Μέχρι στιγμής έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Χρηστών για τη Ρεβυθούσα 15 χρήστες, εκ των οποίων συμβάσεις ΥΦΑ με το ΔΕΣΦΑ έχουν συνάψει μόνον 6 εταιρίες, ήτοι, η ΔΕΠΑ, η ΔΕΗ, η Motor Oil, η Protergia, η Αλουμίνιον και η M&M (σύμπραξη ομίλου Μυτιληναίος και Motor Oil).
Το πρώτο ιδιωτικό φορτίο LNG για τη Ρεβυθούσα έφθασε το Μάιο του 2010. Έκτοτε και παρά το γεγονός ότι εγράφησαν στο Μητρώο Χρηστών αρκετοί υποψήφιοι χρήστες, εντούτοις, αυτοί που έκαναν χρήση των δυνατοτήτων της Ρεβυθούσας ήταν το 1/3. Ο περιορισμένος αριθμός συμβάσεων που έχουν γίνει ως τώρα με το ΔΕΣΦΑ αποδίδεται στην αύξηση των τιμών στην αγορά spot και στη δυσκολία ανεύρεσης φορτίων LNG, καθώς έχει αυξηθεί κατακόρυφα η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου, μετά το ατύχημα της Φουκουσίμα. Αν συνυπολογισθεί και η δύσκολη οικονομική συγκυρία της χώρας, με συνέπεια να μη διευκολύνονται με πιστώσεις ενδιαφερόμενοι εγχώριοι αγοραστές LNG, μπορεί να εξηγηθεί γιατί στο πρόγραμμα εκφορτώσεων του ΔΕΣΦΑ το 2012 συμπεριλαμβάνονται μόνον 4 χρήστες. Εκτός από την Edison και την Ήρων στο τελικό πρόγραμμα που έχει δημοσιοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ συμπεριλαμβάνονται η ΔΕΠΑ και η ΔΕΗ. Να σημειωθεί ότι οι δύο πρώτοι δεν έχουν συνάψει ακόμη συμβάσεις με το ΔΕΣΦΑ, κάτι το οποίο, σύμφωνα με τη συνήθη πρακτική, γίνεται λίγο πριν από την έλευση του φορτίου.
Σήμερα η χωρητικότητα της Ρεβυθούσας ανέρχεται σε 130.000 κ.μ. LNG. Στους πρώτους 10 μήνες του 2011 η μέγιστη ημερήσια κατανάλωση ανήλθε σε 18,11 εκατ. κ.μ., με τη μέση κατανάλωση να φθάνει στα 12,07 εκατ. κ.μ. Αντίστοιχα, για το σύνολο του 2010, η μέση ημερήσια κατανάλωση ήταν 9,94 εκατ. κ.μ. και η μέγιστη 16,85 εκατ. κ.μ.
Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των χρηστών μεταφοράς στις παραλαβές φυσικού αερίου από το εθνικό σύστημα μεταφοράς, η ΔΕΠΑ έχει το μερίδιο του λέοντος, με 86% και ακολουθούν, η ΔΕΗ με 5%, ο όμιλος Μυτιληναίος με 5% και η Motor Oil με 4%. Σε ό,τι έχει να κάνει με τη συμμετοχή των χρηστών ΥΦΑ στις εγχύσεις ΥΦΑ στο εθνικό σύστημα μεταφοράς και πάλι η ΔΕΠΑ εμφανίζεται με το μεγαλύτερο ποσοστό, ήτοι, 48% και ακολουθούν, ο όμιλος Μυτιληναίος με 20%, η ΔΕΗ με 16% και η Motor Oil με 16%.
Ο ΔΕΣΦΑ, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τη Ρεβυθούσα και να προσελκύσει μακροχρόνιους χρήστες, έχει δρομολογήσει την κατασκευή 3ης δεξαμενής, με παράλληλη αύξηση της δυναμικότητας αεριοποίησης. Η 3η δεξαμενή, η οποία εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμη το 2014, θα έχει χωρητικότητα 95.000 κ.μ. και θα αυξήσει τη συνολική αποθηκευτική ικανότητα του σταθμού της Ρεβυθούσας σε 225.000 κ.μ. LNG από 130.000 κ.μ. που είναι σήμερα. Όσο για τη δυναμικότητα αεριοποίησης από 1000 κ.μ. την ώρα που είναι σήμερα θα φθάσει τα 1400 κ.μ.
Με την επένδυση αυτή ο ΔΕΣΦΑ επιδιώκει να εξυπηρετήσει μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG, καθώς, όπως είπε στο energia ο προϊστάμενος του Τμήματος Διαχείρισης και Τιμολόγησης Συμβάσεων του ΔΕΣΦΑ Πιέρρος Χατζηγιάννης, η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου έχει μεγαλώσει. Επειδή η Ρεβυθούσα, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην εκφόρτωση πολύ μεγάλων φορτίων, τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν διαδοχικές εκφορτώσεις, παραμένοντας αρόδο έως και έξι ημέρες. Αυτό μπορεί να συνέβαινε όταν οι τιμές στην αγορά spot ήταν χαμηλές, αλλά τώρα με την εκτόξευσή τους τα μεγάλα πλοία δεν πλησιάζουν, γιατί αυξάνεται το κόστος μεταφοράς. Σε κάθε περίπτωση, ο ΔΕΣΦΑ υποστηρίζει την ανάγκη να γίνει το έργο και διαβεβαιώνει ότι η όποια αύξηση στην τιμολόγηση θα γίνει αφού πρώτα ολοκληρωθεί.
Αέριο στη Βουλγαρία
Ένας ακόμη λόγος που συνηγορεί, κατά τον κ. Χατζηγιάννη, στην ολοκλήρωση της επένδυσης της 3ης δεξαμενής είναι και το Memorandum of Understanding που υπογράφηκε το 2009, μετά τη ρωσο-ουκρανική κρίση, με την κρατικών συμφερόντων Bulgarian Energy Holding (BEH). Η συμφωνία αυτή αναφέρεται στη μεταφορά φυσικού αερίου έως 1 b.c.m. ετησίως από την Ελλάδα στη γειτονική χώρα, με τη χρησιμοποίηση του σταθμού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας και του εθνικού συστήματος μεταφοράς.
Στις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται στην Αθήνα αντιπροσωπεία της BEH προκειμένου να συζητήσει με τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ την πρόοδο της συγκεκριμένης συμφωνίας. Σύμφωνα με πληροφορίες του energia, η συμφωνία αυτή δεν μπορεί να υλοποιηθεί, αν δεν λειτουργήσει πρώτα ο Αεροσυμπιεστής στη Νέα Μεσήμβρια, Θεσσαλονίκης, έργο που ανήκει στη ΔΕΠΑ.
Πηγή energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου