Υπάρχει μια σειρά παρεμβάσεων που μπορούμε να κάνουμε στο σπίτι, στην επιχείρηση και στο αυτοκίνητο, με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας. Για παράδειγμα, η εγκατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα μειώνει το κόστος για ηλεκτρική ενέργεια προκειμένου να έχουμε ζεστό νερό κατά 70%. Το σέρβις στο αυτοκίνητο και η επιδιόρθωση χαλασμένου κινητήρα μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση βενζίνης κατά 50%, ενώ η αντικατάσταση ελαττωματικών μπουζί κατά 5%. Μόνο η σωστή οδική συμπεριφορά μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του κόστους βενζίνης κατά 150-200 ευρώ τουλάχιστον (υπολογίζοντας διαδρομές 10.000 χιλιομέτρων τον χρόνο). Η σωστή οδική συμπεριφορά δεν κοστίζει.
Οι παρεμβάσεις, π.χ. εγκατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα ή μόνωση της ταράτσας, έχουν κόστος. Ετσι, θα πρέπει να υπολογίσουμε πώς και πότε αποσβένυνται. Αν, για παράδειγμα, η δαπάνη της επένδυσης ανέρχεται σε 1.000 ευρώ με στόχο την εξοικονόμηση 250 ευρώ τον χρόνο, τότε μετά τα τέσσερα χρόνια (1.000/250) τα 250 ευρώ θα είναι κέρδος για κάθε χρόνο.
Ποιες μπορεί να είναι τέτοιου είδους επενδύσεις - παρεμβάσεις και ποια η αντίστοιχη εξοικονόμηση;
1. Παρεμβάσεις θερμομόνωσης στο σπίτι (ταράτσες, τοίχοι, τζάμια κ.λπ.) μειώνουν το κόστος ενέργειας κατά 15%-20% τον χρόνο.
2. Τα διπλά τζάμια μειώνουν το κόστος ενέργειας έως 50%.
3. Καλά μονωμένη ταράτσα για σπίτι 100 τ.μ. σημαίνει εξοικονόμηση περίπου 300 ευρώ τον χρόνο.
4. Αυτόματος διακόπτης, που κλείνει τα φώτα όπου δεν κυκλοφορούν άνθρωποι, μειώνει το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας κατά 30% το έτος.
5. Η εγκατάσταση λέβητα υψηλής ενεργειακής απόδοσης οδηγεί σε εξοικονόμηση πετρελαίου κατά 15%.
6. Η εγκατάσταση λέβητα νέας τεχνολογίας (πετρέλαιο και φυσικό αέριο) μπορεί να μειώσει περαιτέρω την κατανάλωση καυσίμων έως 7%.
7. Η εγκατάσταση αυτόματου διακόπτη για το κλείσιμο αυτόματων μηχανισμών (π.χ. μηχανή σερβιρίσματος καφέ) σε επιχειρήσεις, κατά τις μη εργάσιμες ώρες και ημέρες, σημαίνει εξοικονόμηση κατά 70%.
8. Η τακτική χρήση καλών (και συνήθως ακριβών) λιπαντικών στο αυτοκίνητο μειώνει την κατανάλωση βενζίνης έως 2%.
(από την εφημερίδα "Καθημερινή", 26/6/2010)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου