Τετάρτη 28 Ιουλίου 2010

2 δισ. βαρέλια πετρελαίου στο Ιόνιο αναζητούν... γεωτρύπανο


Νέα δεδομένα στην έρευνα για πετρέλαιο στη Μεσόγειο θέτει η ΒΡ.

Παρά την καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού, η ΒΡ ξεκινά γεωτρήσεις στον Κόλπο της Σύρτης στη Λιβύη.

Τι σημαίνει η κινητικότητα αυτή για τα ελληνικά σχέδια.

Σε μια δύσκολη συγκυρία καλείται να κάνει η ελληνική κυβέρνηση τα πρώτα βήματα στο μέτωπο των ερευνών σε περιοχές της χώρας που “μυρίζουν” πετρέλαιο, αρχής γενομένης από το Ιόνιο, μετά την περιβαλλοντική καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού και τα αμφιλεγόμενα σχέδια της BP για γεωτρήσεις στα ανοιχτά της Λιβύης.

Εν μέσω της οικονομικής κρίσης, τα κυβερνητικά σχέδια για τη δημιουργία φορέα που θα προκηρύξει διαγωνισμούς για τις σχετικές έρευνες εντοπισμού κοιτασμάτων εντός του 2010 είχαν τη συγκυρία με το μέρος τους. Μεσολάβησαν, όμως, η καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού και, προ ολίγων μόλις ημερών, η ανακοίνωση της BP ότι είναι ζήτημα εβδομάδων η έναρξη γεωτρήσεων στον Κόλπο της Σύρτης στη Λιβύη, σε απόσταση 644 χιλιομέτρων από την Κρήτη, 640 χλμ. από την Πελοπόννησο και 560 χλμ. από τη Σικελία.
Μάλιστα, η συγκεκριμένη γεώτρηση θα γίνει σε βαθιά νερά, στα 1.700 μέτρα, σε βάθος μεγαλύτερο από την πετρελαιοπηγή στον Κόλπο του Μεξικού (1.500 μέτρα), γεγονός που έχει θορυβήσει τις χώρες της Μεσογείου, παρά τις διαβεβαιώσεις του πετρελαϊκού κολοσσού ότι έχει “πάρει το μάθημά του” και την απορριπτική στάση της Τρίπολης (“οι πτήσεις δεν σταματάνε επειδή συνετρίβη ένα αεροπλάνο”, απάντησε στις αιτιάσεις ο επικεφαλής της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας της χώρας).
“Όλοι παρακολουθούμε στενά τι κάνει η BP μετά τα ανησυχητικά γεγονότα στον Κόλπο του Μεξικού. Εάν συνέβαινε ένα ανάλογο περιστατικό στη Μεσόγειο, θα προκαλούσε ανεπανόρθωτη καταστροφή, καθώς συγκριτικά η Μεσόγειος είναι μια λίμνη”, δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Ιταλίας Φράνκο Φρατίνι.

Τα ελληνικά πετρέλαια
Οι εξελίξεις αυτές, όπως είναι φυσικό, αγγίζουν και τα ελληνικά σχέδια. Στην περίπτωση της Δυτικής Ελλάδας, που πιθανολογείται ότι κρύβει 2 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου (ποσότητα ικανή, σύμφωνα με εκτιμήσεις, να καλύψει τις ανάγκες της χώρας μας για 20 χρόνια), θα πρέπει επίσης να γίνουν γεωτρήσεις σε βαθιά νερά (800 - 1.500 μέτρα στο Ιόνιο).
Σύμφωνα με τον Κώστα Νικολάου, δρ. χημικό περιβαλλοντολόγο και αντιπρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Χημικών, η Ελλάδα δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αναλάβει το ρίσκο. “Πρέπει να αποφασίσουμε εάν θέλουμε να είμαστε μια τουριστική ή μία πετρελαιοπαραγωγός χώρα. Και τα δύο δεν γίνεται. Ποιος ο λόγος να στραφούμε σε μία περιβαλλοντικά επιζήμια ενεργειακή πηγή που πεθαίνει, όταν θα μπορούσαμε να γίνουμε η Νο 1 χώρα στις ανανεώσιμες πηγές, οι οποίες είναι συμβατές με τον τουρισμό μας;”, τονίζει στη “Μ”.
Εντελώς διαφορετική άποψη έχει το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης Κώστας Νικολάου. “Το πρόβλημα δεν είναι η ασφάλεια. Παντού γίνονται γεωτρήσεις σε βαθιά νερά χωρίς κανένα πρόβλημα. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι δεν υπάρχει υποδομή, τεχνική και στελεχιακή. Δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο, δεν υπάρχουν κανονισμοί, δεν υπάρχουν στελέχη στο κράτος που να γνωρίζουν το θέμα και να μπορούν να συνομιλήσουν με τις εταιρείες. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσει η κυβέρνηση”. Για το θέμα της ασφάλειας, τονίζει ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας, εάν εφαρμοστούν και στην Ελλάδα τα δρακόντεια μέτρα ασφαλείας που ισχύουν στη Νορβηγία.

Ευρωπαϊκοί φραγμοί
Την ίδια στιγμή, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής μορατόριουμ στις γεωτρήσεις σε βαθιά νερά, κάτι που έχει ήδη αποφασίσει η αμερικανική κυβέρνηση. Η Κομισιόν δεν έχει καμία δυνατότητα να επηρεάσει τα σχέδια της BP στη Λιβύη, εμφανίζεται όμως αποφασισμένη να αυστηροποιήσει τους κανόνες ασφαλείας και τα τεχνικά στάνταρτ, αλλά και να αλλάξει το καθεστώς χορήγησης αδειών, προκειμένου να υποχρεώνονται οι εταιρείες να αποδεικνύουν ότι έχουν τα οικονομικά μέσα να καλύψουν τη ζημιά που θα προκαλούσαν τυχόν ατυχήματα.



BP: Ζημίες ρεκόρ και πρόωρη έξοδος του αφεντικού

Βαριά η σκιά της διαρροής στα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας. Νέος τιμονιέρης από τον Οκτώβριο

Ένα από τα πλέον αρνητικά αποτελέσματα της βρετανικής επιχειρηματικής ιστορίας ανακοίνωσε χθες η BP, που εμφάνισε στο τρίμηνο Απριλίου - Ιουνίου ζημίες ύψους 17,2 δισ. δολ. έναντι κερδών ύψους 4,39 δισ. δολ του αντίστοιχου περσινού διαστήματος. Με την ανακοίνωση των ζημιών, η BP έκανε επίσης γνωστό πως σχεδιάζει να πουλήσει στοιχεία του ενεργητικού της, ύψους 30 δισ. δολ. προκειμένου να αντιμετωπίσει το κόστος της πετρελαιοκηλίδας στον Κόλπο του Μεξικού, ενώ επιβεβαίωσε την αποχώρηση του Τόνι Χέιγουορντ από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου.
Αν και η σκιά πέφτει βαριά επάνω από την BP, η εταιρεία χαρακτήρισε “αναβάθμιση του χαρτοφυλακίου” της το σχέδιο πώλησης στοιχείων ενεργητικού, η υλοποίηση του οποίου έχει ήδη ξεκινήσει με την πρόσφατη πώληση στην αμερικανική Apache δραστηριοτήτων στη Βόρεια Αμερική και την Αίγυπτο, αντί 7 δισ. δολ. Η βρετανική πετρελαϊκή σκοπεύει να απαλλαγεί από πεδία άντλησης φυσικού αερίου και αργού που έχουν ωριμάσει, πουλώντας τα σε εταιρείες που εξειδικεύονται στο συγκεκριμένο κομμάτι. Στόχος του σχεδίου αυτού είναι αφενός η χρηματοδότηση του κόστους για τη διαχείριση της πετρελαιοκηλίδας μετά το ατύχημα στο πηγάδι Μακόντο, αφετέρου ο περιορισμός του δανειακού ανοίγματος της εταιρείας. Εν τω μεταξύ, οι αδέξιοι επικοινωνιακοί χειρισμοί του θέματος της πετρελαιοκηλίδας στον Κόλπο του Μεξικού οδήγησαν τον Τόνι Χέιγουορντ σε άδοξη και πρόωρη έξοδο από την BP. Πρόκειται για τον τρίτο από τους τέσσερις τελευταίους διευθύνοντες συμβούλους της εταιρείας που υποχρεώθηκαν πρόωρα να παραδώσουν τα ηνία.
Το τιμόνι της εταιρείας περνά από την 1η Οκτωβρίου στον 54χρονο Μπομπ Ντάντλι, που θα είναι ο πρώτος μη Βρετανός επικεφαλής της BP, στοιχείο που θα αξιοποιηθεί στην καταπράυνση της οργής των Αμερικανών.Από τον Ιούνιο ανέλαβε τη διαχείριση του προβλήματος της πετρελαιοκηλίδας και θεωρείται αντιδρών στην επιχειρηματική κουλτούρα της BP, η οποία, κατά τους αναλυτές, ενθαρρύνει τη λήψη μεγαλύτερου επιχειρησιακού κινδύνου στις γεωτρήσεις από ό,τι ορισμένοι από τους ανταγωνιστές της, παράμετρος που φέρεται να συνέβαλε στην οικολογική καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού.


Πηγή makthes.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου