Τρίτη 29 Ιουνίου 2010

Το μεγάλο στοίχημα για πιο «πράσινα» εμπορικά κέντρα


Από την αρχιτεκτονική μέχρι την κατασκευή και λειτουργία ενός mall οι επιχειρήσεις προσπαθούν να επικεντρωθούν στην προστασία του περιβάλλοντος. Μια διαδικασία που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια στο εξωτερικό και που πλέον έχει γίνει υποχρέωση και για τους ιδιοκτήτες των εμπορικών κέντρων Μετά την κατάκτηση του καταναλωτικού κοινού, τα εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα κι όχι μόνο, έχουν βάλει νέο μεγάλο στοίχημα: Να γίνουν πιο «πράσινα», να αναπτύξουν δηλαδή περιβαλλοντικές δράσεις οι οποίες θα συμβάλλουν τα μέγιστα στην ανάπτυξη της οικολογικής συνείδησης του κόσμου.

Παράλληλα, όλοι πλέον οι developers έχουν συνειδητοποιήσει ότι τα εμπορικά κέντρα που κτίζουν δεν νοούνται χωρίς σύγχρονα συστήματα ελαχιστοποίησης των επιπτώσεων που έχει στο περιβάλλον η λειτουργία ενός τόσο μεγάλου κτιρίου που φιλοξενεί χιλιάδες ανθρώπους κάθε ημέρα.

Από την αρχιτεκτονική μέχρι την κατασκευή και λειτουργία ενός mall οι επιχειρήσεις προσπαθούν να επικεντρωθούν στην προστασία του περιβάλλοντος. Μια διαδικασία που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια στο εξωτερικό και που πλέον έχει γίνει υποχρέωση και για τους ιδιοκτήτες των υπαρχόντων εμπορικών κέντρων αλλά και όσων θα αναπτύξουν στο μέλλον. Σε πρόσφατη συνέντευξη που έδωσε ο Θ. Χαραγκιώνης, επικεφαλής του ομώνυμου ομίλου που κατασκευάζει και διαχειρίζεται εμπορικά κέντρα, τόνισε τη σημασία που έχουν τα πράσινα κτίρια αλλά και την ανάγκη να γίνουν αυτά δεκτά από τους καταναλωτές - κριτές.

Ολο και περισσότεροι Ελληνες προσανατολίζονται στην ιδέα της προστασίας του περιβάλλοντος και γίνονται όλο και περισσότερο επικριτικοί με αρχιτέκτονες, ιδιοκτήτες, κατασκευαστές κτιρίων που δεν έχουν σεβασμό στο περιβάλλον. Παλαιά γυάλινα κτίρια χωρίς σκίαστρα, χωρίς χώρους για να πάρουν «ανάσα», με υπερβολική σπατάλη ενέργειας και χωρίς συστήματα μείωσης της κατανάλωσης ρεύματος ή ορθής διαχείρισης των απορριμμάτων έχει πάρα πολλά η Ελλάδα. Η αναγκαστική, ωστόσο, υιοθέτηση της κοινοτικής νομοθεσίας σχετικά με την ενεργειακή απόδοση ενός κτιρίου, θέτει σε νέες βάσεις και την αρχιτεκτονική και δόμηση στη χώρα μας.

Πιστοποιητικό
Ενεργοβόρα κτίρια θα βγουν εκτός αγοράς τα επόμενα χρόνια διότι είτε δεν θα μπορούν να πάρουν ενεργειακό πιστοποιητικό είτε θα πρέπει να ξοδευτούν χιλιάδες ευρώ για την ανακαίνιση και ενεργειακή βελτίωσή τους. Γι’ αυτό και πολλοί από εκείνους που αναπτύσσουν εμπορικά κέντρα, πριν... πεινάσουν λαμβάνουν τα μέτρα τους. Οταν ένα κτίριο έχει συνολική δομημένη επιφάνεια 50 και 60 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα και δέχεται χιλιάδες πελάτες οι οποίοι καταναλώνουν, παράγουν σκουπίδια, ξοδεύουν ενέργεια, τότε είναι επιτακτική η ανάγκη για άμεσες παρεμβάσεις υπέρ του περιβάλλοντος.

Προς αυτή την κατεύθυνση, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης εμπορικών κέντρων στον κόσμο, η Sonae Sierra, με ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα, βάζει σε πρώτη προτεραιότητα τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Οπως και στο εξωτερικό, στα σύγχρονα malls που σχεδιάζει η ίδια ή άλλες εταιρείες, στόχος είναι να γίνονται όλο και πιο «πράσινα» τα κτίρια.

* 640 τόνοι σκουπιδιών απομακρύνθηκαν το 2009 από τα mall της Sonae στην Ελλάδα
* 3 λίτρα κατανάλωση νερού ανά επισκέπτη είναι το «αποδεκτό» όριο
* 25% μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ανά τ.μ. της μεικτής ενοικιάσιμης επιφάνειας είναι ο στόχος για τα mall
* 400 kwh/t.m. τον χρόνο είναι ο στόχος για τη μέγιστη τιμή κατανάλωσης ηλεκτρισμού για όλα τα εμπορικά κέντρα της Sierra.

Δεδομένη η απόσβεση του κόστους
Στις δράσεις και τα συστήματα που χρησιμοποιούνται για παράδειγμα υπάρχουν:

Συστήματα ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης απορριμμάτων. Μόνο το 2009 απομακρύνθηκαν από τα mall της Sonae στην Ελλάδα 640 τόνοι. Στόχος παγκοσμίως για την εταιρεία είναι να πετύχει να ανακυκλώνει το 50% των σκουπιδιών.

Νερό. Στόχος να μειώσει την κατανάλωση του νερού στα 3 λίτρα ή λιγότερο ανά επισκέπτη. Μπαίνουν επίσης, συστήματα συλλογής του βρόχινου νερού που φυσικά χρησιμοποιείται για διάφορες εργασίες.

Μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 25% ανά τ.μ. της μεικτής ενοικιάσιμης επιφάνειας κάθε mall. Επίσης, στόχος είναι να επιτευχθεί η μέγιστη μέση κατανάλωση ηλεκτρισμού να είναι 400KWh/τ.μ. τον χρόνο για όλα τα ιδιόκτητα εμπορικά της Sierra.

Φυσικά ο σχεδιασμός από την αρχή πρέπει να είναι προσηλωμένος στην αειφορία, η δενδροφύτευση είναι βασικό στοιχείο της ανάπτυξης, όπως και η χρήση υλικών κατά την κατασκευή που θα συμβάλλουν στην λιγότερο δυνατή επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Και επειδή πιο «πράσινα» εμπορικά κέντρα σημαίνει και μεγαλύτερο κόστος κατασκευής, οι ειδικοί εκτιμούν ότι εκτός από την προσφορά στον πλανήτη, η απόσβεση είναι δεδομένη μέσω της μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας ή του νερού.

Από την εφημερίδα Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου