Το Μάρτιο του 2012 τοποθετεί η βουλγαρική κυβέρνηση την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου, που θα συνδέει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα, στα νότια σύνορα της γειτονικής χώρας.
Το σχετικό χρονοδιάγραμμα προσδιόρισε ο Βούλγαρος πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ, ο οποίος με δηλώσεις του στην αρχή της εβδομάδας απέδωσε την καθυστέρηση που παρατηρείται στην υλοποίηση του project στην αποκάλυψη περισσότερων από 80 αρχαιολογικών ευρημάτων, κατά μήκος της χάραξης του αγωγού. Από ελληνικής πλευράς, ωστόσο, οι αρχές δεν συμμερίζονται το βαθμό αισιοδοξίας που άφησε να διαφανεί για τον αγωγό ο κ. Μπορίσοφ. Αν και επιβεβαιώνεται πλήρως η πρόθεση να στηριχθεί το έργο ανεξαρτήτως της αρνητικής έκβασης του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, εντούτοις επισημαίνεται πως ενδεχομένως να μην καταστεί δυνατό να τηρηθεί η διατυπωθείσα χρονική εκτίμηση.
Χρονοδιαγράμματα
«Όταν έχεις να κάνεις με περιβαλλοντικές μελέτες και αδειοδοτήσεις, δεν μπορείς να είσαι ποτέ σίγουρος για τα χρονοδιαγράμματα», εξήγησε στην «Η» ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ κ. Σπ. Παλαιογιάννης, διευκρινίζοντας, ωστόσο ότι το έργο μετά την πρόσληψη του μηχανικού (engineering) έχει επιστρέψει στις «ράγες», ξεπερνώντας τις όποιες καθυστερήσεις.
«Όταν έχεις να κάνεις με περιβαλλοντικές μελέτες και αδειοδοτήσεις, δεν μπορείς να είσαι ποτέ σίγουρος για τα χρονοδιαγράμματα», εξήγησε στην «Η» ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ κ. Σπ. Παλαιογιάννης, διευκρινίζοντας, ωστόσο ότι το έργο μετά την πρόσληψη του μηχανικού (engineering) έχει επιστρέψει στις «ράγες», ξεπερνώντας τις όποιες καθυστερήσεις.
Ως εκ τούτου, πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι το κατασκευαστικό μέρος θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2013 κι εκτός απροόπτου στην αρχή του 2014 θα διοχετευθούν οι πρώτες ποσότητες αερίου και θα δώσουν στη Βουλγαρία τη δυνατότητα να διευρύνει τις πηγές τροφοδοσίας της.
Σύμφωνα με το ανώτατο στέλεχος της ΔΕΠΑ, την περίοδο αυτή η Pens Pen (σ.σ. ο μηχανικός του έργου), έχοντας υπεργολάβους σε Αθήνα και Σόφια, εκπονεί τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και εφαρμογής του project, το οποίο προϋπολογίζεται στα περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 45 εκατομμύρια ευρώ, αφορούν κοινοτική χρηματοδότηση, καθώς η Ευρωπαϊκή Ενωση υποστηρίζει θερμά την προωθούμενη διασύνδεση.
Εμπορική εταιρεία
Προς το τελικό στάδιο, όμως, οδεύει κι η διαδικασία για τη σύσταση της μεικτής εμπορικής εταιρείας, που θα έχει την έδρα της στην Αθήνα (σ.σ. ανάλογο σχήμα έχει έδρα στη Σόφια, με αντικείμενο στην υποδομή του αγωγού) και η οποία εκτιμάται πως θα αρχίσει να λειτουργεί στο πρώτο εξάμηνο του 2012.
Προς το τελικό στάδιο, όμως, οδεύει κι η διαδικασία για τη σύσταση της μεικτής εμπορικής εταιρείας, που θα έχει την έδρα της στην Αθήνα (σ.σ. ανάλογο σχήμα έχει έδρα στη Σόφια, με αντικείμενο στην υποδομή του αγωγού) και η οποία εκτιμάται πως θα αρχίσει να λειτουργεί στο πρώτο εξάμηνο του 2012.
Μέτοχοι στο υπό ίδρυση σχήμα θα είναι η εταιρεία «Ποσειδών», στην οποία μετέχουν η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison και από τη βουλγαρική πλευρά η Bulgarian Energy Holding (BEH). Όσον αφορά στα ποσοστά που θα έχει η κάθε πλευρά, προς το παρόν, είναι θέμα της διαπραγμάτευσης με τα δύο επικρατέστερα σενάρια να προβλέπουν είτε ισότιμη συμμετοχή, είτε πλειοψηφία για τον Ποσειδώνα.
Σταδιακά, επίσης, αναμένεται να προωθηθεί και η β' φάση του διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή του εργοστασίου που θα προμηθεύσει τον αγωγό με τις απαραίτητες σωλήνες.
Πρόκειται για σημαντικό κομμάτι του project δεδομένου ότι το κόστος απόκτησής τους, κατά παράδοση, αντιπροσωπεύει περί το 35%-40% του προϋπολογισμού τέτοιων έργων. Ήδη στην πρώτη φάση έχει παραληφθεί μη δεσμευτικό ενδιαφέρον από 12 ενδιαφερόμενους και επίκειται η προεπιλογή όσων πάνε στη β' φάση.
(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 16/12/2011)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου