Σάββατο 26 Ιουνίου 2010

Διεθνοποιείται ο Ρόλος της ΔΕΠΑ

Σε φάση έντονου ανταγωνισμού εισέρχεται το παιχνίδι των αγωγών φυσικού αερίου σε ολόκληρη της Ευρώπη, με την Ελλάδα να έχει σημαντικό ενδιαφέρον ώστε να βρίσκεται στο επίκεντρο των εξελίξεων, ιδίως μετά το πάγωμα του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη.

Στο πλαίσιο αυτό, σε κρίκο της αλυσίδας μεταφοράς του φυσικού αερίου της Κασπίας στις αγορές της Δύσης εξελίσσεται σταδιακά η ΔΕΠΑ, μετά και το μνημόνιο που υπέγραψε με την τουρκική Βotas και την ιταλική Εdison στην Αγκυρα, αλλά και τη διασύνδεση της Ελλάδας με τον αγωγό Νabucco.

Την πρόθεσή τους για «πλήρη διεθνοποίηση» του ρόλου της ΔΕΠΑ ανέλυσαν ο πρόεδρος της επιχείρησης κ. Χ. Σαχίνης και ο αντιπρόεδρος κ. Σ.Παλαιογιάννης.

Η Ελλάδα προωθεί τον αγωγό Τουρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας (ΙΤGΙ), που τυπικά είναι ανταγωνιστικός του Νabucco, γι΄ αυτό και υπέγραψε πρόσφατα το μνημόνιο της Αγκυρας.

Για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η προώθηση του Νabucco ο κ. Σαχίνης είπε ότι έχει ανοίξει διάλογος ανάμεσα στους μετόχους των δύο σχεδίων και έχουν γίνει και συζητήσεις με αρμόδιους στην ΕΕ και στις ΗΠΑ, στη λογική ότι και οι δύο αγωγοί μπορούν να μεταφέρουν αέριο της Κεντρικής Ασίας στην Ευρώπη, ο ένας με προορισμό την Κεντρική Ευρώπη και ο άλλος προς την Ιταλία.

Στους στόχους του κ. Σαχίνη είναι η ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων στα Βαλκάνια και στην Ιταλία, ίσως μάλιστα να αναζητήσει συνεργάτη εκτός Εdison για την πώληση αερίου στην ιταλική αγορά όταν ολοκληρωθεί ο ΙΤGΙ.

Ο κ. Σαχίνης φάνηκε αισιόδοξος για τo σχέδιο του αγωγού Ελλάδας- Βουλγαρίας, που είναι παρακλάδι του ΙΤGΙ, χαμηλού προϋπολογισμού, 145 εκατ. ευρώ, που μπορεί να ολοκληρωθεί ως το 2013, με την προοπτική να επεκταθεί σε Ρουμανία και Ουγγαρία. Ο βασικός εφοδιασμός του ΙGΒ θα γίνεται με αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω του ελληνοτουρκικού αγωγού.

Επίσης η ΔΕΠΑ διερευνά τη δημιουργία πλωτού τέρμιναλ αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LΝG) έξω από την Καβάλα, που θα μπορούσε να εφοδιάζει με LΝG τον αγωγό Ελλάδας- Βουλγαρίας (ΙGΒ), όπως είπε ο κ. Παλαιογιάννης.

Το πλωτό τέρμιναλ, δυναμικότητας περί τα 175.000 κ.μ. LΝG και κόστους της τάξεως των 600 εκατ. δολαρίων, συνδυάζεται με την αποθήκευση αερίου σε εξαντλημένο κοίτασμα στον Πρίνο σε συνεργασία με την Ενεργειακή Αιγαίου (πρώην Κavala Οil), την εταιρεία που εκμεταλλεύεται το πετρέλαιο στον Πρίνο. Το σχέδιο συζητήθηκε πρόσφατα στο ΥΠΕΚΑ, καθώς η υλοποίησή του, πέραν των άλλων, χρειάζεται ιδιαίτερη νομική προετοιμασία, δεδομένου ότι το δικαίωμα εκμετάλλευσης του Πρίνου από την Ενεργειακή Αιγαίου λήγει το 2014.

Το δυναμικό αποθήκευσης στον Πρίνο υπολογίζεται σε 1 εκατ. κ.μ. αερίου, εκ των οποίων τα 500.000 θα είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμα, καθώς τα υπόλοιπα προορίζονται για στρατηγικό απόθεμα. Το ύψος της επένδυσης κυμαίνεται στα 400 εκατ. ευρώ.

Το φθινόπωρο, τέλος, προγραμματίζονται οι διαγωνισμοί για τις τρεις νέες εταιρείες παροχής αερίου, στην Κεντρική Μακεδονία, στη Στερεά Ελλάδα- Εύβοια και στη Θράκη. Οι στρατηγικοί επενδυτές στις νέες ΕΠΑ δεν θα έχουν την υποχρέωση να αγοράζουν αέριο από τη ΔΕΠΑ, ενώ το ποσοστό συμμετοχής τους στις εταιρείες που θα δημιουργηθούν, θα είναι ανάλογο της εισφοράς τους και θα μπορεί να ξεπερνά το 50%.

(από την εφημερίδα "Το Βήμα", 24/6/2010)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου