Στη χθεσινή συζήτηση επί των άρθρων της ολομέλειας της Βουλής αναφορικά με το νομοσχέδιο για την επιτάχυνση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, αναφερόμενη στην πολύμηνη και δύσκολη διαδικασία για την τελική κατάθεση του νομοσχεδίου επεσήμανε ότι: «Νομοθετούμε για να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα της ελληνικής διοίκησης.
Για παράδειγμα, αν υπήρχαν πράγματι διαχειριστικά σχέδια για τις λεκάνες απορροής των νερών δεν θα είχαμε πρόβλημα με τα υδροηλεκτρικά. Αν είχαμε κυρωμένους δασικούς χάρτες, δεν θα είχαμε κανένα πρόβλημα και δεν θα συζητούσαμε αυτή τη στιγμή πώς και αν θα πάρουμε έγκριση επέμβασης σε δασική περιοχή. Αν είχαμε καταχωρημένες και καταγεγραμμένες τις προστατευόμενες περιοχές, δεν θα ερχόμασταν εδώ σήμερα να συζητάμε τους λόγους εξαίρεσης περιοχών απόλυτης προστασίας της φύσης.
Αν μπορούσε ένα νομοσχέδιο να λύσει τα διαχρονικά προβλήματα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, πράγματι θα ήμασταν στην πολύ ευχάριστη θέση να συμφωνήσουμε στο στόχο και να πούμε ότι έτσι προχωράμε και σίγουρα θα πετύχουμε».
Για το θέμα της τιμολόγησης η κυρία Μπιρμπίλη τόνισε ότι: «Οι άξονες της τιμολογιακής παρέμβασης είναι σαφέστατα η διαμόρφωση ενός κλίματος επενδυτικής ασφάλειας και βιωσιμότητας των επενδύσεων. Θα προωθήσουμε κατά προτεραιότητα τα πλέον οικονομικά ανταγωνιστικά έργα και θα ενισχύσουμε επίσης τις νέες υποσχόμενες τεχνολογίες οι οποίες δεν είναι ακόμη οικονομικά πλήρως ανταγωνιστικές, αλλά μπορεί να έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη. Μία ξεκάθαρη οικονομική βάση δίνει στον επενδυτή μία πολύ μεγαλύτερη σιγουριά και εξασφαλίζει καλύτερους όρους για τυχόν τραπεζικά δάνεια».
Για το θέμα της καύσης των απορριμμάτων, η Υπουργός κατέθεσε την Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου που δίνει τον ακριβή ορισμό της βιομάζας και συμπλήρωσε: «Αν προσέξετε πολύ καλά τη διατύπωση η οποία είναι στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, θα δείτε ότι άλλο είναι ενεργειακή αξιοποίηση και άλλο καύση. Το νομοσχέδιο των ΑΠΕ δεν λύνει όλα τα θέματα της διαχείρισης των απορριμμάτων, αυτά θα τα πούμε και με αφορμή το νομοσχέδιο για την ανακύκλωση. Σε κάθε περίπτωση το βιοαποκοδομίσιμο κλάσμα των απορριμμάτων, όταν αυτό σέβεται τους όρους που η ίδια η ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία έχει θέσει, δεν έχει κανένα πρόβλημα για τη δημόσια υγεία. Σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για καύση σύμμεικτων απορριμμάτων».
Η Υπουργός έκανε μία εκτενή αναφορά στο θέμα των θαλάσσιων αιολικών πάρκων, τονίζοντας το ιδιαίτερο βάρος που δίνεται από πλευράς κυβέρνησης. «Η κατασκευή τους θα οδηγήσει στην εκμετάλλευση ενός πολύ σημαντικού αιολικού δυναμικού που υπάρχει στο θαλάσσιο χώρο. Θα οδηγήσει στην παραπέρα ηλεκτροδότηση των νησιωτικών μας χώρων με πράσινη ενέργεια, στην παραγωγή σημαντικής ενεργειακής ισχύος που θα καλύπτει μέρος των αναγκών της ηπειρωτικής χώρας.
Τέλος θα επιτρέψει τη διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει άμεσα. Δεν μπορεί να γίνει με τη λογική του ‘επιτρέπεται η εγκατάσταση θαλάσσιων πάρκων, εκεί όπου δεν απαγορεύεται’. Δεν είναι δυνατόν να μη λάβουμε υπόψη μας τη μέχρι σήμερα ευρωπαϊκή εμπειρία και τους προβληματισμούς που συνδέονται με αυτή. Πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε στη διαπίστωση ότι η ανάπτυξη των θαλάσσιων πάρκων θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από πολύ μικρότερη διασπορά σε σύγκριση με τα αντίστοιχα χερσαία, δεδομένου ότι μόνο έτσι επιτυγχάνονται οι απαραίτητες οικονομίες κλίμακας, όσον αφορά στα υποθαλάσσια δίκτυα και τη διασύνδεσή τους με το αντίστοιχο ηπειρωτικό.
Η διαδικασία που προτείνεται στο συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου, είναι ακριβώς η διαδικασία που ακολουθείται στην Αγγλία, στην Ισπανία, τη Γερμανία και την Πορτογαλία.H τεχνολογία για τα θαλάσσια πάρκα είναι μία ραγδαία εξελισσόμενη τεχνολογία, ιδιαίτερα για τα μεγάλα βάθη, που είναι χαρακτηριστικό των ελληνικών θαλασσών।Με τη μελέτη Στρατηγικών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, με τη λεγόμενη ΣΠΕ θα προχωρήσουμε σε χωροθέτηση των θαλάσσιων πάρκων, λαμβάνοντας υπόψη τους περιβαλλοντικούς παράγοντες, τις εναλλακτικές χρήσεις, τις απαιτήσεις της ναυσιπλοΐας, τους περιορισμούς που σχετίζονται με τον πυθμένα των θαλασσών, τα υποθαλάσσια δίκτυα, την ανάγκη διασύνδεσής τους με το ηπειρωτικό σύστημα.Με τον τρόπο αυτό οι επενδυτές που θα συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία, θα κληθούν να διαγωνισθούν για την υλοποίηση ώριμων επενδύσεων. Όσον αφορά στη διαγωνιστική διαδικασία θέλω να τονίσω ότι είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορεί πράγματι να διασφαλισθεί το δημόσιο συμφέρον και για την επίτευξη του στόχου αυτού δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε ούτε ένα βήμα πίσω. Θα ήθελα να διαβεβαιώσω, όσους πράγματι ανησυχούν για τυχόν καθυστερήσεις από τη διαδικασία αυτή, ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί. Θα έλεγα ακριβώς το αντίθετο. Η υλοποίηση των επενδύσεων σε θαλάσσια πάρκα θα ξεκινήσει νωρίτερα με αυτή τη διαδικασία, παρά αν διατηρήσουμε το σημερινό καθεστώς».
Κλείνοντας, η κυρία Μπιρμπίλη αναφέρθηκε στην προκήρυξη της νέας λιγνιτικής μονάδας 1,1 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Πτολεμαΐδα, καθώς και στην υπογραφή των περιβαλλοντικών όρων για το φυσικό αέριο στη Μεγαλόπολη τονίζοντας τη μετάβαση σε «μία εποχή όπου η παραγωγή του λιγνίτη δεν θα είναι τόσο ρυπογόνα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου