Παρασκευή 31 Δεκεμβρίου 2010

Με ...Σταλινικό Ποσοστό η ΔΕΗ στο Νέο «ΔΕΣΜΗΕ»


Η επόμενη ημέρα της υιοθέτησης του μοντέλο ΙΤΟ (International Transmission Operator – Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς) από το ΥΠΕΚΑ φέρνει και ζυμώσεις περί της διαδικασίας που πρέπει να ακολουθηθεί για την εφαρμογή του. Ως πιθανότερο σενάριο φέρεται η αποτίμηση παγίων της Διεύθυνσης Μεταφοράς της ΔΕΗ και του ΔΕΣΜΗΕ, με αποτέλεσμα η συγχώνευση στο νέο διαχειριστή να φέρνει την κρατική επιχείρηση ηλεκτρισμού ως μέτοχο με ποσοστό που θυμίζει εκλογές σε χώρα του πρώην σοβιετικού μπλοκ!


Η πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου έδωσε και τυπικά τέλος σε ένα σίριαλ που εξελισσόταν με αρκετό σασπένς, ειδικά καθώς είχε διαφανεί μία αρχική πρόθεση των Βρυξελών να πιέσουν για ριζοσπαστική λύση στον τομέα της Μεταφοράς.

Η Κομισιόν, βεβαίως, έχει ανακοινώσει ότι προτίθεται να παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τον τρόπο με τον οποίο το ΙΤΟ εφαρμόζεται, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες 8 χώρες – μέλη, αλλά σε κάθε περίπτωση η υπουργική ανακοίνωση έφερε ανακούφιση στην ΔΕΗ, η οποία θα δει τον ΔΕΣΜΗΕ, που διαχειρίζεται τώρα το σύστημα μεταφοράς ηλέκτρισμού, να συγχωνεύεται με τη Διεύθυνση Μεταφοράς της ΔΕΗ σε μία θυγατρική εταιρεία της τελευταίας, η οποία θα λειτουργεί ανεξάρτητα σε ένα μοντέλο που θυμίζει ΔΕΠΑ με ΔΕΣΦΑ στην αγορά φυσικού αερίου.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τις πρώτες διαθέσιμες πληροφορίες, για να προχωρήσει αυτή η συγχώνευση, θα προηγηθεί αποτίμηση παγίων τόσο στη Διεύθυνση Μεταφοράς της ΔΕΗ, όσο και στον ΔΕΣΜΗΕ, με την αξία των πρώτων να βαραίνουν προφανέστατα, αφού μιλάμε για τα δίκτυα μεταφοράς της ΔΕΗ για τα οποία οι πρώτες εκτιμήσεις μιλούν με όρους της τάξης των 2 – 3 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Η εισφορά των παγίων στη νέα διεύθυνση θα δημιουργήσει έτσι μια πραγματικότητα που θα φέρει την ΔΕΗ με ποσοστό κοντά στο 100%, με το Δημόσιο να περιορίζεται σε ασήμαντη συμμετοχή, ενώ τώρα κατέχει το 51% του Διαχειριστή. Η εξέλιξη, φυσιολογικά, παραπέμπει στις καλένδες και το αίτημα των ιδιωτών παραγωγών για συμμετοχή στο διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς, όπως άλλωστε προέβλεπε ο αρχικός νόμος περί απελευθέρωσης της εγχώριας αγοράς ενέργειας, ο οποίος, ωστόσο, δεν εφαρμόστηκε ποτέ.

Αυτή ακριβώς η πραγματικότητα είναι που καθιστά εκ των πραγμάτων ιδιαίτερα δύσκολη την αποφυγή νέων εντάσεων στην αγορά, σε σχέση με τις στρεβλώσεις που έχουν επανειλημμένα καταγγελθεί ότι δημιουργεί ο τρόπος λειτουργίας της ακόμη και υπό την ευθύνη του, εκτός ΔΕΗ, ΔΕΣΜΗΕ.

Επιπλέον, ένα ακόμη ζήτημα που χρήζει επίλυσης σχετίζεται με τη “μαύρη τρύπα” των 100 εκατ. ευρώ που φέρει ο ΔΕΣΜΗΕ – σχεδόν το ήμισυ της οποίας βαραίνει ήδη την ΔΕΗ – η οποία έχει τις ρίζες της στην διατήρηση του τέλους ΑΠΕ σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να είναι ελλειμματικός συγκεκριμένος λογαριασμός.

Θυμίζουμε ότι οι ορκωτοί ελεγκτές έχουν κρίνει ως απαραίτητη την αύξηση κεφαλαίου τουλάχιστον κατά 25 εκατ. ευρώ για τον ΔΕΣΜΗΕ και είναι ενδιαφέρον εάν αυτό το ποσό, τελικώς, δοθεί και, φυσικά, εάν καταβληθεί από την ΔΕΗ.

Πηγή energia.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου