Τους αμέσως επόμενους μήνες αναμένεται το υπουργείο Περιβάλλοντος να τοποθετηθεί στο φλέγον ερώτημα της άρσης της απαγόρευσης πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ωστόσο οι απόψεις εμφανίζονται ακόμα διχασμένες. Η απαγόρευση επιβλήθηκε ως περιβαλλοντικό μέτρο, υπό την απειλή του νέφους, καθώς τα παλιά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα εξέπεμπαν πολλούς ρύπους και ειδικά μικροσωματίδια. Τα αιωρούμενα σωματίδια αποτελούν μεγάλο πρόβλημα για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν τα όρια, υποσκάπτοντας τη δημόσια υγεία. Ταυτόχρονα, υπάρχει και το πρόβλημα της νοθείας στο πετρέλαιο που παραμένει άλυτο. Οι υποστηρικτές της πετρελαιοκίνησης τονίζουν όμως ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα ντίζελ και πιο συγκεκριμένα εκείνα που ανταποκρίνονται στις ευρωπαϊκές προδιαγραφές εκπομπών Euro 5, έχουν εξαιρετικά περιορισμένους σωματιδιακούς και άλλους ρύπους. Τη θέση αυτή υποστηρίζει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), στελέχη του οποίου μιλώντας στην «Κ» τόνισαν ότι έχει έρθει η ώρα να ανάψει πράσινο φως για την πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Η «προβληματική» σχέση αυτοκινήτου- περιβάλλοντος εκφράζεται σε δύο επίπεδα. Το πρώτο αφορά την κλιματική αλλαγή, όπου έχει τεθεί ο στόχος περιορισμού των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για τα οποία ευθύνονται (το 25% των αερίων του θερμοκηπίου προέρχεται από τις μεταφορές πανευρωπαϊκά) και το δεύτερο αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση, με την ανάγκη περικοπής των ρύπων που συμβάλλουν στο νέφος. Λιγότερο καύσιμο Οσον αφορά το πρώτο επίπεδο το ντίζελ «συμφέρει». «Τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα καταναλώνουν έως 30% λιγότερο καύσιμο, γιατί η μηχανή τους έχει μεγαλύτερη απόδοση, άρα εκπέμπουν λιγότερο CO2», λέει στην «Κ» ο κ. Γιάννης Ζιώμας, αναπληρωτής καθηγητής της σχολής Χημικών Μηχανικών του Μετσοβείου Πολυτεχνείου. Οσον αφορά το νέφος, όμως οι επιφυλάξεις εξακολουθούν να υφίστανται. «Παρά την τεράστια πρόοδο που έχει επιτευχθεί στους κινητήρες τους και στα συστήματα αντιρύπανσης, τα αυτοκίνητα ντίζελ εκπέμπουν ακόμα μικροσωματίδια, ενώ τα βενζινοκίνητα έχουν μηδενικές εκπομπές», τονίζει ο κ. Ζιώμας. Τι προβλέπει συγκεκριμένα το Euro 5, το οποίο πρέπει να ικανοποιούν τα αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από την 1η Ιανουαρίου του 2011; Στα ντίζελ επιτρέπονται εκπομπές σωματιδίων 5 μγ/χλμ. (μείωση 80% από το Euro 4), ενώ στα βενζινοκίνητα μηδέν, εκτός από όσα λειτουργούν με απευθείας έγχυση, όπου και σε αυτά επιτρέπονται 5 μγ/χλμ. Οσον αφορά τα οξείδια του αζώτου στο ντίζελ το όριο είναι 180 μγ/χλμ., ενώ στη βενζίνη 60 μγ/χλμ., και στο μονοξείδιο του άνθρακα 500 μγ/χλμ. στο ντίζελ έναντι 1.000 μγ/χλμ. στη βενζίνη. Επίσης, στο ντίζελ προβλέπονται συνδυασμένες εκπομπές υδρογονανθράκων και οξειδίων του αζώτου 230 μγ/χλμ., ενώ στη βενζίνη οι συνολικοί υδρογονάνθρακες είναι 100 μγ/χλμ. Μεγάλο πρόβλημα και εμπόδιο αποτελεί η εκτεταμένη νοθεία στο ντίζελ, με προσμείξεις από πετρέλαιο θέρμανσης λόγω μικρότερης φορολόγησης κ.λπ., αφού τότε τα καυσαέρια του ντίζελ πολλαπλασιάζονται. Συμφέρει όμως οικονομικά το πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο, καθώς είναι αρκετά ακριβότερο -ως κόστος αγοράς- των βενζινοκίνητων; Οι υποστηρικτές του ντίζελ αναφέρουν πλεονεκτήματα στην αντοχή, την αξιοπιστία και τη ροπή του οχήματος. «Η απόσβεση του επιπλέον κόστους είναι συμφέρουσα όταν ένα αυτοκίνητο πραγματοποιεί περισσότερα από 15.000 χιλιόμετρα τον χρόνο», σημειώνει ο κ. Ζιώγας. Μεγάλο ποσοστό σε χώρες της Ε.Ε. Στην Ευρώπη τα πετρελαιοκίνητα οχήματα κάνουν θραύση, έχοντας κατακτήσει το 51% του συνόλου των Ι. Χ. αυτοκινήτων. Σε ορισμένες μάλιστα χώρες τα αυτοκίνητα ντίζελ έχουν συντριπτική υπεροχή, όπως στο Βέλγιο, όπου το 79% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν είναι ντίζελ, στη Γαλλία (77%), στην Πορτογαλία (69%). Η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με ποσοστό μόλις 4%, αφού απαγορεύεται η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πολύ υψηλό ποσοστό (πάνω του 50%) πετρελαιοκίνητων Ι. Χ. έχουν επίσης το Λουξεμβούργο, η Νορβηγία και η Ισπανία. Στη γερμανική αγορά αυτοκινήτου, που αποτελεί τη μεγαλύτερη στην Ευρώπη, τα αυτοκίνητα ντίζελ ήταν ήδη το 2007 το 48% του συνόλου. Πιο χαμηλή διείσδυση έχουν σε χώρες όπως η Ελβετία και η Σουηδία, αλλά κι εκεί σχεδόν το ένα στα τρία αυτοκίνητα καίει πετρέλαιο. «Στην Ευρώπη, βεβαίως, δεν αντιμετωπίζουν τα δύο ειδικά δικά μας προβλήματα, το νέφος των σωματιδίων και τη νοθεία των καυσίμων.Θα βοηθούσε πολύ στη λήψη της σωστής απόφασης η γνώση της προέλευσης των αιωρούμενων μικροσωματιδίων και του ποσοστού που προέρχεται από μεταφορές και Ι. Χ.», σχολιάζει ο κ. Ζιώμας. Aμεση προτεραιότητα για τον καθηγητή του ΕΜΠ είναι η αντικατάσταση των παλιών πετρελαιοκίνητων φορτηγών (με μέσο όρο ηλικίας 17 - 18 χρόνια) που είναι ιδιαίτερα ρυπογόνα.
Πηγή kahimerini.gr
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου