχουμε,και αυτή η εικόνα θα είναι θετική. Μετά πρέπει να περάσουμε στο δεύτερο στάδιο που είναι και το επιβεβαιωτικό. Αλλά τα πράγματα δείχνουν θετικά. Αυτό είναι γεγονός.
- Οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή επιταχύνουν τις διαδικασίες για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες ή μπορεί να δημιουργήσουν πιθανόν καθυστερήσεις; Που βρίσκεται αυτή τη στιγμή η συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ.
Όχι εμείς δεν πρόκειται να αλλάξουμε ρυθμό. Ακόμη και για το θέμα της ΑΟΖ εμείς έχουμε κινηθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην συναρτώνται οι έρευνες μας με την επίσημη ανακήρυξη των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών. Το πρόγραμμα δεν αλλάζει. Όσον αφορά στην τριμερή συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, εκείνο που μπορώ να σας πω είναι ότι μετά το σχηματισμό κυβέρνησης στο Ισραήλ, παρατηρούμε κινητικότητα και υπάρχει επανεμφάνιση και επαναδραστηριοποίηση όχι μόνο σε πολιτικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο ενδιαφέροντος ισραηλινών εταιρειών.
- Πως θα σχολιάζατε μία δήλωση που μας έκανε στο «Κ» ο γερμανός πρέσβης ότι η υπόθεση της ΑΟΖ είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων;
Θα έλεγα, ότι η Ελλάδα πάντα προσπαθεί να βελτιώσει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Αυτό φάνηκε και στις τελευταίες επαφές και συναντήσεις του Πρωθυπουργού. Η Ελλάδα καταβάλει προσπάθειες και θα συνεχίσει να καταβάλει για τη βελτίωση των σχέσεων με τους γείτονες. Αναμένουμε ανάλογες πρωτοβουλίες και από την Τουρκία.
- Ποιο ήταν το αντικείμενο στις συναντήσεις που έγιναν με τη Gazprom;
Από την ενημέρωση που έχω, είναι σαφές ότι ο κ. Μίλερ, ήρθε να βεβαιωθεί για δύο πράγματα: ότι ο διαγωνισμός είναι δίκαιος και ότι δεν έχει υπάρξει καμία αλλαγή στους όρους. Πάντως και η ρωσική εταιρεία και όλοι οι υπόλοιποι μετέχοντες στο διαγωνισμό γνωρίζουν ότι η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού μπορεί να θέσει όρους στην πώληση. Η δική μας θέση είναι ότι εάν η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού εκδώσει μία απόφαση σε σχέση με την πώληση δεν υπάρχει άλλος δρόμος για εμάς παρά να την αποδεχθούμε και να την εντάξουμε στη διαδικασία. Δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς.
- Η ανανέωση της σύμβασης προμήθειας αερίου θα προηγηθεί της πώλησης;
Είναι εντελώς διαφορετικό σενάριο η ανανέωση της σύμβασης στην περίπτωση που αγοραστής της ΔΕΠΑ είναι η Gazprom και τελείως διαφορετικό εάν είναι κάποιος άλλος. Ακόμη και στη δεύτερη περίπτωση πάντως, η διάθεση της Ρωσίας είναι θετική. Το πιο πιθανό είναι να υπάρξει ανανέωση χρονικά μέχρι το 2030 – 2035. Εκείνο που έχει γίνει σαφές, είναι ότι η ρωσική πλευρά θα κάνει χρήση της διακρατικής συμφωνίας και θα διαθέσει μέσω της δικής της θυγατρικής κάποιες ποσότητες απευθείας στην ελληνική αγορά. Αυτό είναι λογικό, αφού δε θα είναι πλέον κρατική η ΔΕΠΑ.
- Ας περάσουμε τώρα στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ. Που βρίσκεται το θέμα, υπάρχει οριστική απόφαση για το μοντέλο και μπορεί να δούμε να έρθουν πιο μπροστά χρονικά κάποιες κινήσεις (ΑΔΜΗΕ);
Είχαμε αναλάβει τη δέσμευση απέναντι στην τρόικα να παρουσιάσουμε το βασικό μοντέλο της αποκρατικοποίησης. Αυτό έγινε στις αρχές Μαρτίου. Το βασικό αυτό μοντέλο θα εξεταστεί και από την ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, ώστε να δοθεί το πράσινο φως προτού προχωρήσουμε στις λεπτομέρειες. Προτείναμε τη δημιουργία μιας μικρής καθετοποιημένης ΔΕΗ, από την παραγωγή μέχρι την εμπορία, η οποία και θα τεθεί προς πώληση. Η εταιρεία αυτή μπορεί να έχει λιγνιτική παραγωγή, υδροηλεκτρική και φυσικό αέριο. Το μείγμα είναι κάτι που θα εξετάσουμε, ώστε να είναι σύμφωνο και με την ευρωπαϊκή οδηγία περί ελεύθερης αγοράς και ανταγωνισμού. Το μάξιμουμ μερίδιο αγοράς θα κυμαίνεται μεταξύ 25% και 30% στην παραγωγή, ενώ και στην εμπορία η θέση μας είναι ότι θα πρέπει η εταιρεία αυτή να έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει (παραγωγικά κοστολογικά κλπ) μερίδιο 30%. Σε επόμενη φάση, μέχρι τον Μάιο, θα παρουσιάσουμε το αναλυτικό σχέδιό μας που θα υπεισέρχεται σε θέματα όπως η πώληση μετοχικού ποσοστού της ΔΕΗ ή και ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ. Πάντως χρονικά, μόνον η νομική δουλειά που χρειάζεται να προηγηθεί πριν από την όποια κίνηση θέλει τουλάχιστον ενάμιση χρόνο.
-Ποιες είναι οι σκέψεις σας για τα δίκτυα, δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ;
Σε εταιρείες δικτύων δεν είναι σύνηθες να μπαίνουν στρατηγικοί επενδυτές, αφού επί της ουσίας η δραστηριότητά τους είναι ρυθμιζόμενη. Συνήθως μπαίνουν επενδυτές συγκεκριμένου προφίλ, όπως ταμεία κλπ. Εμείς ακόμη δεν έχουμε πάρει τις αποφάσεις μας. Το κεντρικό σκεπτικό μας εστιάζεται στο κομμάτι της χρηματοδότησης των αναγκαίων επενδύσεων που πρέπει να γίνουν για την ανανέωση και συντήρηση των υφιστάμενων και την κατασκευή των νέων δικτύων, όπως είναι η διασύνδεση των Κυκλάδων. Πρέπει να βρούμε την καλύτερη φόρμουλα άντλησης κεφαλαίων. Είναι σαφές και δεν υπάρχει συζήτηση για το γεγονός, ότι ο ο ΑΔΜΗΕ πρέπει να λειτουργεί εξυπηρετώντας όλους τους παρόχους. Το θέμα λοιπόν είναι πώς μπορούμε να εκμεταλλευτούμε καλύτερα τις δυνατότητες άντλησης κεφαλαίων για επενδύσεις. Το εάν αυτό θα γίνει με πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό είναι κάτι που θα δούμε στο μέλλον. Σε κάθε περίπτωση, ο έλεγχος των δικτύων παραμένει στο κράτος.
- Να μείνουμε λίγο στη ΔΕΗ. Η εταιρεία αντέχει να διατηρήσει το «χαράτσι» και το 2013 με δεδομένα τα προβλήματα ρευστότητας και επισφαλειών;
Ιδανικό θα ήταν να ξεκαθαρίζουμε σιγά, σιγά από όλες τις άλλες επιβαρύνσεις γενικά και στους λογαριασμούς της ΔΕΗ να μείνει μόνο το ρεύμα. Αυτή τη στιγμή όμως υπάρχει ανάγκη και ίσως η κυβέρνηση καταλήξει – δεν είναι ακόμη οριστικό - σε μια τέτοια λύση. Η ΔΕΗ σαν σύστημα μπορεί να το κάνει. Από οικονομικής πλευράς θα έλεγα, ότι η ΔΕΗ μπορεί να το κάνει μόνον εφόσον το ΕΕΤΗΔΕ είναι ξεχωριστό και δεν εξαρτάται ο λογαριασμός από την είσπραξη του τέλους, όπως ίσχυσε και φέτος.
- Τι γίνεται με τις προγραμματισμένες αυξήσεις στο ρεύμα; Υπάρχει θέμα περιορισμού του ποσοστού λόγω ρύπων;
Θα ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία, δηλαδή η ΔΕΗ θα καταθέσει στη ΡΑΕ κοστολογικά στοιχεία και τα στοιχεία αυτά θα εξεταστούν. Δεν είναι μόνο οι ρύποι. Εμείς έχουμε ήδη κάνει έναν προϋπολογισμό αλλά πρέπει να δούμε τα νέα στοιχεία. Και η μειωμένη τιμή των ρύπων είναι ένα από τα νέα στοιχεία. Πρέπει να περιμένουμε όμως λίγο.
- Σε σχέση με τις ΑΠΕ και το έλλειμμα του λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ υπάρχει θέμα κουρέματος των τιμών των φωτοβολταϊκών;
Το πρόβλημα του ΛΑΓΗΕ και γενικά των ΑΠΕ είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που μπορεί να τινάξουν όλο το σύστημα στον αέρα. Τα στοιχεία για το έλλειμμα ήδη δημοσιεύονται κάθε μήνα, επειδή ακριβώς θέλαμε να υπάρχει μια σαφής εικόνα για όλους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Φεβρουαρίου το έλλειμμα είναι 1,3 δις, ενώ εάν δεν είχαν ληφθεί τα μέτρα του καλοκαιριού θα ήταν 2,5 δις. Πρέπει λοιπόν να βρεθεί λύση. Δεν μπορεί να γίνονται συνέχεια διορθωτικές κινήσεις. Πρέπει να αρθούν οι στρεβλώσεις και να διορθωθούν πολλά προβλήματα. Στα φωτοβολταϊκά πρέπει να βρεθεί μια λύση-φόρμουλα και είμαστε σε συνεννόηση με όλους τους παράγοντες ακόμη και με τις τράπεζες. Η φόρμουλα αυτή θα πρέπει να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα και να περιλαμβάνει ένα σαφή χρονικό ορίζοντα μηδενισμού του ελλείμματος. Είναι προαπαιτούμενο της τρόικας, αλλά ακόμη και εάν δεν μας είχε ζητηθεί θα έπρεπε να το κάνουμε ούτως ή άλλως. Είναι σα να συντηρούμε μια βόμβα στα θεμέλια της αγοράς. Πρέπει να αντιληφθούν όλοι, ότι ή θα λυθεί το πρόβλημα και όλοι μαζί θα ωφεληθούν από την επιτυχία του εγχειρήματος ή το πρόβλημα θα είναι διαρκές όπως και το ρίσκο.
Ενθαρρυντικά τα στοιχεία από τις έρευνες για υδρογονάνθρακες
- Για τις εν εξελίξει έρευνες για υδρογονάνθρακες, πρόσφατα τόσο ο πρωθυπουργός όσο και εσείς είπατε ότι έχουμε καλές ελπίδες να εξελιχθεί η χώρα μας από διαμετακομιστικό κέντρο σε παραγωγό χώρα. Ποια είναι η εικόνα αυτή τη στιγμή;
Οι πρώτες ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές. Οι σεισμικές έρευνες είναι το πρώτο στοιχείο. Αναμένουμε να πάρουμε τις μελέτες και την εμπεριστατωμένη ανάλυση των στοιχείων το καλοκαίρι. Απ’ ό,τι φαίνεται και την ενημέρωση που έχουμε,και αυτή η εικόνα θα είναι θετική. Μετά πρέπει να περάσουμε στο δεύτερο στάδιο που είναι και το επιβεβαιωτικό. Αλλά τα πράγματα δείχνουν θετικά. Αυτό είναι γεγονός.
- Οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή επιταχύνουν τις διαδικασίες για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες ή μπορεί να δημιουργήσουν πιθανόν καθυστερήσεις; Που βρίσκεται αυτή τη στιγμή η συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ.
Όχι εμείς δεν πρόκειται να αλλάξουμε ρυθμό. Ακόμη και για το θέμα της ΑΟΖ εμείς έχουμε κινηθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην συναρτώνται οι έρευνες μας με την επίσημη ανακήρυξη των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών. Το πρόγραμμα δεν αλλάζει. Όσον αφορά στην τριμερή συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, εκείνο που μπορώ να σας πω είναι ότι μετά το σχηματισμό κυβέρνησης στο Ισραήλ, παρατηρούμε κινητικότητα και υπάρχει επανεμφάνιση και επαναδραστηριοποίηση όχι μόνο σε πολιτικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο ενδιαφέροντος ισραηλινών εταιρειών.
- Πως θα σχολιάζατε μία δήλωση που μας έκανε στο «Κ» ο γερμανός πρέσβης ότι η υπόθεση της ΑΟΖ είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων;
Θα έλεγα, ότι η Ελλάδα πάντα προσπαθεί να βελτιώσει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Αυτό φάνηκε και στις τελευταίες επαφές και συναντήσεις του Πρωθυπουργού. Η Ελλάδα καταβάλει προσπάθειες και θα συνεχίσει να καταβάλει για τη βελτίωση των σχέσεων με τους γείτονες. Αναμένουμε ανάλογες πρωτοβουλίες και από την Τουρκία.
(από την εφημερίδα «Κεφάλαιο», 22/03/2013)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου