Στο... όνομα της κλιματικής αλλαγής, όλες σχεδόν οι χώρες του πλανήτη έχουν δεσμευθεί για προώθηση των λεγόμενων «πράσινων επενδύσεων» προκειμένου να μειωθούν δραστικά τα επίπεδα του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Ειδικότερα στον τομέα των οδικών μετακινήσεων, οι οποίες ευθύνονται για περίπου το 23% των παγκόσμιων εκπομπών ρύπων, έχουν ανακοινωθεί ιδιαίτερα... μεγαλεπήβολα σχέδια, τα οποία όμως, δεν μπορούν να έχουν εφαρμογή σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα.
προώθηση π.χ. του υδρογόνου ως καυσίμου για τη μετακίνηση θεωρείται η καλύτερη λύση για το περιβάλλον (εφόσον όμως η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται εξ ολοκλήρου από ΑΠΕ), ωστόσο για την ώρα η τεχνολογία αυτή είναι πανάκριβη και δεν μπορεί να έχει εφαρμογή σε ευρεία κλίμακα.
Ενδιαφέρουσα είναι η πρόταση του κ. Κωνσταντίνου Βαφείδη, διευθυντή του τμήματος συστημάτων μεταδοσης και εναλλακτικών μορφών κίνησης της Fiat Powertrain Technologies για την εφαρμογή όλων σχεδόν των τύπων καυσίμου που υπάρχουν στην αγορά, αναλόγως με τη χρήση που γίνεται σε κάθε τομέα.
H τεχνολογία φυσικού αερίου θεωρείται ιδανική για οχήματα μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, ταξί, διανομές, οχήματα δημόσιας χρήσης κ.λ.π.), τα οποία μπορούν να ανεφοδιαστούν κεντρικά στο τέλος της βάρδιας.
Το φυσικό αέριο θεωρείται κατάλληλο και για ιδιωτική χρήση σε μέρη όπου η διανομή είναι ανεπτυγμένη. Οι κινητήρες διπλού καυσίμου (βενζίνη - φυσικού αερίου CNG) αποτελούν μια γέφυρα για την υλοποίηση αυτού του σεναρίου.
Η υβριδική τεχνολογία συνίσταται ιδιαίτερα για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που κάνουν διακίνηση εμπορευμάτων μέσα στην πόλη. Σε συνδυασμό με αποδοτικούς σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες, εξασφαλίζεται ένα πλεονέκτημα της τάξης του 25% στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα με προσιτό κόστος, λαμβάνοντας υπόψη την ετήσια διανυόμενη απόσταση και το αρχικό κόστος αγοράς των οχημάτων αυτών.
Η ηλεκτροκίνηση είναι κατάλληλη για τα δημόσια οχήματα πολλαπλών χρήσεων με προκαθορισμένες, σύντομες διαδρομές μέσα στις πόλεις (π.χ. αστικός καθαρισμός, ταχυδρομικές μεταφορές κ.λπ.) που επιτρέπουν τη συντήρηση και την επαναφόρτιση του οχήματος στη βάση του.
Η τεχνολογία βενζίνης θα διατηρήσει τη θέση της στην ιδιωτική μεταφορά, αλλά η χρήση της θα πρέπει σταδιακά να περιοριστεί στα μικρά αυτοκίνητα, τα οποία παράλληλα θα πρέπει να υιοθετήσουν όλα τα σύγχρονα μέτρα μείωσης στην κατανάλωση καυσίμων (όπως είναι π.χ. η μείωση του κυβισμού, ο έλεγχος των βαλβίδων, η υπερτροφοδότηση, λειτουργία stop & start κ.ο.κ.).
Η πετρελαιοκίνηση οι μοντέρνες τεχνολογίες diesel μπορούν να χαρακτηριστούν τόσο «καθαρές» όσο είναι σήμερα οι τεχνολογίες βενζίνης.
Θεωρείται ιδανική για ιδιωτική και δημόσια μεταφορά, που περιλαμβάνει μεσαία, μεγάλα, ή βαρύτερα οχήματα και ενδείκνυται κυρίως για δρομολόγια εκτός πόλης και στους αυτοκινητόδρομους.
Αβαντάζ και ντεσαβαντάζ
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
- Η ηλεκτρική ενέργεια είναι ένας ευέλικτος ενεργειακός φορέας που παράγεται με ποικίλους τρόπους, από τον άνθρακα ή το πετρέλαιο μέχρι τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (αιολικής και ηλιακής). Επίσης το ηλεκτρικό όχημα με μπαταρίες (BEV) είναι ένα αυτοκίνητο μηδενικών εκπομπών ρύπων.
- Η χωρητικότητα αποθήκευσης ενέργειας και ως εκ τούτου, η αυτονομία τους είναι τουλάχιστον 10 φορές χαμηλότερη από αυτή των συμβατικών οχημάτων. Παράλληλα, το κόστος του συστήματος αποθήκευσης της ενέργειας είναι ακόμη υψηλότερο και απαιτεί εγκαταστάσεις επαναφόρτισης.
- Αποτελεί το ιδανικό καύσιμο, όμως δυστυχώς δεν μπορεί να βρεθεί ελεύθερο στη φύση.
- Παράγεται με υψηλό ενεργειακό κόστος, ανάλογα με τη μέθοδο και τη μείξη πηγών ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης, θέματα που σχετίζονται με το δίκτυο διανομής και την ασφάλεια του υδρογόνου είναι εξαιρετικά δύσκολο να διευθετηθούν.
- Είναι ένα ελεύθερο διαθέσιμο φυσικό καύσιμο. Χαρακτηρίζεται από μεγάλα αποθέματα, πολύ χαμηλό ενεργειακό κόστος εξαγωγής, σχεδόν μηδενικές εκπομπές βαρέων υδρογονανθράκων, σημαντική μείωση του διοξειδίου του άνθρακα και των ρυπογόνων εκπομπών.
- Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις συμβατικές μηχανές κύκλου Otto με οικονομία από άποψη εκπομπών CO2 και λειτουργικών δαπανών.
- Δεδομένου ότι είναι παράγωγο του πετρελαίου, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως «μελλοντικό εναλλακτικό» καύσιμο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου