Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου, με τις επίσημες ανακοινώσεις να γίνονται στην 74η Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης

Ευκαιρία ανάκαμψης της αγορά αυτοκινήτου βλέπουν στην απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη παράγοντες του υπουργείου Μεταφορών.

Προχτές έκανε σαφείς τις προθέσεις του ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, ο οποίος δήλωσε ανοιχτός σε οτιδήποτε διασφαλίζει μετακίνηση χαμηλού κόστους, υπό την προϋπόθεση ότι θα ληφθεί υπόψη ο περιβαλλοντικός παράγοντας. Ο κ. Ρέππας πρόσθεσε ότι το θέμα θα συζητηθεί με τους ενδιαφερομένους και ότι θα ακολουθήσει και η σχετική ρύθμιση.

Στο θέμα, πριν από μερικούς μήνες, αναφέρθηκε και η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, η οποία είχε πει ότι τα τελευταίας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα έχουν πολύ μικρές εκπομπές ρύπων. Ωστόσο, είναι συνδυασμένα με την ποιότητα του καυσίμου, η οποία πρέπει να εξασφαλιστεί απόλυτα πριν επιτραπεί η χρήση τους. «Είναι ένα εξαιρετικά ευαίσθητο πρόβλημα που το μελετάμε και θέλουμε να δώσουμε την καλύτερη λύση για τους κατοίκους και το περιβάλλον της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης», είχε επισημάνει η κ. Μπιρμπίλη.

Το Σεπτέμβριο

Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου, με τις επίσημες ανακοινώσεις να γίνονται στην 74η Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης. Στελέχη του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δήλωσαν στον «Α» ότι έχουν πειστεί πως το συγκεκριμένο μέτρο θα βοηθήσει στην ανάκαμψη του κλάδου και θα προσφέρει τα μέγιστα στην οδική ασφάλεια, το περιβάλλον αλλά και στους καταναλωτές, σε συνδυασμό πάντα με το περιβαλλοντικό τέλος.

Σημειώνεται ότι η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αποτελεί πάγιο αίτημα του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ). Συγκριτικά στοιχεία της χώρας μας με την υπόλοιπη Ελλάδα, που έχει στη διάθεσή του ο σύνδεσμος, αναφέρουν ότι:

- Το 53% των νεοεισερχόμενων ΙΧ στην ΕΕ είναι πετρελαιοκίνητα, ενώ στην Ελλάδα 3,5%.

- Τα σύγχρονα επιβατικά με κινητήρες πετρελαίου παρουσιάζουν μηδενικές εκπομπές σωματιδίων (0,005 γρ. /χλμ.) σε σχέση με τα παλαιότερα (0,118 γρ. /χλμ.).

- Η μείωση της κατανάλωσης και άρα το όφελος για τον καταναλωτή αντιστοιχεί σε 25%-30%.

- Το 60% των εκπομπών σωματιδίων οφείλεται στις οδικές μεταφορές και ειδικά στα παλιά βαρέα οχήματα.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η παραγωγή βενζινοκίνητων ελαφρών φορτηγών έχει σχεδόν σταματήσει, με αποτέλεσμα να υπάρχει ζήτημα ανταγωνισμού πλέον στη συγκεκριμένη αγορά. Μάλιστα, αρκετοί εισαγωγείς, μετά την επιβολή επιπλέον φόρου στα οχήματα με μεγάλο κυβισμό, σταμάτησαν τις μεγάλες παραγγελίες των βενζινοκίνητων ΙΧ και παραγγέλνουν πλέον πετρελαιοκίνητα, παρά το γεγονός πως ακόμη δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα επίσημα από την κυβέρνηση, καθώς είναι εμφανής η τάση απομάκρυνσης των υποψήφιων αγοραστών από τα δαπανηρά βενζινοκίνητα οχήματα.

Greenpeace

Πάντως, αντίθετη με την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης παραμένει η Greenpeace, που θεωρεί ότι στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα αυξηθεί το φωτοχημικό νέφος και τα μικροσωματίδια που είναι ήδη σε υψηλά επίπεδα.

«Από τη στιγμή που υπάρχει τεράστιο πρόβλημα νοθείας στο καύσιμο και δεν μπορείς να ελέγξεις την ίδια την τεχνολογία, δεν μπορεί να γίνεται λόγος για απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης, πολύ περισσότερο στη Θεσσαλονίκη, όπου υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τα μικροσωματίδια που μειώνουν το προσδόκιμο της ζωής», δήλωσε στον «Α» ο πρόεδρος της οργάνωσης, Νίκος Χαραλαμπίδης και πρόσθεσε: «Μπροστά στα βραχυπρόθεσμα οικονομικά κέρδη έχει αναλογιστεί ο κ. Ρέππας το κόστος από τη μείωση του προσδόκιμου ζωής;».

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Greenpeace, τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα επιβατηγά αυτοκίνητα εκπέμπουν κατά µέσο όρο 8-10 φορές περισσότερα οξείδια του αζώτου από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα και συνεπώς συµβάλλουν αναλογικά περισσότερο στη δηµιουργία φωτοχημικού νέφους. Επίσης, τα πετρελαιοκίνητα οχήματα εκλύουν 10-300 φορές περισσότερα µικροσωµατίδια από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα σύγχρονης τεχνολογίας.

Η Ελλάδα κατέχει ένα αρνητικό ρεκόρ σε ό,τι αφορά στα επίπεδα των µικροσωµατιδίων (ΡΜ10) στην ατμόσφαιρα.Τα πρωτεία κρατά η Θεσσαλονίκη (2 στις 3 µέρες, η µέση συγκέντρωση των ΡΜ10 είναι πάνω από το όριο των 50 µg/m3), δεύτερη η Αθήνα (1 στις 2 µέρες, η µέση συγκέντρωση των ΡΜ10 είναι πάνω από τα 50 µg/m3) και ακολουθούν η Λάρισα και η Πάτρα στην τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα.


Πηγή agelioforos.gr