Η Παγκόσμια Τράπεζα ανέθεσε πρόσφατα στον διεθνή οίκο Συμβούλων Mott MacDonald ( www .mottmac .com), το έργο της ιδιωτικοποίησης της Διανομής και Προμήθειας της κρατικής εταιρείας ηλεκτρισμού του Κοσόβου. Ως γνωστόν η κυβέρνηση του Κοσόβου προχωρά ταχύτατα στη πλήρη αναδιάρθρωση της τοπικής ηλεκτρικής εταιρείας ΚΕΚ με τον διαγωνισμό γιά την πώληση του σταθμού παραγωγής «Κόσοβο Β» ισχύος 600 MW, την εκχώρηση δικαιωμάτων γιά την εκμετάλλευση ενός νέου λιγνιτορυχείου και την κατασκευή ενός νέου θερμικού σταθμού ισχύος περί τα 600 MW, να ολοκληρώνεται μέσα στο 2011 και με την ΔΕΗ να βρίσκεται στη λίστα των 5 προεπιλεγμένων υποψηφίων επενδυτών.
Ο νικητής του διαγωνισμού θα συνάψει εικοσαετή σύμβαση πώλησης της ισχύος με την ΚΕΚ (Ρ ower Ρ urchase Α greement), θα αναλάβει την υποχρέωση να εκσυγχρονίσει το «Κόσοβο Β» αλλά και την υποχρέωση να εφοδιάζει με λιγνίτη και τον σταθμό «Κόσοβο Α» μέχρι αυτός τελικά να αποσυρθεί περί το 2017, όταν δηλαδή η πρώτη νέα μονάδα παραγωγής θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Ταυτόγχρονα προωθείται με ταχύτατους ρυθμούς ο διαχωρσμός και η αποτίμηση του δικτύου Διανομής καθώς και η διαδικασία προ-επιλογής των υποψηφίων επενδυτών γιά το κομμάτι της Διανομής και Προμήθειας της ΚΕΚ.
Ο ιδιώτης επενδυτής σε αυτό τον δεύτερο διαγωνισμό που επίσης αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2011 θα είναι ο τελικός αποδέκτης της μακροχρόνιας σύμβασης με την ιδιωτική εταιρεία παραγωγής ενώ αναλαμβάνει και τις υποχρεώσεις «υπηρεσιών κοινής ωφελείας». Το ηλεκτρικό σύστημα του Κοσόβου έχει συνολική ετήσια ζήτηση περί τις 4.3 ΤWh (πέραν των ιδίων καταναλώσεων σε Παραγωγή και Ορυχεία), αλλά κρατά το Ευρωπαικό αρνητικό ρεκόρ σε «εμπορικές απώλειες» της τάξης του 20%, ενώ μόλις το 81% των οφειλομένων από τους καταναλωτές συλλέγεται. Το αποτέλεσμα είναι δυσβάστακτο γιά τον κρατικό προυπολογισμό που επιδοτεί την συνεχιζόμενη λειτουργία της ΚΕΚ, ενώ η τελευταία αδυνατεί να χρηματοδοτήσει τις άμεσα αναγκαίες επενδύσεις στα δίκτυα της.
Μιλώντας στο www.energia.gr ο Διευθυντής έργου της Mott MacDonald κος Νίκος Φρυδάς, σημείωσε πως οι 2 διαγωνισμοί είναι ουσιαστικά αλληλένδετοι μεταξύ τους εφόσον η πιστοληπτική και επιχειρησιακή ικανότητα της εταιρείας Διανομής αποτελεί σημαντικό παράγοντα γιά την επιτυχή διασφάλιση της χρηματοδότησης της επένδυσης στην παραγωγή με ευνοικούς όρους μέσω της μεθόδου “project financing”. Η είσοδος ιδιώτη επενδυτή στην Διανομή και Προμήθεια αναμένεται να καταπολεμήσει την ενδημούσα διαφθορά που συνεπικουρεί στη διατήρηση του απαράδεκτα υψηλού ποσοστού εμπορικών απωλειών, ενώ οι ιδιωτικές επενδύσεις στα δίκτυα (κάτω φυσικά από τα ανάλογα κίνητρα) θα συντελέσει στη μείωση των τεχνικών απωλειών αντισταθμίζοντας έτσι εν μέρει τις αναμενόμενες αυξήσεις των τιμολογίων που απαιτούνται γιά να αντανακλούν το μακροπρόθεσμο οριακό κόστος των νέων επενδύσεων σε παραγωγή και ορυχεία.
Η επιτυχής έκβαση του όλου εγχειρήματος τονίζει ο κος Φρυδάς, έγκειται σε μιά λεπτή ισορροπία μεταξύ των αντικρουομένων απαιτήσεων της κυβέρνησης γιά (μειοψηφική) συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας Παραγωγής και Ορυχείων, την περιορισμένη δυνατότητα της αύξησης των τιμολογίων με ταυτόγχρονη σταδιακή έκλειψη των κρατικών επιδοτήσεων, και τα ρυθμιστικά κίνητρα που θα θεσπισθούν με στόχο κυρίως τον περιορισμό των τεχνικών και εμπορικών απωλειών. Η τελική μεθοδολογία είναι ακόμα υπό επεξεργασία αλλά αναμένεται να δημοσιευθεί πριν από το διαγωνισμό από την Ρυθμιστική Αρχή η οποία και θα αναλάβει την δέσμευση γιά την απαράβατη τήρησή της.
Οι υποψήφιοι επενδυτές χωρίζονται κυρίως σε δύο κατηγορίες: αφενός σε Στρατηγικούς επενδυτές με γενικότερη παρουσία στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης ( CEZ, Verbund, EVN, ENEL, Cilik) οι οποίοι αποβλέπουν στο μακροπρόθεσμο συγκριτικό πλεονέκτημα του να είναι κάτοχοι 1200 MW ενός από τα φθηνότερα δυναμικά θερμικής παραγωγής στην περιοχή, και αφετέρου των θεσμικών επενδυτών (κυρίως private equity funds) που σε συνδυασμό με μιά ομάδα Μάνατζμεντ αποβλέπουν στην γρήγορη επιχειρησιακή βελτίωση του τομέα μέσα σε μία ή δύο ρυθμιστικές περιόδους (4 – 8 χρόνια) και εν συνεχεία μεταπώληση της εταιρείας.Σε κάθε περίπτωση, καταλήγει ο κος Φρυδάς, το 2011 θα είναι εξαιρετικά κρίσιμο καθώς η βιωσιμότητα ολόκληρου του ηλεκτρικού τομέα του Κοσόβου εξαρτάται από την επιτυχή έκβαση των δύο συνδυασμένων διαδικασιών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου