Δευτέρα 25 Αυγούστου 2014

Άνευ Λογικής το «Σχέδιο Β» του South Stream

Εντύπωση προκάλεσε η δημοσιότητα που δόθηκε την περασμένη εβδομάδα στο περίφημο «Σχέδιο Β» του αγωγού South Stream, ο οποίος υποτίθεται ότι υπάρχει πιθανότητα να περάσει από Τουρκία και Ελλάδα μετά την παύση των εργασιών του στη Βουλγαρία, που αποφάσισε η τοπική κυβέρνηση λόγω των αντιδράσεων της Κομισιόν. Το εν λόγω εναλλακτικό σχέδιο αναφέρθηκε για πρώτη φορά σε δημοσίευμα της ρωσικής εφημερίδας Vzglyad ως σκέψη της ίδιας της Gazprom, αλλά στην πράξη στερείται λογικής.
Το σχέδιο Β, λοιπόν, λέει ότι η Gazprom θα χαράξει νέα όδευση για τον αγωγό της, ώστε να περάσει νοτίως της Μαύρης Θάλασσας προς την Τουρκία και από εκεί μέσω Ελλάδας και Ιταλίας να καταλήξει τελικά στον αρχικό του προορισμό, δηλαδή την Αυστρία. Η αφορμή για την δημοσίευση του σχεδίου Β ήταν κάποιες γενικόλογες δηλώσεις του Βλαδιμίρ Πούτιν τον Μάιο. Ο Ρώσος πρόεδρος δήλωσε τότε ότι το Gazprom θα εξετάσει εναλλακτικές λύσεις για την όδευση σε περίπτωση που σταθεί αδύνατη η κατασκευή του αγωγού στη Βουλγαρία, «φωτογραφίζοντας» εμμέσως την Τουρκία.

Υπενθυμίζεται ότι ο λόγος για τον οποίο η προσωρινή βουλγαρική κυβέρνηση ανέστειλε την κατασκευή του ήταν επειδή η Κομισιόν έχει εγείρει ζητήματα συμβατότητας του έργου με το τρίτο ενεργειακό πακέτο και την κοινοτική νομοθεσία γενικότερα και μέχρι να λυθούν αυτά τα θέματα παρεμποδίζει την υλοποίηση του αγωγού.
Το πρώτο εύκολο ερώτημα που έρχεται στο μυαλό είναι ότι αφού η Βουλγαρία αναγκάστηκε να παύσει την κατασκευή υπό τις αφόρητες πιέσεις των Βρυξελών, πως θα είναι κάτι τέτοιο εφικτό στην περίπτωση της Ελλάδας; Δεν είναι η Ελλάδα άραγε μέλος της Ε.Ε; Δεν υπακούει στους ίδιους κανόνες με τη Βουλγαρία σε ότι αφορά τα ενεργειακά; Τότε πως η Κομισιόν θα δεχτεί στην περίπτωση την δική μας κάτι που δεν δέχτηκε στην περίπτωση της Βουλγαρίας; Το να περάσει η Gazprom τον αγωγό από την Τουρκία αντί για τη Βουλγαρία δεν λύνει το πρόβλημα, καθώς ο αγωγός θα πρέπει έτσι κι αλλιώς να περάσει από κάποια χώρα-μέλος της Ε.Ε., στην περίπτωση αυτή την Ελλάδα. Επί αυτού δεν έχει ακουστεί καμία σοβαρή δήλωση από την ρωσική πλευρά και κατ’ επέκταση δεν έχουμε λόγο να παίρνουμε στα σοβαρά τις φήμες για το σχέδιο Β.
Σημειώνεται ότι ο South Stream αρχικά ήταν αρχικά σχεδιασμένος για να περάσει και από τη χώρα μας, αλλά μέσω διακλάδωσης από τη Βουλγαρία, προοπτική την οποία εγκατέλειψε τελικά η Gazprom, αφού έκρινε το έργο αυτό ασύμφορο οικονομικά με βάση τις προοπτικές στην ελληνική αγορά. Η ελληνική κυβέρνηση ορθώς θέτει στους Ρώσους εδώ και καιρό το ενδεχόμενο να κατασκευαστεί τελικά η εν λόγω διακλάδωση, αλλά αυτό ουδεμία σχέση έχει με το «σχέδιο Β». Πρόκειται για τελείως διαφορετικούς σχεδιασμούς.
Σε κάθε περίπτωση, βασική στρατηγική επιδίωξη για την Gazprom είναι να περάσει ο South Stream μέσω Βουλγαρίας, Σερβίας και Ουγγαρίας, καθώς επιθυμεί να διατηρήσει την σημαντική της παρουσία στις συγκεκριμένες αγορές. Αν ο αγωγός περνούσε μέσω Ελλάδας προς την Ιταλία, τότε ο εφοδιασμός των παραπάνω αγορών θα ήταν αδύνατος, εκτός αν κατασκευαζόταν μια βόρεια διακλάδωση μέσω Σκοπίων προς τη Σερβία. Γιατί όμως να γίνουν όλα αυτά, αφού συμπεριλαμβάνονταν έτσι κι αλλιώς στην αρχική χάραξη και μάλιστα με μικρότερο μήκος, άρα και κόστος;
Σε περίπτωση που ο South Stream περνούσε όντως από την Τουρκία και την Ελλάδα με κατεύθυνση προς Ιταλία, τότε επί της ουσίας θα ακολουθούσε την ίδια περίπου διαδρομή με τον αγωγό ΤΑΡ. Η διαφορά είναι, όμως, ότι το σχέδιο των εταιρειών του ΤΑΡ είναι να φέρουν στην Ευρώπη αέριο από νέες πηγές, ενώ η Gazprom επιθυμεί να παρακάμψει την Ουκρανία και να διατηρήσει το ιστορικά υψηλό μερίδιό της στην αγορά φυσικού αερίου της Ευρώπης. Σε κάθε περίπτωση, ένα ξεκάθαρο σχέδιο Β για την χάραξη του South Stream δεν φαίνεται να υπάρχει αυτή τη στιγμή, γεγονός που αφήνει ανοικτό το θέμα για μια εναλλακτική όδευση.
Πηγή energia.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου