Δευτέρα 28 Ιουνίου 2010

Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη: Αμερικανικό Ενδιαφέρον για τον Αγωγό

Για πιθανή είσοδο Αμερικανικών εταιριών στο project κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, κάνει λόγο ο διευθυντής του βουλγαρικού τμήματος της Trans-Balkan Pipeline Company (η διεθνής εταιρεία που διαχειρίζεται το έργο του αγωγού) κ. P. Rusev.

Σε συνέντευξή του στο Πρακτορείο Ειδήσεων της Σόφιας, ο κ. Rusev επισημαίνει πως εταιρείες από τις ΗΠΑ, όπως η Chevron και η Exxon Mobil, ήδη έχουν βάλει στο «μικροσκόπιο» το έργο του πετρελαιαγωγού και περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθεί.

Μερίδια

Εάν προχωρήσει η υλοποίησή του, τότε δεν αποκλείεται πληρώνοντας ακόμη και αδρό τίμημα να θελήσουν να αγοράσουν κάποια μετοχικά μερίδια από οποιαδήποτε από τις εμπλεκόμενες χώρες, ήτοι την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Ρωσία.
Ο ίδιος υπογραμμίζει πως σε περίπτωση που τελικά με ευθύνη της Βουλγαρίας, δεν προχωρήσει το project, τότε η χώρα μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με μία «χιονοστιβάδα» αποζημιώσεων.

Έτσι μπορεί να κληθεί να πληρώσει 70 εκατ. ευρώ, τα οποία έχουν δαπανηθεί μέχρι στιγμής κυρίως για έρευνες, ενώ ενδεχομένως να προκύψουν άλλα 200 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση στην Ελλάδα και τη Ρωσία.

Όπως επισήμανε ακόμη ο κ. Rusev, ο μεγαλύτερος προβληματισμός στη Βουλγαρία έχει να κάνει με τους φόβους για μία πιθανή πετρελαιοκηλίδα στο λιμάνι του Μπουργκάς, που θα μπορούσε να καταστρέψει το τοπικό οικοσύστημα και την τουριστική βιομηχανία.

Αυτή την κριτική φέρεται να ασπάζεται και η δημοτική αρχή του Μπουργκάς, αλλά και τοπικές μη κυβερνητικές οργανώσεις.

Επάρκεια πρώτης ύλης

Αναφορικά με τις άλλες ανησυχίες για την οικονομική βιωσιμότητα του έργου, ο ίδιος σημείωσε πως υφίστανται τεράστιες ποσότητες ρωσικού, αλλά και πετρελαίου από το Καζακστάν, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί, μέσω του Μπουργκάς.

Το συνολικό ποσό της ετήσιας αποζημίωσης, που θα λαμβάνει η χώρα, είναι περίπου 35 εκατ. δολάρια (δεν έχει ωστόσο καθοριστεί επακριβώς το σχετικό ποσό), ήτοι είναι ίσο με τους φόρους, που εισέπραξε πέρσι το βουλγαρικό Δημόσιο από όλες τις τοπικές
τράπεζες.

Τέλος ο κ. Rusev τόνισε πως ο αγωγός δεν είναι ένα project της Ρωσίας, αλλά μία κοινή επένδυση τριών χωρών, δύο από τις οποίες είναι μέλη της Ε.Ε., ενώ το 70% του διακινούμενου πετρελαίου θα καταλήγει σε χώρες της Ε.Ε., το 20-30% σε αμερικανικές εταιρείες και ό,τι απομένει σε κάποιες άλλες αγορές.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 28/06/2010)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου