Εκ πρώτης όψεως, δεν «γεμίζει το μάτι» : είναι μαλακό, ελαφρύ, και διάσημο περισσότερο για χρήση σε φάρμακα. Ωστόσο, το λίθιο, 25ο στην κατάταξη των πιο εύκολων να βρεθούν στη γη στοιχείων, ενδέχεται μία ημέρα να «εκθρονίσει» το πετρέλαιο από τη θέση της Νο1 πηγής ενέργειας, λόγω της χρήσης του σε μπαταρίες.
Αμερικανοί γεωλόγοι την προηγούμενη εβδομάδα δημοσίευσαν τα αποτελέσματα έρευνας η οποία υπέδειξε την ύπαρξη ορυκτού πλούτου αξίας ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων στο Αφγανιστάν- γεγονός το οποίο φαίνεται ικανό να καταστήσει τη χώρα που είναι γνωστή και ως «νεκροταφείο των αυτοκρατοριών», τη «Σαουδική Αραβία του Λιθίου».
Οι μπαταρίες λιθίου χρησιμοποιούνται ευρύτατα σε πολλές συσκευές υψηλής τεχνολογίας, όπως κινητά τηλέφωνα και φορητούς υπολογιστές, καθώς και στρατιωτικό και ιατρικό εξοπλισμό- ακόμη και σε βηματοδότες. Αλλά ο κύριος λόγος που συγκεντρώνει πάνω του τα «βλέμματα» της βιομηχανίας, είναι η αναμενόμενη «έκρηξη» της ζήτησης ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων.
Η Nissan, η Honda και η Toyota αποτελούν κάποιες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες ετοιμάζονται να «κατακτήσουν» την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία, με τις μηδενικές εκπομπές τους, θεωρείται ότι θα «εκδιώξουν» τα βενζινοκίνητα από τους δρόμους.
Και τα οχήματα αυτά, θα χρειάζονται μπαταρίες- πολλές μπαταρίες.
Οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες Lithium-ion, καθώς και οι νέες Lithium-air, θεωρούνται ως οι καλύτερες επιλογές για ηλεκτροκίνητα οχήματα, καθώς είναι ελαφρές και ισχυρές.
Ο Σούμπου Μπετανταπούρα, της εταιρείας ενεργειακών ερευνών Frost and Sullivan, πιστεύει ότι η αγορά μπαταριών θα μεγαλώσει ταχύτατα: «Το πετρέλαιο χάνει σταδιακά τη μάχη…η εξάρτηση του κόσμου από το πετρέλαιο θα μειωθεί και τη θέση του θα λάβουν άλλες πηγές ενέργειας, όπως οι μπαταρίες Lithium-ion».
Οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκουν την ιδέα εξαιρετικά ελκυστική, καθώς ο πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα έχει δηλώσει ότι επιθυμεί να δει 1.000.000 υβριδικά οχήματα στους αμερικανικούς δρόμους μέχρι το 2015- ενώ ο αντιπρόεδρος Τζο Μπάιντεν έχει πει ότι αυτή η τάση μπορεί να οδηγήσει σε δραματική μείωση της εξάρτησης των ΗΠΑ από τις εισαγωγές ξένου πετρελαίου, και κατ'επέκτασιν στην αποφυγή καταστροφών όπως η πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού.
«Είναι η αρχή μίας επανάστασης στον χώρο της παραγωγής ενέργειας στη χώρα» είπε σχετικά ο Μπάιντεν σε τελετή σε εργοστάσιο της Dow Kokam στο Μίτσιγκαν, το οποίο θα κατασκευάζει μπαταρίες για 60.000 οχήματα ετησίως.
Προς το παρόν, στην αγορά μπαταριών κυριαρχούν ιαπωνικές, κινεζικές και νοτιοκορεατικές εταιρείες, ενώ ο αριθμός των εγχειρημάτων εξόρυξης λιθίου παγκοσμίως αυξάνεται ραγδαία.
«Είναι το τέλος του πετρελαίου; Μακάρι! Αλλά δεν είναι τόσο απλό και ίσως να μη συμβεί τόσο σύντομα» είπε σχετικά ο Ανάντ Σεθ, της αυστραλιανής Galaxy Resources, συμπληρώνοντας ότι «οι μπαταρίες λιθίου για ηλεκτρικά οχήματα είναι ακόμα σε πρώιμα στάδια, και υποδομή για την κατασκευή τους έχει ακόμα πολλά περιθώρια ανάπτυξης…τα επόμενα πέντε χρόνια θα είναι εξαιρετικά σημαντικά για την καθιέρωσή τους».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου