Χειρόφρενο φαίνεται ότι σηκώνει μεγάλη μερίδα των οδηγών Ι. Χ. της πρωτεύουσας και για τις μετακινήσεις της στρέφεται σταδιακά στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η αύξηση της τιμής της βενζίνης σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση έχουν καταστήσει τη χρήση Ι. Χ. ακριβή υπόθεση, με αποτέλεσμα ολοένα και περισσότεροι μετακινούμενοι να επιλέγουν τις αστικές συγκοινωνίες. Τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, αν και δεν είναι εντυπωσιακά σε επίπεδα ποσοστών, δίνουν μια σαφή εικόνα αυξητικής τάσης. Συνολικά το πρώτο τρίμηνο του έτους η επιβατική κίνηση του συνόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς αυξήθηκε κατά 2%.
Κύκλοι του ΟΑΣΑ επισημαίνουν ότι η ανοδική τάση που παρατηρείται είναι ακόμη πιο σημαντική από το ίδιο το ποσοστό αύξησης, καθώς οι επιβιβάσεις αναμένεται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο. Τη σημαντικότερη ενίσχυση επιβατικής κίνησης σημείωσαν τα λεωφορεία της ΕΘΕΛ -που διαθέτουν άλλωστε και το πιο διευρυμένο δίκτυο- τα οποία χρησιμοποιήθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2010 από 2 εκατ. περισσότερους επιβάτες σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009.
Η λαθρεπιβίβαση
Οι συγκοινωνιολόγοι από την πλευρά τους εκφράζουν ανησυχία για το γεγονός ότι μπορεί μεν τα στοιχεία να κάνουν λόγο για αύξηση της κίνησης των ΜΜΜ, ωστόσο επισημαίνουν ότι οι ακυρώσεις των εισιτηρίων έχουν μειωθεί. «Φαίνεται ότι χτίζεται μια συνήθεια, της λαθρεπιβίβασης, η οποία δεν είναι εύκολο να αλλάξει στην πορεία και καταστρέφονται οικονομικά οι ήδη βεβαρημένοι συγκοινωνιακοί οργανισμοί» επισημαίνει στην «Κ» ο συγκοινωνιολόγος Πάνος Παπαδάκος. Οι έλεγχοι των εισιτηρίων θα πρέπει να είναι συστηματικοί ώστε να παρατηρηθεί αντιστοιχία της αύξησης των επιβιβάσεων με αυτήν των εσόδων των οργανισμών, εξηγεί ο κ. Παπαδάκος. Παράλληλα οι ειδικοί επισημαίνουν ότι ο περιορισμός της χρήσης Ι.Χ. είναι ένα φαινόμενο σε εξέλιξη, με δεδομένο ότι αναμένεται περαιτέρω αύξηση της τιμής της βενζίνης οπότε κανείς δεν μπορεί να εξαγάγει οριστικά αποτελέσματα μέχρι τουλάχιστον τον Ιούλιο. «Οι ανελαστικές μετακινήσεις, όπως είναι αυτές από και προς την εργασία, δεν επηρεάζονται σημαντικά» παρατηρεί ο κ. Παπαδάκος.
Αντιθέτως οι μετακινήσεις που αφορούν αναψυχή και δεν εντοπίζονται στις ώρες αιχμής φαίνεται να έχουν σαφώς περιοριστεί. Την ίδια στιγμή παρατηρείται μείωση της διάρκειας του χρόνου αιχμής, ιδιαίτερα το πρωί. Οι ώρες αιχμής είναι πλέον 7 - 9.30 π. μ. έναντι, μέχρι πρότινος, 7- 11 π. μ. Ορισμένοι από τους μετακινουμένους χρησιμοποιούν εναλλακτικά τα μέσα μεταφοράς, ενώ αρκετοί είναι εκείνοι που έχουν απλώς περιορίσει τις μετακινήσεις τους, εκτιμά ο κ. Παπαδάκος.
Παρά το γεγονός πως οι συγκοινωνιολόγοι θεωρούν ότι πρόκειται για μια ευκαιρία που θα μπορούσε να προσφέρει λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, κάτι τέτοιο δεν θα είναι εφικτό αν δεν ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα. Μεταξύ των ρυθμίσεων που θα πρέπει να γίνουν ώστε να ενισχυθεί η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι η αυστηρή αστυνόμευση υφιστάμενων λεωφορειολωρίδων και η δημιουργία νέων που θα διαχωρίζονται με κράσπεδο, θα ξεκινούν από την περιφέρεια της πόλης και δεν θα καταλήγουν στο κέντρο της πόλης, αλλά και σε περιφερειακούς σταθμούς μετρό και τραμ.
(από την εφημερίδα "Καθημερινή", 28/5/2010)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου