Ο κ. Χέιγουορντ επρόκειτο να συναντηθεί χθες με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ιγκόρ Σέτσιν, υπεύθυνο εποπτείας του ενεργειακού κλάδου και πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της κορυφαίας ρωσικής πετρελαϊκής Rosneft, όπου η ΒΡ συμμετέχει με 1,4%. Νωρίτερα, εκπρόσωπος του κ. Σέτσιν αρκέστηκε να αποκαλύψει μόνο ότι η συζήτηση θα αφορούσε «διμερή σχέδια», ενώ ο εκπρόσωπος του κ. Χέιγουορντ επεσήμανε ότι ο επικεφαλής της ΒΡ «επισκέπτεται τακτικά τη Μόσχα για λόγους εργασίας». Λίγες ώρες πριν από τη συνάντηση, ο κ. Σέτσιν ήταν αποκαλυπτικότερος για το μέλλον του συνομιλητή του, καθώς δήλωνε στους δημοσιογράφους ότι αναμένει σύντομα παραίτηση του κ. Χέιγουορντ. Οπως σχολίασε, «γνωρίζουμε ότι ο Τόνι Χέιγουορντ εγκαταλείπει τη θέση του και θα ανακοινώσει τον διάδοχό του». Εκπρόσωπος της ΒΡ στο Λονδίνο διέψευσε κατηγορηματικά αυτή την προοπτική, ενώ η εταιρεία διαψεύδει επίσης τις φήμες για σχέδια πώλησης του μεριδίου της στη Rosneft, το οποίο εικάζεται ότι θα διαθέσει ως εγγύηση για δάνειο που θα της επιτρέψει να καλύψει τις δαπάνες αντιμετώπισης της πετρελαιοκηλίδας.
Η ΤΝΚ-ΒΡ αποτελεί ένα ακόμη ανοιχτό μέτωπο για την ΒΡ. Ηδη από το 2003, όταν σχηματίστηκε, έγινε το επίκεντρο έριδας μεταξύ της βρετανικής εταιρείας και των Ρώσων εκατομμυριούχων εταίρων της, τους οποίους η ΒΡ κατηγορεί ότι εκμεταλλεύθηκαν γνωριμίες στον πολιτικό και τον νομικό κόσμο της χώρας για να κερδίσουν το 2008 στη διένεξη για τον στρατηγικό και τον διοικητικό έλεγχο της κοινοπραξίας. Υπενθυμίζονται, άλλωστε, κινήσεις του Κρεμλίνου κατά της κοινοπραξίας, στον απόηχο της υπόθεσης της ρωσικής Yukos, με στόχο την ανάκτηση, από τη Ρωσία, του ελέγχου των στρατηγικής σημασίας ορυκτών πόρων της.
Το μέλλον της ΒΡ, όμως, εύλογα απασχολεί τόσο τη βρετανική κυβέρνηση όσο και την αμερικανική. Ο νέος Βρετανός πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι η εταιρεία δεν πρέπει να καταρρεύσει. Και από κοινού με τον Αμερικανό πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα, στο περιθώριο της συνόδου κορυφής των ηγετών του G20 στο Τορόντο, δήλωσαν ότι ο πετρελαϊκός κολοσσός πρέπει «να παραμείνει ισχυρή και σταθερή εταιρεία» για το συμφέρον αμφοτέρων των χωρών, με αποτέλεσμα οι μετοχές της εταιρείας να σημειώνουν άνοδο χθες στο Λονδίνο. Οι δύο ηγέτες συζήτησαν τις επιπτώσεις από την περιβαλλοντική καταστροφή στον Κόλπο, μεσούντων των φόβων ότι η εταιρεία δεν θα κατορθώσει να ανακάμψει μετά την έκρηξη του Deepwater Horizon, στις 20 Απριλίου.
Στο μεταξύ, η πετρελαιοκηλίδα συνεχίζει να καταστρέφει τις βιομηχανίες αλιείας και τουρισμού στον Κόλπο του Μεξικού, με ό,τι σημαίνει αυτό για την οικονομία των περιοχών τις οποίες διέρχεται, αλλά και για την ψυχολογική κατάσταση των κατοίκων. Οι τοπικές οικονομίες εκτιμάται ότι θα κάνουν χρόνια να αποκατασταθούν, με τη ζημία να υπολογίζεται αυτή τη στιγμή στα 73 δισ. δολάρια. Οσο για τις ψυχολογικές επιπτώσεις, παρότι δεν μπορούν ακόμα να υπολογισθούν, ενδείξεις τις κατατάσσουν στην ίδια κατηγορία με εκείνες μετά τον τυφώνα Κατρίνα του 2005.
Ωστόσο, σύμφωνα με αναλυτές, το κόστος της πετρελαιοκηλίδας αναμένεται περιορισμένο για το σύνολο της αμερικανικής οικονομίας. Αφενός, τονίζουν, για μια οικονομία μεγάλη όσο εκείνη των ΗΠΑ -το ΑΕΠ της ανέρχεται στα 14,6 τρισ. δολάρια- τα 73 δισ. δολάρια είναι πολύ μικρό ποσοστό. Οπως, άλλωστε, και η βιομηχανία αλιείας του Κόλπου του Μεξικού. Αφετέρου, εκτιμάται ότι οι δαπάνες για τον τουρισμό θα διοχετευθούν σε άλλα σημεία της χώρας, όπως π.χ. στις ακτές του Ατλαντικού. Η ενεργειακή βιομηχανία του Κόλπου ευθύνεται μόλις για το 10% της οικονομίας στην περιφέρεια.
Ας σημειωθεί, πάντως, ότι οι απαιτήσεις αποζημιώσεων που εγείρονται στην περιοχή του Κόλπου είναι πολύ πιθανό να υπερβούν κατά πολύ τα 305 εκατ. δολάρια, τα οποία έχει διαθέσει ήδη η ΒΡ στις πολιτείες της Λουιζιάνα, του Μισισίπι, της Αλαμπάμα και της Φλόριντα για τον καθαρισμό της κηλίδας, την προώθηση του τουρισμού και την κατασκευή προστατευτικών φραγμάτων από άμμο. Οπως έγινε γνωστό, οι πολιτείες ετοιμάζονται να μιμηθούν τους ψαράδες και τους ξενοδόχους των περιοχών, ζητώντας αποζημιώσεις πολλών δισεκατομμυρίων.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 29/06/2010)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου