Σε πυλώνες της ΔΕΗ αλλά και σε ράγες του ΟΣΕ «σκόνταψαν» οι νέοι αυτοκινητόδρομοι. Στην Ιόνια Οδό, που συνδέει το Αντίρριο με τα Γιάννενα, στη φάση των κατασκευών διαπιστώθηκε ότι κοντά στην πρωτεύουσα της Ηπείρου, από το 175ο έως το 182ο χλμ., ο νέος οδικός άξονας συναντά το δίκτυο υψηλής τάσης και για να προχωρήσουν τα έργα χρειάζεται να μετατοπιστούν οι τεράστιοι πυλώνες.
Με βάση τη σύμβαση, το έργο της μετατόπισης έχει φορτωθεί στη ΔΕΗ, η οποία διαμηνύει προς κάθε κατεύθυνση ότι είναι εταιρεία εισηγμένη στο χρηματιστήριο και δεν προτίθεται να διαθέσει πάνω από 8 εκατ. ευρώ για ένα έργο που δεν την αφορά!
Η νέα χάραξη στην εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών-Πύργου συναντά το σιδηροδρομικό δίκτυο σε 54 διαφορετικά σημεία! Στην πλειονότητά τους είναι ισόπεδες διαβάσεις, που πλέον καταργούνται, αλλά υπάρχουν και νέες διασταυρώσεις. Οι κατασκευαστές του αυτοκινητόδρομου περιμένουν τον ΟΣΕ να ολοκληρώσει τα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηρόδρομου που έχουν σταματήσει εδώ και μια τριετία και μόνον σε ορισμένα σημεία προχωρούν με ρυθμό χελώνας.
Σοβαρά εμπόδια έχουν ανακύψει στις περισσότερες από τις πέντε μεγάλες εργολαβίες, που αφορούν καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τη μεταφορά δικτύων κοινής ωφέλειας και τις αρχαιολογικές ανασκαφές. Είναι τα «αγκάθια» των συμβάσεων του 2007 και σε τελευταία ανάλυση η «χαρά των εργολάβων», που ποντάρουν στις καθυστερήσεις του Δημοσίου στις υποχρεώσεις του για να ζητούν αποζημιώσεις ή «συμψηφισμό» σε δικές τους αδυναμίες. Το αποτέλεσμα πάντως βαρύνει τα έργα, προκαλώντας καθυστερήσεις από ένα έως και δύο χρόνια.
Ηδη έχει τρέξει το 50 έως και 60% του συμβατικού χρόνου και έχει υλοποιηθεί το 13 έως 24% των κατασκευών. Μόνον σε δύο περιπτώσεις έχουν ξεπεράσει το 50%. Αυτό όμως δεν εμποδίζει τους εργολάβους να προχωρούν σε αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, αλλά και πύκνωση των σταθμών είσπραξης...
Οι απαλλοτριώσεις, με βάσει τις συμβάσεις, έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ώς τα μέσα του 2009, με την προϋπόθεση ότι θα εξασφαλιστούν περίπου 250 εκατ. ευρώ για αποζημίωση των ιδιοκτητών, που δεν είναι εύκολη υπόθεση στην εποχή του ΔΝΤ. Υπάρχει η δυνατότητα της επίταξης, που όμως προϋποθέτει αποζημίωση του ιδιοκτήτη για τα κτίρια και για τα έσοδα από τις καλλιέργειες. Επιπλέον πρέπει να συμφωνήσουν όλοι οι ιδιοκτήτες και αυτό κάνει πιο δύσκολο το εγχείρημα σε ακίνητα που έχουν μεγάλη αξία. Ετσι, το Δημόσιο περιμένει τις αποφάσεις των δικαστηρίων, που καθυστερούν έως και τέσσερα χρόνια, αφού υπάρχει το δικαίωμα της ένστασης για τον ιδιοκτήτη.
Οι αρχαιολογικές ανασκαφές είναι ο μεγάλος μπελάς για τα έργα, παρ' όλα αυτά οι συμβάσεις των αυτοκινητόδρομων προβλέπουν ότι θα ολοκληρωθούν μέσα σε έξι μήνες! Οι προθεσμίες όμως είναι εξωπραγματικές. Είναι ενδεικτικό ότι στον κλάδο Λεύκτρο-Σπάρτη, που συμπληρώνει τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, έχουν βρεθεί σημαντικά δείγματα της βυζαντινής περιόδου και μάλιστα σε τοποθεσίες μη αναμενόμενες.
Το τελευταίο διάστημα το υπουργείο Υποδομών επεξεργάζεται ένα μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο Πολιτισμού, ώστε οι αρχαιολόγοι να κάνουν το καθήκον τους και τα έργα να προγραμματίζονται σωστά, αφού η καθυστέρηση σημαίνει επιβάρυνση του προϋπολογισμού και μάλιστα σε βάρος του Δημοσίου.
Το υπουργείο Υποδομών, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζει λύσεις τύπου fast track για να ξεμπλοκάριει τις απαλλοτριώσεις, αλλά και τροποποιήσεις των συμβάσεων, που αναμένεται να υποβληθούν για ψήφιση από τη Βουλή ώς το τέλος του χρόνου. Προς το παρόν προχωρεί με εντατικούς ρυθμούς στην καταγραφή των προβλημάτων:
1 ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ. Στην ίδια εργολαβία, εκτός από τους πυλώνες της ΔΕΗ, υπάρχουν μεγάλα προβλήματα με τα δίκτυα της ΔΕΗ, αφού χρειάστηκαν περίπου 100 παρεμβάσεις σε υποδομές της χαμηλής και μεσαίας τάσης, που έγιναν από τους κατασκευαστές και τα έξοδα παραπέμφθηκαν στο υπουργείο Υποδομών.
Στην περιοχή της Κλόκοβας υπάρχει καθυστέρηση λόγω προσφυγών των τοπικών αρχών για τη διαφύλαξη της προστατευόμενης ζώνης. Μεγάλες είναι και οι καθυστερήσεις στην παράδοση των χώρων για την ανάπτυξη των εργοταξίων, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του 2008 και σήμερα, μετά την επιτάχυνση του τελευταίου διμήνου, μόλις έφθασε στο 42% των υποχρεώσεων του Δημοσίου. Ειδικά στο τμήμα Αρτα-Γιάννενα είναι μόλις στο 15%.
Είναι ενδεικτικό ότι έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα έργα στις στροφές της Υλίκης, στον αυτοκινητόδρομο Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας που ανήκει στην ίδια εργολαβία, αλλά δεν μπορεί να αξιοποιηθεί από τους οδηγούς γιατί καθυστερεί η απαλλοτρίωση ενός χωραφιού που φρενάρει έργα σε μήκος περίπου 2 χλμ.
2 ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟ-ΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. Ο γνωστός ως Ε-65 αποτελεί νέο οδικό άξονα που θα εξυπηρετεί τη δυτική Θεσσαλία. Οι χώροι για την ανάπτυξη των εργοταξίων έχουν εξασφαλιστεί μόνο σε τμήμα 25 χλμ. στους ορεινούς όγκους, προς την πλευρά των Γρεβενών, όπου όμως το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει επιβάλει διακοπή των έργων για να υποβληθεί μελέτη προστασίας της καφέ αρκούδας.
Στο υπόλοιπο κομμάτι μπορούν να προχωρήσουν τα έργα, αλλά δεν έχουν εξασφαλιστεί από το Δημόσιο οι χώροι, επειδή απαιτούνται απαλλοτριώσεις. Με βάση τη σύμβαση στο τέλος του 2009, το Δημόσιο όφειλε να παραδώσει τον πρώτο σταθμό διοδίων στο «Πέταλο» του Μαλιακού, κοντά στις Θερμοπύλες, τα έσοδα του οποίου διατίθενται για τη χρηματοδότηση των έργων στον Ε-65.
3 ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ. Ο εκσυγχρονισμός του εθνικού δρόμου Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος καθυστερεί λόγω των απαλλοτριώσεων σε ορισμένα κομμάτια στην παραλιακή ζώνη των νομών Κορινθίας και Αχαΐας. Στα Βραχνέικα εκκρεμεί προσφυγή των τοπικών αρχών για αλλαγή στη χάραξη του δρόμου ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις στην κατοικημένη περιοχή. Πρόκειται για τμήμα 10 χλμ., για το οποίο θα χρειαστεί να διατεθούν επιπλέον 100 εκατ. ευρώ.
Ο μεγάλος «πονοκέφαλος» είναι η διέλευση από τον υγρότοπο του Καϊάφα, που μετά την απόφαση του ΣτΕ επηρεάζει τα έργα σε μήκος 25 χλμ.Οι εναλλακτικές λύσεις που έχουν επεξεργαστεί τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος προβλέπουν ή διακοπή του αυτοκινητόδρομου μετά τον Αλφειό ή ανατολική παράκαμψη που θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό κατά 200 εκατ. ευρώ.
Πηγή enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου